۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

مهر نوشت: رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به احتمال توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا سال ۹۷، گفت: قرارداد فولکس واگن تا مرداد سال آینده اجرایی می شود.

رضا رضایی در نشستی خبری با اشاره به دستور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی بر مبنای ارز مبادله ای، گفت: در جلسه‌ای که با جهانگیری داشتیم موضوع افزایش قیمت تمام شده تولید قطعات را مطرح کردیم که وی دستور ملاک قرار دادن ارز مبادله ای را در این بخش صادر کرد. این دستور در قالب نامه ای به وزیر صنعت اعلام شد و قرار است وزیر صنعت نیز این موضوع را در نامه ای به وزیر اقتصاد پیگیری کند.

رضایی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه، اظهار داشت: افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواد شیمیایی و پتروشیمی، رشد قیمت جهانی مس و افزایش قیمت ارز از دلایل اصلی بالارفتن قیمت تولید قطعات است.

رئیس انجمن قطعه سازان با ا شاره به مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزود: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه سازان را ۱۲۰ روزه پرداخت می کند اما این مدت زمان در مورد سایپا به ۵ تا ۶ ماه می رسد و در برخی موارد نیز بیشتر طول می کشد که البته قول داده اند این مشکل را تا پایان سال برطرف کنند.

وی در خصوص اینکه از سال ۹۷ باید ۸۳ استاندارد در تولید خودروها بکار برود که همین موضوع ممکن است برخی خودروها را از رده خارج کند، گفت: هماهنگی‌هایی در این مورد صورت گرفته و قرار است به زودی کمیته مشترکی با حضور خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صنعت تشکیل شود تا در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه ریزی انجام گیرد.

رضایی با بیان اینکه بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است اما ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد، اظهار داشت: در حال حاضر قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند. ضمن آنکه در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو در مورد به روز رسانی استانداردهای صنعت خودروسازی بحث شد. وی با اشاره به احتمال فعالیت مستقل رنو در ایران، گفت: قرارداد فولکس واگن تا مرداد سال آینده اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه اگر خودروسازان بتوانند پلت فرم های خود را به روزرسانی کنند، تولید خودرو بر روی این پلت فرم ها ادامه خواهد یافت ولی خودروسازان به دنبال جایگزینی خودروهای جدید هستند، اظهار داشت: خودروسازان باید در بخش های تحقیق و توسعه،اقدامات بیشتری انجام دهند.

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به تمایل ۴۰ قطعه ساز ترکیه ای برای همکاری با قطعه سازان ایران، افزود: صحبت هایی در این خصوص انجام شده اما هنوز در حال بررسی است و به جایی نرسیده است.

رضایی در خصوص واردات قطعه به ایران، گفت: به دنبال این هستیم که قطعاتی که وارد کشور می شود در ابتدا از انجمن مجوز بگیرند تا اگر امکان ساخت داخل نبود، به کشور وارد شود، این موضوع می تواند تولید را در کشور بهبود ببخشد.

همچنین مازیار بیگلو در این جلسه با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان داخلی، گفت: طلب شرکت ها در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است البته همه اینها معوقه نیست و تاکنون ایران خودرو معوقه ای ندارد و سایپا هم میزان مطالبات را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه قطعه سازان درخواست برای بازنگری در ۱۰۰ ردیف تعرفه وارداتی مربوط به صنعت قطعه سازی برای سال ۹۶ را از وزارت صنعت داشتند، افزود: در زمینه همکاری با خودروسازان خارجی نیز بیش از ۱۰۰ واحد قطعه سازی به شرکتهای ایکاپ، رنو پارس و ماموت معرفی شده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه در مورد هیوندایی هنوز مشخص نشده که چه خودروهایی در ایران تولید خواهند شد، افزود:شرکت سیتروئن ۳ خودرو را برای تولید در ایران پیشنهاد کرده اما هنوز استعلام قیمتی از قطعه سازان گرفته نشده است.

وی در خصوص قرارداد قطعه سازان با پژو، گفت: نمایندگان پژو از ۱۵۰ شرکت قطعه سازی در ایران بازدید کردند و امیدواریم بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه ساز در فاز اول و دوم با شرکت پژو همکاری کنند.

وی با اشاره به همکاری با شرکت فولکس واگن، افزود: شرکت فولکس واگن هم در حال انتخاب سازنده است که ۵۰ شرکت را به آنها معرفی کرده ایم ضمن آنکه خط تولید محصولات فولکس واگن اواخر سال ۹۶ ایجاد و کار تولید ۳ خودرو از سال ۹۷ آغاز خواهد شد. به گفته وی کارخانه تولید محصولات فولکس واگن در هشتگرد ایجاد خواهد شد.

بیگلو با بیان اینکه بازار صادراتی برای قطعه سازان ایرانی هم در نظرگرفته شده است، اظهار داشت: صحبت هایی با رنو و پژو شده است تا قطعه سازان برای ایجاد زمینه های صادراتی این قطعات هم تشویق شوند.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    13 0
    قبلا که گفتن تا پایان 95 متوقف میشه الان 2 سال دیگه هم ادامه داره؟
  • مجيد ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    17 5
    پژو حالا عيبي نداره ولي چرا پرايد رو توقف فوري نميكنيد جان مردم ارزش نداره براتون چند نفر ديگه بايد تو پرايد تيكه تيكه شن تو همين دنيا پس ميديد انشالله
  • پیروز IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    3 0
    فقط بستن قرار داد تولید مشترک با تویوتا یا جنرال موتورز میتونه دید بسیار منفی عجیبی که از صنعت خودرو کشور وجود داره را التیام بده و در مرحله بعدی فولکس و فیات قرارداد با فرانسوی ها و چینی ها چندان فایده ای نداره
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    2 0
    چرا اين مهم تا سال 97 به تاخير افتاد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 2
    با وجود تنفر عمیق از خودرو های داخل و حسرتی به بلندای طول عمر از داشتن خودروی لوکس خارجی، از صمیم قلب آرزو میکنم همین پژو بمونه ولی بازار دست خودروهای بی کیفیت و فریبنده و گرانقیمت چینی نیوفته.مشکلات این خودرو های چینی به حدی است که مثال" از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ..." رو هر روز مرور خواهیم کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 0
    هیچ گزینه ای نداریم.شک نکن.مقصود الان اینه که به طور مثال پژوی 30 میلیونی رو از رده خارج کنن و به جاش یک مونتاژ دیگه از چین بیارن بفروشن 60 میلیون.به همین سادگی.فرقش اینه که از مونتاژیک خودروی فرانسوی و البته قدیمی به مونتاژ یک خودروی چینی رسیدیم.بعد بیان یک محصول دیگه شبیه پژو رو وارد بازار کنن و اون رو طبق کف قیمت بازارکه دیگه شده 50 میلیون بدن به خورد خلق الله.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 0
    بند ه خدا چین مثل برق وباد رو به جلو پیشرفت میکند خودرو که هیچی تمام وسایل مهم تر از خودرو داره توچین تولید میشه با همان برند واقعی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    3 0
    من خودروی چینی معمولی و ارزون قمیت دارم لیفان و با اطمینان میگم از خودروهای داخلی هم قیمت خودش خیلی با کیفیت تره اینکه میخواهیم برای توجیه صنعت مرده خودروسازمون چینیها را بهانه کنیم مسخره است تازه اگه عوارض بی حساب و بی منطق ورداشته بشه میشه با قیمت مناسب ماشین کره ای خرید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    1 0
    آخه مگه قیافه خودرو شرط برای تعیین کیفیت خودرو هس ؟؟ مشکل ما بی کیفیتی خودرو های داخلی هس چه پراید باشه . چه رانا باشه . چه دنا و...... کیفیت زیر صفر
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    کار که برا جوونا درست نمیکنن جلوی کارکردنشون رو هم میگیرن. خب مجوز بگیرید ببینیم بعدش چی میشه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    باز یک کار خوب در ایران پیدا شد.. دلالان ، راننده هایی که همینجوری پول زیاد ار مردم میگرفتند .ماشین هایی که در بارندگی قیمت خود را سه برابر میکردند..معترض شدند....
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    وقتی که نمی توانند رقابت کنند دست به حذف رقیب می زنند. این یعنی نامردی کامل. منافع ملت را فدای منافع آژانس ها کردند. می دانید چرا؟ بروید بررسی کنید مجوز آژانس ها را به چه کسانی داده اند. امروز برای من ثابت شد منفعت پرستی اینها اخلاقشان را هم فاسد کرده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    وقتی کشور کشش نداشته باشه استارت اپ ناچارا نون مردمو اجر میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    جون و مال مردم كه اهميت نداره واسه اينا خود مسولاشونم كه ديديم از اين ماشينا سوار نميشن بعد از اونم كدوم ماشين به اندازه اين دوتا ماشين واسه يقه سفيدا نون دادرهوالا خجالت داره مردم ما يعني اينقدر بي ارزش هستن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 2
    من پژو دارم . قطعاتش همه جه هست ، هر میکانیکی هم ازش سر در میاره . من نمی دونم چرا دوستان این آیتم ها رو در استفاده آسون از یک وسیله نقلیه در نظر نمی گیرن ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    من پژو دارم . قطعاتش همه جه هست ، هر میکانیکی هم ازش سر در میاره . من نمی دونم چرا دوستان این آیتم ها رو در استفاده آسون از یک وسیله نقلیه در نظر نمی گیرن ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    5 0
    از سال 85 به بعد قراره تولید اینا جمع شه، یادمه اون موقع میگفتن از 93 تا 95 دیگه کاملا جمع میشه ولی ظاهرا حداقل تا 1400 میرن اینا. بخاطر اینکه وقتی بازار انحصاریه و هیچ رقابتی وجود نداره، تولید بنجل ها هم ادامه داره. برندهای معتبر خارجی که توی بازار رقابتی کار میکنن خودشون نهایت هر 5سال مدل جدید میدن بیرون و قدیمی رو از خط خارج میکنن، اونوقت اینجا باید چندتا وزیر و وکیل و رئیس راه بیفتن ، آخر هم زور هیچ کدومشون به خودروسازها نمیرسه، زور همشون با هم میرسه به مردم فقط
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    این خودرو ها فقط ما رو میکشه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    من کاملا موافق با حدف تولید یا مونتآز آشغال بی کیفیت چینی و از رده خارج هستم. ولی برنامه نگرانی از خرید و کم بودن تقاضا برای آشغالهایی است که این دو شرکت معظم قراره در شراکت با شرکت دانگ فنگ چین تولید کنند و به قیمت پژو و سیتروین به ملت بفروشند. اینا می دونند مردم از آشعال چینی بیزارند و با حضور پراید و مخصوصا 405 نمی تونند آشغالی به بام پژو 301 را که 100 درصد با قطعات چینی بی کیفیت مونتاژ شده را به قیمت 50 میلیون به ملت بفروشند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 0
    نيسان آبي يادتون رفت . محصول 1970 شركت نيسان كه الان دقيقا 46 ساله است و هر سال كلي تلفات داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 1
    بعضی ها طوری راجبه خودروی چینی حرف میزنن انگار خودشون لامبورگینی سوارن. بابا به خدا قسم این ماشینای چینی صد در صد بیشتر از ماشینایی که الان تولید میشه ارزش داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    1 0
    نمیدونم باید خندید یا گریه کرد ایران قبل از کره شروع به مونتاژ خودرو کرد بعد از بیش از 50 سال کره نه تنها به کشورهایی مثل ما بلکه به اروپاو امریکا خودرو صادر میکنه و ما بعد از نیم قرن تازه شدیم مونتاژ کننده آشغالهای چینی
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    من واقعا موندم چرا هنوز مردم مشتری پراید صفر هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    0 0
    وقتی رقیبی وجود نداره و بازار را دولت محترم انحصاری کرده اند خوب چرا تولید پراید متوقف شود؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    6 0
    دهه 50 که خودروی پیکان ماشین رایج و همه گیری بود در کشور ما همزمان در خود انگلستان هم تولید و استفاده می شد ولی الان ما از پرایدی استفاده می کنیم اون هم به چهار برابر قیمت واقعی که بیش از بیست ساله توی کشور کره خط تولیدش متوقف شده
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
    0 0
    قرار داد با قطعه ساز ترکیه ای؟ ماشینی که سوار میشیم ساخت 72 ملت؟ از همون چین بیارین بهتره