بهداشت مدارس و آینده موفق کودکان در طرح دامستوس

سازمان ملل متحد، بهداشت را به‌عنوان یکی از اهداف توسعه پایدار معرفی کرده است و دسترسی به این هدف را در بازه زمانی سال‌های 2016 تا 2030 در نظر گرفته است.



از این‌رو و برای رسیدن به این هدف، اهمیت آموزش های‌ بهداشتی به کودکان دوصد چندان می‌شود. براساس گزارش‌ یونیسف، بهداشت و به تبع آن سلامتی کودکان با آموزش نسبت مستقیمی دارد. از سوی دیگر مسائلی مانند بیماری‏های ناشی از تغذیه نامناسب، و بیماری‏های انگلی به‌نوعی با کمبود بهداشت و آلودگی آب مربوط است. 

با توجه به اینکه بخش زیادی از زمان کودکان در مدرسه و محیط های آموزشی می گذرد، وضعیت بهداشتی مناسب مدارس می‏تواند بر کیفیت تحصیل، مشارکت و یادگیری دانش آموزان در مدرسه و دست آخر موفقیت تحصیلی و اجتماعی آن‏ها در آینده تاثیر به‌سزایی بگذارد. نتایج تحقیق متخصصان کودکان حاکی از آن است که زمانی که محیط خانه و مدرسه از وضعیت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان حمایت می‌کند، آنان از نظر تحصیلی کارآیی بهتری خواهند داشت و موفق‌تر خواهند بود. دو فاکتور امکانات بهداشتی در مدارس و دسترسی به موادغذایی سالم در بهبود شرایط عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد. در همین زمینه در بسیاری از کشورها راهکارهای متعددی برای ارتقا مسئله بهداشت کودکان و دانش آموزان به‌کار گرفته می‌شود.

در همین راستا دامستوس اعلام کرد در طرح مسئولیت اجتماعی خود با عنوان «حاضرم» تا پایان سال 97 سرویس‌های بهداشتی 1000 مدرسه در سراسر کشور را تجهیز می‌کند و به اندازه مصرف یک سال سفیدکننده غلیظ دامستوس در اختیار این مدارس قرار می‌دهد. در این طرح بیش از 250 هزار دانش‌آموز از سرویس‌های بهداشتی سالم و مناسب بهره‌مند خواهند شد. در طرح «حاضرم» که از ابتدای سال تحصیلی جاری (96-95) آغاز شده است تاکنون سرویس‌های بهداشتی یک‌صد مدرسه تجهیز شده است. هدف از این طرح، فراهم کردن دسترسی دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم در سراسر کشور به سرویس بهداشتی سالم و مناسب است.

دامستوس پیش از این و در سایر نقاط جهان نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود با یونیسف همکاری کرده است. هدف این همکاری افزایش دسترسی به سرویس بهداشتی را در مناطق محروم است با این توجیه که سرمایه‏گذاری در حوزه بهداشت سرویس‏های بهداشتی مدارس، سرمایه‏گذاری برای آینده بهتر و موفق کودکان است. براساس گزارش یونیسف، دسترسی به بهداشت در سرویس‏های بهداشتی مدارس به دانش‏آموزان اجازه می‏دهد تا بالاترین سطح از توانایی‏های خود را به‏کار گیرند. این کودکان افرادی توانا و موفق در آینده تبدیل خواهند شد که می‌توانند با خودباوری به شکوفایی اجتماعی دامن بزنند.

متخصصان بهداشت مدارس معتقدند دسترسی به امکانات بهداشتی مناسب در مدارس موجب یادگیری موثر، حضور بیشتر دانش آموزان در مدارس، کاهش بیماری‏های انگلی، پیشرفت قابلیت‏های ذهنی و ایجاد رفتار و عادات مثبت بهداشتی می‌شوند. رفتار و عادات مثبت بهداشتی که تا بزرگسالی فرد نیز ادامه دارند.

باید در نظر گرفت دسترسی به امکانات بهداشتی مناسب در وهله اول، موجب بهبود سلامت و اقتصاد یک جامعه می‏شود. در حالی که این پیشرفت‏ها قابل اندازه‏گیری است، بهبود در زمینه تندرستی و شادی معیارهای مشخصی برای اندازه‏گیری ندارند. نقش بهداشت در بهبود تندرستی و ایجاد حس خوشبختی، شخصی و موردی است و احساساتی مانند حس وقار و عزت نفس، امنیت، راحتی و آسودگی را به همراه دارد. این در حالی است که بهداشت مناسب بر اهدافی چون پایان دادن به گرسنگی، رشد توسعه پایدار، کاهش تبعیض‏ها و توسعه شهرها که از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است تاثیر به سزایی دارد.

البته نباید از یاد برد که بهره‌مندی کودکان از مدرسه‌ای بهداشتی با آگاهی عمومی و اطلاع‌رسانی ممکن می‌شود. به همین منظور همه افراد می‌توانند برای همراهی با طرح دامستوس به وب‌سایت «حاضرم» www.hazeram.ir مراجعه و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات این طرح در بهره‌مندی کودکان از مدرسه‌ای بهداشتی برای رشد و موفقیت، مشارکت کنند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639453