شهروند نوشت: از بودجه ‌سال ٩٦، ١٠٠‌میلیون دلار به مقابله با ریزگردها اختصاص پیدا کرد؛ مسأله‌ای که این روزها گریبان خوزستان را گرفته و به‌علاوه ٢٢ استان دیگر هم با آن درگیرند.

براین اساس، از کل بودجه ٢٦٠٠‌میلیارد دلاری که ظهر دیروز ازسوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ٩٦ به تصویب رسید، ٣٣٠‌میلیارد تومان سهم گردوغبار است. پدیده‌ای که با خشکیدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها و تبدیلشان به کانون‌های غبار به راه افتاده و به جز منشأ‌های داخلی، ازکشورهای همسایه هم به ایران راه باز کرده است؛ عراق، سوریه، اردن، عربستان و... . درکنار گفت‌و‌گو راهکار مشکل غبارهای خارجی است. برای تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار که داخل کشور وجود دارند، بودجه حرف اول را می‌زند.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق موارد استفاده از صندوق توسعه ملی در بودجه ‌سال آینده، ۲۰۰‌میلیون دلار، معادل ۶۶۰‌میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، ۳۰۰‌میلیون دلار معادل ۹۹۰‌میلیارد تومان برای طرح‌های آبیاری تحت فشار، ۳۰۰‌میلیون دلار معادل ۹۹۰‌میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن، ۱۰۰‌میلیون دلار معادل ۳۳۰‌میلیارد تومان برای سازمان صداوسیما، ۱۳۰۰‌میلیون دلار معادل ۴۲۹۰‌میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی و ۱۰۰‌میلیون دلار معادل ۳۳۰‌میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها، به‌عنوان موارد استفاده صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شد.

این درحالی است که با توجه به بحرانی‌شدن مسأله خوزستان همین چند روز پیش معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه هیأت‌وزیران برای حل بحران خوزستان را که شامل اختصاص ۳۰‌میلیارد تومان برای تثبیت کانون‌های گردوغبار است، به ۵ وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرد. ١٥‌سال است که استان خوزستان با مسأله ریزگردها درگیر است؛ چنان که از هشتم بهمن‌ماه امسال، قطع چند روزه آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر دیگر رقم زد و حتی خروج ٥ نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در ١١ شهرستان خوزستان و ازجمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات را هم به دنبال داشت و مصوبه اخیر که برای اجرای برنامه کوتاه‌مدت تثبیت کانون‌های بحرانی داخلی گردوغبار درسطح ۳۰‌هزار هکتار تأکید دارد، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرد؛ علاوه بر نظارت فنی و اجرایی روند انجام کار، گزارش عملکرد اعتبار فوق را درمقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط‌زیست و وزارت کشور (استانداری خوزستان) ارسال کند. علاوه بر این، در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری هم در رأس یک هیأت بلندپایه به خوزستان سفر کرد. او دراین سفر، بارها بر پایبندی دولت به وعده‌هایش درباره خوزستان تأکید کرد و گفت که برای حل مشکل ریزگردها دچار یأس و خستگی نخواهد شد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور پیش از این اعلام کرد که درحال حاضر ۴۰‌هزار هکتار کانون گردوغبار «فوق بحرانی» درخوزستان وجود دارد که این میزان رو به افزایش است. با این همه، به گفته کارشناسان گردوخاک درخوزستان دو منشأ‌ داخلی و خارجی دارد که ۳۵‌درصد آن به عوامل و کانون‌های داخلی بازمی‌گردد و ۶۵‌درصد آن درکشورهای عراق و عربستان منشأ دارد.

درحالی که امضای دوتفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و طرف عراقی برای کنترل کانون‌های گردوغبار دراین کشور، صدور چهارقطعنامه ازسوی سازمان ملل متحد برای جذب همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با غبار صورت گرفته است، اما ابتکار پیشتر گفته بود مذاکرات با عراق به دلیل شرایط داخلی این کشور بی‌نتیجه مانده است. با این حال اما بعضی کارشناسان هم معتقدند درکنار کانون‌های خارجی مدیریت ناصحیح منابع آب در داخل کشور یکی از بزرگترین علت‌های ایجاد کانون‌های گردوغبار است و علاوه بر این، فعالیت ارگان‌هایی چون وزارت نیرو به نابودی تالاب‌ها دامن زده است؛ ازجمله هور‌العظیم که اکنون یکی از مهم‌ترین کانون‌های بحرانی خوزستان است.درکنار اینها با سفر رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (یونپ) به ایران که دو روز پیش با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست اتفاق افتاد، گفت‌وگوهای دوباره‌ای دراین‌باره شکل گرفت و ابتکار از مذاکرات ایران با سازمان ملل برای پشتیبانی از طرح‌های مقابله با گردوخاک خبر داد.

معاون رئیس‌جمهوری، صبح دیروز درمورد بررسی بحث گردوغبار با کشورهای خارجی گفت: «درمورد گردوخاک با اریک سولهایم، رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (یونپ) مذاکراتی داشتیم. ایشان بسیار پیگیر بحث رویکرد منطقه‌ای درمقابله با پدیده گردوغبار است. همچنین کلید مذاکرات ما با سولهایم رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل درمورد ضرورت پشتیبانی سازمان ملل از طرح‌های منطقه‌ای و ملی گردوغبار است.»

اینها همه درحالی است که درحال حاضر ٢٣ استان کشور با طوفان‌های گردوغبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی درگیرند و به گفته سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش مداوم و مستمر کانون‌های گردوغبار، برنامه‌ریزی برای کنترل کانون‌های گردوغبار درسطح ملی و جلوگیری از افزایش کانون‌ها و سطوح بیابانی درکشور بعضی اقدامات صورت‌گرفته در سطح ملی برای مقابله با پدیده گردوغبار است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =