۲۶۰ نمونه از داوطلبان اصفهانی برای پیوند مغز استخوان به تهران ارسال شد

مهر نوشت: معاون فنی سازمان انتقال خون اصفهان گفت: در حال حاضر ۲۶۰ نمونه HLA برای انجام پیوند مغز استخوان، از مراجعین و داوطلبان اصفهان، به تهران ارسال شده است.

 محمد رحیم فاتحی فر در جلسه‌ای که از سوی خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه درزمینه راه‌اندازی بانک اطلاعات سلولی در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: طرح پیوند سلول‌های بنیادی از غیر خویشاوندی در این سازمان در قالب مرکز سپاس به اجرا گذاشته شد که در حال حاضر ۲۶۰ نمونه HLA از مراجعین و داوطلبان به تهران ارسال شده است.

وی بیان داشت: تلاش کردیم که اهداکنندگان مستمر خون را در اولویت قرار دهیم و از کسایی که همیشه همراه سازمان انتقال خون بودند نمونه HLA را به تهران بفرستیم تا در صورت مشابه سلولی با یک بیمار، مطمئن باشیم به فرد بیمار کمک می‌کند.

معاون فنی سازمان انتقال خون اصفهان تصریح کرد: سه روز اول هر هفته اقدام به گرفتن نمونه HLA از داوطلبین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون اصفهان فقط نمونه خون را به تهران ارسال می کند و تمام آزمایشات HLA در تهران انجام می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه اولیه آزمایش HLA برای هر نفر تا ۳۰۰ هزار تومان است، تمام هزینه‌های داوطلبین از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود.

فاتحی فر گفت: به طور متوسط در هر هفته بین ۱۵ تا ۲۰ نمونه HLA از داوطلبین در اصفهان گرفته می‌شود.

وی با اظهار اینکه تا پایان سال باید یک هزار و ۲۰۰ نمونه HLA گرفته و به تهران ارسال شود، بیان داشت: سازمان انتقال خون اصفهان مشتریان خود را دارد و نیازی به این نیست که داوطلبین از سوی بیمارستان سید الشهدا اصفهان معرفی شود چراکه وزارت بهداشت تنها هزینه داوطلبین انتقال خون را می‌پردازد.

معاون فنی سازمان انتقال خون اصفهان با بیان اینکه هر گونه همکاری که در جهت راه‌اندازی بانک اطلاعات سلولی در اصفهان باشد را دریغ نمی‌کند، ادامه داد: با چند آزمایشگاه به منظور انجام تمام آزمایشات HLA در اصفهان، وارد مذاکره شدیم.

۸۰ هزار جوانان و نوجوانان هلال احمر اصفهان داوطلب HLA خواهند شد

مسئول واکسیناسیون جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: جمعیت هلال احمر اصفهان این ظرفیت را دارد که اگر نیاز به داوطلب در حوزه HLA باشد از ظرفیت جوانان و نوجوانان هلال احمر اصفهان استفاده کند.

حمید رضا جوادی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر اصفهان در حوزه تامین هزینه‌ آزمایش‌ها که حتی گاها به میلیون‌ها تومان می‌رسد تا یک بیمار مشابه سلولی خود را برای عمل پیوند مغز استخوان پیداکند، نمی‌تواند کمک کند، ادامه داد: درحال حاضر توانستیم داروی IVIG پریوژن که ماه‌ها وارد ایران نشده بود و بسیاری از بیماران دچار مشکل بودند را توانستیم وارد کنیم و این یک خبر خوش برای بیماران نقص ایمنی اولیه است.

وی بیان داشت: جمعیت هلال احمر اصفهان ۱۲ هزار نیرو داوطلب بالای ۲۹ سال دارد.

جوادی با بیان اینکه این جمعیت توانایی دارد که هر گونه ارائه خدمات توانبخشی به بیماران نقص ایمنی اولیه و هر گونه واکسیناسیون را برای این بیماران تامین کند، افزود: تعدادی از بیماران که نیازمند اعزام به خارج از کشور برای انجام پیوند مغز استخوان هستند در موارد خاص از طریق ارتباطات بین المللی، اعزام می شوند.

۱۱ مورد پیوند مغز استخوان از خود به خود انجام گرفته است

سعید یوسفیان، مسئول بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان سید الشهدا اصفهان نیز با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی بانک اطلاعات سلولی اصفهان زیر نظر تهران و انجام آزمایشات HLA در خود اصفهان از بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود، گفت: در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۱ مورد پیوند مغز استخوان از خود بیمار به خود انجام شده است.

وی با بیان اینکه در اصفهان پیوند مغز استخوانی که از فرد دیگر به بیمار باشد، انجام نگرفته است، ادامه داد: در صورتی که با همکاری سازمان انتقال خون اصفهان، آزمایشگاهی مثل آزمایشگاه مهدیه که امکانات لازم برای گرفتن آزمایش HLA را دارد و خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه که پیشگام این حرکت بزرگ در اصفهان شده است و مرکز رویان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بانک اطلاعات سلولی راه‌اندازی شود، شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود.

پیوند بین سازمان انتقال خون و بیمارستان سید الشهدا یک ضرورت است

رئیس هیئت مدیره خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره (س) نیز در این جلسه بیان داشت: منظور از ایجاد بانک اطلاعات سلولی در اصفهان این نیست که اصفهان مستقل از تهران عمل کند بلکه در همان مسیر سبب غنی تر شدن اطلاعات سلولی ایران شویم و به بانک اطلاعات سلولی بین المللی وصل شویم.

رویا شرکت گفت: هم اکنون سازمان انتقال خون و بیمارستان سید الشهدا اصفهان هر دو یک کار را انجام می‌دهند و نمونه‌های HLA را به صورت جداگانه برای تهران ارسال می‌کنند که اگر این دو نهاد در اصفهان به جای موازی کاری، در یک حرکت هماهنگ نمونه HLA بگیرند و به تهران اعزام کنند تا هزینه آن از سوی وزارت بهداشت تامین شود، کارها سریعتر انجام خواهد شد.

وی گفت: در اصفهان تمام ظرفیت‌ها و امکانات لازم برای انجام پیوند مغز استخوان از صفر تا صد وجود دارد.

کمیته فعال سازی بانک اطلاعات سلولی اصفهان راه‌اندازی شد

مدیر عامل خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره (س)، ادامه داد: این خیریه به دنبال راه اندازی بانک اطلاعات سلولی در اصفهان به منظور هم افزایی بیشتر است و در همین راستا از ارگان‌های مختلف دعوت کردیم که امروز سومین نشست آن با نماینده‌های مختلف نهادها برگزار شده است.

سید محمد باقر حجازی ادامه داد: نتایج دو جلسه گذشته بسیار خوب بود و هم اکنون موافقت سازمان انتقال خون و آزمایشگاه مهدیه و رویان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را دریافت کردیم.

وی گفت: نمایندگان تمام این نهادها را عضو کمیته فعال سازی بانک اطلاعات سلولی اصفهان کردیم تا با هماهنگی ویکدستی بین تمام ارگان‌ها این حرکت بزرگ در اصفهان انجام گیرد.

آزمایشگاه مهدیه ظرفیت انجام آزمایش HLA دارد

مسئول مرکز تشخیص طبی مهدیه اصفهان گفت: این آزمایشگاه تمام امکانات برای گرفتن آزمایش HLA را در اصفهان دارد که دیگر نیازی به انجام آزمایش در تهران نباشد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =