قربانعلی محمدپور ، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص اخرین اقدامات صورت گرفته به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت همزمان با اخطار سازمان دامپزشکی و مثبت اعلام شدن نتیجه بررسی های لاشه های پیدا شده از پرندگان وحشی و همچنین دریافت گزارش هایی مبنی بر مشاهده مواردی از تلفات در طیور اهلی در مرغداری های استان های همجوار اداره کل محیط زیست گیلان ضمن اعلام وضعیت اضطراری در سراسر استان کلیه مجوزهای شکار پرندگان را باطل و شکار را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، محمدپور افزود پایش مستمر بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی ، جمع آوری و دفن بهداشتی نمونه های تلف شده در تالاب ها و گشت و کنترل مستمر مناطق از دیگر اقدمات انجام شده به منظور مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان است.
مدیرکل محیط زیست گیلان گفت بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی در حوزه لنگرود ، انزلی ،لاهیجان ،صومعه سرا و پیربازار رشت به صورت مرتب پایش و با هر گونه عرضه و فروش پرنده وحشی و اهلی برخورد می شود وی همچنان گفت در این خصوص گشت های مشترک با سایر ارگان های دولتی نیز انجام می شود که تاکنون همکاری خوبی از سوی آنها انجام شده البته متاسفانه مشاهده می شود برخی در کنار جاده ها نیز اقدام به فروش پرندگان می کنند که در صورت مشاهده و دریافت گزارش با این قبیل افراد نیز برخورد می شود و از هموطنان عزیز هم تقاضا داریم به منظور حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان ضمن پرهیز از مصرف این پرندگان مراتب و موارد مشاهده شده را به محیط زیست گزارش دهند.
مدیرکل محیط زیست گیلان گفت در اغلب روستاهایی که بیماری انفولانزای فوق حاد پرندگان تایید شده است مردم همکاری مناسبی در معدوم سازی داشته اند و مناطق معدودی هم که مشکلاتی پیش آمده و باعث کندی روند مبارزه با بیماری شده بود خوشبختانه با کمک معتمدین محلی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع ، موانع رفع شدند و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. وی افزود هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان در دنیا و ایران وجود ندارد و اغلب این ویروس در طیور اهلی و پرندگان وحشی تلفات داده است.
محمدپور گفت ممکن است با فروکش کردن سرما و تا اوایل فصل بهار این بیماری کنترل و مهار گردد اما با توجه به اینکه پرندگان عاملی جهت انتشار این ویروس هستند ممکن است این ویروس تا مدت ها در منطقه وجود داشته باشد. مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان اذعان داشت که پرندگان وحشی می توانند عاملی در انتشار این ویروس باشند اما با توجه به نظر کارشناسان این ویروس توسط انسان و سایر روش هانیز می تواند به مناطق دیگر منتقل شود.
تاکنون ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان موسوم به H5N8 در 12 استان کشور گزارش شده است و هفت شهرستان استان گیلان نیز الوده به این ویروس می‌باشند. بیشترین تلفات در طیور اهلی دیده شده است. و خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات گسترده در پرندگان وحشی در استان وجود ندارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =