اسفندماه با سونامی کاندیداتوری در جریان اصولگرا آغاز شد، کاندیداهایی که بسیاری از آنها سابقه فعالیت در دولت قبل را دارند اما هستند دیگر اصولگرایانی هم که هوس پاستور به سرشان زده است.

مصطفی صادقی: وقتی اصولگرایان تا پیش از این عنوان می کردند برای انتخابات اردیبهشت ماه در حال بررسی بیش از 30 نامزد هستند خیلی ها گمان می کردند اعلام این عدد از نامزدها صرفا یک مساله تبلیغاتی برای نشان دادن پتانسیل جناح است. حالا اما در روزهای آخر زمستان آنقدر اعلام نامزدی ها زیاد شده که برای تحلیل گران مشخص شده که آن اظهار نظرها همگی درست بوده و می‌بایست تعداد بالای کاندیداها را به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های تحلیل و بررسی این انتخابات در نظر گرفت. مصادیقی که شاید در همان سطح نخست تحلیل گفته شود؛ نمی توان شانسی برای پیروزی آنها در نظر گرفت. 

پشت پرده خروج زودهنگام از هیئت موسس جبهه مردمی 
وقتی نام اعضای هیات موسس جبهه مردمی اعلام شد حضور حمید رضا حاجی بابایی در این جمع 10 نفره، به نمایندگی از جبهه یکتا جلب توجه می کرد. از همان روز نخست زمزمه هایی شنیده می شد که حکایت از نامزدی این وزیر سابق محمود احمدی نژاد داشت.

زمزمه هایی که البته از داخل خود یکتا به رسانه ها منتقل می شد و او را یکی از کاندیداهای این جبهه در انتخابات 96 معرفی می کردند. چند روز قبل از برگزاری نشست تعیین کننده جبهه مردمی اما مرضیه وحید دستجردی خبر نهایی را در مورد حمید رضا حاجی بابایی اعلام کرد. خبری که شایعات محافل سیاسی و رسانه ای را تایید می کرد. او گفت :« حمیدرضا حاجی‌بابایی به دلیل کاندیداتوری از هیئت موسس جبهه کناره‌گیری کرده و یک ماهی است که در جلسات هیئت موسس شرکت نمی‌کند. اولین هدف جبهه، ایجاد وحدت و اتحاد است و مسائل مبتلا به روز مثل انتخابات سال 96 است. دوره‌های قبل کسانی که برای معرفی کاندیداها اقدام می‌کردند، خود کاندیدا بودند.بنای ما این است که اعضای شورای مرکزی جزو کاندیداها نباشند و به همین دلیل حاجی بابایی از هیئت موسس کنار رفت. ما با کاندیداتوری کسی مخالفت نداریم، چون نظر ما نظر مجمع عمومی است.» . از سخنان اعضای اصلی یکتا می شد حدس زد حاجی بابایی تصمیم خود را برای نامزدی گرفته و در این زمینه بسیار جدی است. احتمالی که امروز قطعی شد و او در حاشیه مجمع عمومی جبهه مردمی از تصمیم قطعی خود برای کاندیداتوری در انتخابات روایت کرد.

ناکام در نقش محوری بین اصولگرایان
سیدرضا تقوی، بعد از آیت الله مهدوی کنی تلاش کرد چهره ای متفاوت از سیاست ورزی خود به نمایش بگذارد. او بعد از انتخابات سال 92 به صورت جدی برای رایزنی میان گروه های اصولگرا فعالیت می کرد. به نوعی نماینده جامعه روحانیت برای مذاکره به شمار می آمد و تا آخرین روزهای انتخابات مجلس دهم نیز در همین زمینه فعالیت کرد، تلاش هایی که ثمر نداشت و لیست اصولگرایان تهران ناکام انتخابات مجلس شد. بعد از پایان این انتخابات اما ناگهان فضا تغییر کرد و گروه های اصولگرا چندان تمایلی برای او جهت فعالیت های محوری مانند انتخابات قبل از خود نشان ندادند. او که چند وقت پیش گفته بود:« تلاش‌هایی در کل کشور آغاز شده و امیدواریم مطابق مکانیزمی مشخص، نهایتاً با وحدت کامل به یک نامزد برسیم و جبهه اصولگرایان با یک نامزد به صحنه بیایند.» حالا در اظهار نظری متفاوت گفته است؛ «مراجعینی داشتم که از بنده برای کاندیداتوری در انتخابات 96 دعوت کرده‌اند، البته شخصاً تمایل به پذیریش این دعوت ندارم، اما اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب روی بنده اجماع کنند، در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حضور خواهم داشت.»

به نظر می رسد او هم در شلوغی های این روزها که متاثر از تمایل برای حضور از سوی چهره های متعدد اصولگراست به این نتیجه رسیده که می تواند نامش را در میان لیست بلند نامزدها قرار دهد. روابط خوب او با احزاب و تشکل های اصولگرا دلیل افزایش این تمایل او به شمار می رود .

احمدی نژادی ها با بقایی به میدان آمدند
وقتی بعد از محمد رضا رحیمی راهی زندان شد برخی فکر می کردند او نیز مانند معاون اول دولت احمدی نژاد علیه رییس سابق خود افشا گری خواهد کرد . او اما هرگز علیه احمدی نژاد سخنی به زبان نیاورد . حتی روابطش با احمدی نژاد تا آن سطح بود که موجب شد احمدی نژاد در اعتراض به بازداشت او بیانیه تندی هم صادر کند . نامزدی غیرمنتظره حمید بقایی که همراه شده با حمایت رسمی اسفندیار رحیم مشایی کاملا هماهنگ با محمود احمدی نژاد به نظر می رسد. در همین چد روز که او برای کاندیداتوری بیانیه داده است ؛ تحلیل‌ها و گمانه های زیادی در مورد چرایی حضور او در انتخابات مطرح شده است . تحلیل غالب اما این است که بقایی آمده تا رد صلاحیت شود، اگر چه اسفندیار رحیم مشایی گفته این نامزدی را نباید شوخی گرفت.

الهامِ دولت احمدی نژاد هم هست اما چراغ خاموش

قبل از اینکه که اصلا کسی در مورد نامزدی حمید بقایی گمانه زنی کند خیلی ها فکر می کردد اگر قرار بر معرفی نامزد از سوی احمدی نژادی ها باشد آن فرد کسی نیست جر غلامحسین الهام . همان همراه قدیمی که سال هاست در کنار احمدی نژاد باقی مانده است. او از زمانیکه حضور مشایی در کنار احمدی نژاد کمرنگ شده بود بیشتر در کنار احمدی نژاد دیده می شد . در سفرها همراه او می رفت و در سخنرانی ها کنارش جای می گرفت. می گفتند او برای ترمیم چهره احمدی نژاد در بخشی از بدنه اصولگرایان مسئولیت دارد. از چند ماه پیش هم زمزمه هایی به راه افتاد که غلامحسین الهام بنا دارد نامزد انتخابات شود . همزمان اما خبر آمد که احمدی نزاد با نامزدی الهام مخالفت کرده است . راوی یکی از این اخبار بهمن شریف زاده ، روحانی نزدیک به احمدی نژاد بود . غلامحسین الهام اما همیشه در این مورد سکوت کرده است . نکته این روزها این است که اگر چه حمید بقایی رسما اعلام حضور انتخاباتی کرده اما گویا غلامحسین الهام نیز به صورت چراغ خاموش در حال فعالیت در این مورد است. برخی تحلیلگران معتقدند او فاز دوم عملیات احمدی‌نژادی ها خواهد بود برای انتخابات اردیبهشت. شاید بهتر است منتظر نامزدی او در آخرین فرصت از ثبت نام نامزدها باشیم.

جبهه یکتا رستم قاسمی را هم رو کرد
تمایل به نامزدی در او دیده می شود. حالا این که این تمایل و اشتیاق مربوط به شخص رستم قاسمی است یا به تحریک جریان منسوب به او یعنی یکتا شکل گرفته چندان معلوم نیست اما هر چه هست از او فردی پیگیر برای نامزدی به وجود آورده است . او در موارد متعددی در زمره منتقدان کابینه قرار داشته است؛ خصوصا در بخش اقتصادی و نفتی . در مورد رستم قاسمی اما به نظر می رسد که جبهه یکتا به صورت همزمان با نامزدی حاجی بابایی ، کاندیداتوری او را نیز دنبال می کند . به یک معنا آنها با دو نماینده در معادلات مذاکره بر سر انتخاب کاندیدا با جناح اصولگرا حاضر شده اند. «سید‌محمد حسینی» عضو شورای مرکزی جبهه «یکتا» در مورد او گفته است : «وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد آقای رستم قاسمی از جمله کسانی است که تجربه مدیریتی خوبی دارد و در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز دارای سابقه خوبی است.» او در جبهه مردمی هم البته طرفدارانی دارد ، شاید بیشتر از حمید رضا حاجی بابایی !

زریبافان با کدام پشتوانه آمده است؟
مواضع او در مورد احمدی نژادی ها بسیار جالب است. او حتی در یک مصاحبه انتقاد تندوتیزی به احمدی‌نژاد داشت و گفته بود: «من بعد از پایان دولت دهم اصلاً ولنجک نرفتم هیچ علاقه‌ای هم ندارم آنجا بروم و منتظرم که ان‌شاءالله آقای احمدی‌نژاد روزی رسماً از افکار انحرافی اعلام تبری بجوید و بگوید من آن افکار را قبول ندارم.»‌ تیم رسانه‌ای دولت قبل نیز در واکنش به این مصاحبه با انتشار مطلبی در سایت دولت بهار ضمن برشمردن رابطه صمیمانه زریبافان و مشایی در قدیم نوشته بودند: حال باید از زریبافان پرسید شما که اینقدر به شخص رییس دولت دهم انتقاد داشتید چرا جرات آن را نداشتید که مثل یک مرد واقعی استعفا بدهید و اجازه ندهید "ننگ"! احمدی نژادی بودن روی پیشانی تان بماند؟!

خبرهای متعددی این روزها شنیده می شود که زریبافان عزمش را برای نامزدی جزم کرده است . تازه ترین خبر در مورد او این است که امیر رضا واعظ آشتیانی ،سخنگوی جبهه‌یاران انقلاب گفته است که نامزدی زریبافان از سوی این تشکل به صورت جدی دنبال می شود.زریبافان البته در چند ماه اخیر انتقادات تند و تیزی هم از جریان اصوگرای سنتی داشته است . به یک معنا این چهره ، نه در میان سنتی ها محبوب است و نه در میان احمدی نژادی ها . باید در مورد علت تمایل از او سوال کرد .

معادلات انتخابات این روزها بسیار پیچیده شده است ِ سوال اساسی اما این است این تعدد نامزدها با رایزنی های انتخاباتی کاهش خواهد یافت یا اینکه باید در انتظار کاهش این تعدد از سوی شورای نگهبان در موعد مقرر باشیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    20 6
    اصولگراها تلاش بیهوده میکنند، مسئولیت دولت احمدی نژاد را بر عهده نمیگیرند و به راحتی هم برای آینده برنامه ریزی میکنند.
    • بی نام A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
      1 1
      حسین رضازاده یا عباس جدیدی گزینه نهایی اصولگرایان هستند. میگی نه واستا ببین
  • حمید A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    7 34
    مثلا الان به نظر شما روحانی خیلی رای داره...خخخخ
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    29 5
    همه اين كانديداهاي اصول گرايان اندازه امين حيايي هم راي ندارن
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    26 5
    این از اینجا اعتماد به نفس پیدا کردن که میگن اگر یک ادم گمنامی مثل احکدی نژاد سال 84 رای اورد ما چرا نتونیم؟ مخصوصا این اقای حاجی بابایی که من یادمه تیم پاس رو برداشت برد همدان هر چه در برنامه نود بهش میگفتن کار درستی نیست نکن و...کلی بحث میکرد که نه درسته و..الان ببینید تیم پاس حتی در لیک یک هم نیست و خلاصش کردن
    • امین A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
      8 13
      آقای محترم چرا حرف بی ربط وبی سند میزنی انتقال تیم پاس ازتهران به همدان توسط استاندار وقت آقای بهروز مرادی صورت گرفت وربطی به آقای حاجی بابایی نداشت.تخریب هم می کنید با سند ومدرک باشد نه همبنجوری روی هوا