اجرای زنده «خدای آسمون‌ها» و «زائر» پس از ۴۰ سال

ناصر چشم‌آذر در حالی که پیگیر اجرای آثار قدیمی خود است، تاکید کرد اگر حتی متن این کارها مجوز نگیرد، آن‌ها را بدون کلام اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «زائر»، «خدای آسمون‌ها»، «دو پرنده» و «عید شما مبارک» از جمله آثار موسیقایی قدیمی ناصر چشم‌آذر هستند که امروز و فردا (25 و 26 اسفند) روی صحنه تالار وحدت توسط مهدی یغمایی خوانده خواهند شد.

این آهنگساز در دو روز با همکاری ارکستر بزرگ ایستگاه و مهدی یغمایی هر بار در ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

چشم‌آذر،پس از چند دهه، 19 مهر سال گذشته نیز تنها در یک نوبت روی صحنه تالار وحدت رفت و با اجرای کنسرت «باران عشق» مروری بر بیش از چهار دهه فعالیت آهنگسازی خود داشت. او در طول سال 94 و 95 چندین بار دیگر روی صحنه رفت و سال جاری را هم با حضور در تالار وحدت به پایان خواهد رساند. این بار چهار قطعه قدیمی «زائر»، «خدای آسمون‌ها»، «دو پرنده» و «عید شما مبارک» این آهنگساز با صدای مهدی یغمایی بازخوانی خواهند شد.

                                                                                ناصر چشم‌آذر

چند روز پیش، سر تمرین این کنسرت حاضر شدیم و با آهنگساز، خواننده، سرپرست، مدیر ارکستر و تهیه‌کننده آن به گفت‌و‌گو نشستیم.

از آثار قدیمی پاپ تا قطعاتی به سبک قوالی

ناصر چشم‌آذر در مورد روندی که دوست دارد در کنسرت‌هایش پیگیری کند، گفت: «اگر روند کنسرت‌هایم ادامه پیدا کند دوست دارم به همین صورت بخش بخش باشد. یک بخش به موسیقی‌های متن اختصاص پیدا کند و بخش دیگر به ترانه‌های قدیمی. بخش دیگر به موسیقی محلی و مخصوصا آذری اختصاص خواهد داشت که نمونه‌اش را در آلبوم‌های «باران شادی» شنیده‌اید و ترکیبی از موسیقی آسوری، ارمنی، گیلکی، رِنگ‌های ایرانی مثل «بابا کرم» و رِنگ‌های آذری است.»

او ادامه داد: «اگر متن ترانه‌های قدیمی‌ام مجوز بگیرند از حضور خواننده مهمان هم بهره خواهم برد و اگر مجوز نگیرند بدون کلام اجرا خواهم کرد.»

این آهنگساز در مورد قطعات شنیده نشده‌اش نیز توضیح داد: «قطعات شنیده نشده‌ای هم دارم که حالت سماع و قوالی دارند مانند آن‌چه در مدح مولا علی خوانده‌ام اما اگر قرار باشد در کنسرت‌هایم اجرایشان کنم باید برای خواندن خودم مجوز بگیرم. قطعه دیگری در همان حال و هوا برای حضرت محمد دارم و قطعه‌ای به نام «من و طبیعت» که امکان دارد سومی را در کنسرت‌های بعدی‌ام اجرا کنم.»


                                                                  
             از راست؛ مهدی نوروزی، گلناز گلزاری، شیرین احمدلو (همسر ناصر چشم‌آذر) و ناصر چشم‌آذر 

ارکستری که روی پای خودش ایستاده است

اعضای ارکستر بزرگ ایستگاه به سرپرستی مهدی نوروزی و مدیریت گلناز گلزاری، در کنار چشم‌آذر به اجرای این برنامه خواهند پرداخت.

مهدی نوروزی، سرپرست ارکستر بزرگ ایستگاه در مورد همکاری با ناصر چشم‌آذر در کنسرت بیست و پنجم و بیست و ششم اسفند گفت: «همه اعضای ارکستر بزرگ ایستگاه یا دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته موسیقی و از اعضای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران هستند. علاقه ما به سینما و موسیقی به طور هم زمان، موجب شکل‌گیری قدم به قدم  ارکستر بزرگ ایستگاه شد. الان برنامه‌مان این است که در قالب ارکستر بزرگ کار کنیم و چه کسی بهتر از ناصر چشم‌آذر که بودن در کنارش شانس بزرگی برای ماست.»

سرپرست ارکستر بزرگ ایستگاه در مورد بازار کاری که خودشان برای خودشان ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: «تمام هزینه‌ها بر عهده خودمان است و هیچ حامی مالی نداریم. کاری که من از آن پول درمی‌آورم، تنظیم ملودی و این قبیل کارها در حوزه موسیقی پاپ است. (با خنده) در واقع از موسیقی پاپ پول درمی‌آورم و خرج موسیقی کلاسیک می‌کنم. موسیقی پاپ زمینه کسب درآمد را برای ما فراهم می‌کند و ما در موسیقی کلاسیک خرجش می‌کنیم اما نمی‌دانیم چه موقع می‌توانیم از موسیق کلاسیک هم پول درآوریم.»  

گلناز گلزاری مدیر ارکستر بزرگ ایستگاه نیز در مورد سابقه این گروه از نوازندگان گفت: «تمرکز اصلی ما از ابتدا بر موسیقی متن آثار مطرح سینمایی ایران و جهان بوده است. ما صرفا بر روی تیتراژها کار نمی‌کنیم و موسیقی متن هم مد نظرمان است. چیزی که ایستگاه را برای مخاطبان جذاب کرده، این است که در کنار نواختن موسیقی متن، صحنه‌هایی از همان فیلم را روی پرده نشان می‌دهیم.»

او افزود: «علاقه‌مان به ناصر چشم‌آذر موجب شد پیش از هر کار دیگری به همکاری با او فکر کنیم که در آشنا کردن نسل ما با موسیقی سهم انکارناپذیری داشته است.»

                                                              از راست؛ مهدی نوروزی، مهدی یغمایی 

حال و هوای ملودی‌هایم به موسیقی دهه ۵۰  نزدیک است

مهدی یغمایی که در کنسرت 25 و 26 اسفند به عنوان خواننده مهمان، ناصر چشم‌آذر و ارکستر بزرگ ایستگاه را همراهی خواهد کرد در مورد بازخوانی قطعات قدیمی گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم خواندن این ترانه‌ها استرس‌آور است. چون چندین نسل با آن خاطره دارند. یکی از دلایلی که به من جرات انجام این کار را می‌دهد در وهله اول این است که مهر و محبت ناصر چشم‌آذر، رسول ترابی و پوریا حیدری که این اتفاق خیر و انتخاب من را رقم زد موجب اعتماد به نفسم می‌شود. شما زمانی که انتخاب می‌شوید خواه ناخواه اعتماد به نفس می‌گیرید که حتما چیزی در صدایتان دیده‌اند که اجازه همکاری داده‌اند.»

مهدی یغمایی ادامه داد: «با توجه به این که من خودم دهه پنجاهی هستم و حال و هوای ملودی‌هایم به موسیقی دهه چهل و پنجاه خودمان نزدیک است احساس می‌کنم می‌توانم از پسش بربیایم. بحث خواندن و قابلیت‌های تکنیکی صدا یک چیز است و بحث این که مردم هم با آن‌چه شما می‌خوانید ارتباط برقرار کنند چیزی دیگر است که امیدوارم این اتفاق رخ دهد و (با خنده) گمان می‌کنم به خاطر دهه پنجاهی بودنم از من خواهند پذیرفت.»

خواننده آلبوم «چمدون تو» در مورد قطعاتی که برای اجرا انتخاب شدند توضیح داد: «تعدادی از قطعات به دلیل آن که متن‌شان مجوز نگرفت به صورت بی‌کلام اجرا خواهند شد. ناصر چشم‌آذر چهار قطعه «زائر»، «خدای آسمون‌ها»، «دو پرنده» و «عید شما مبارک» را انتخاب کرد که مجوز اجرای باکلام گرفته‌اند.»

یغمایی در مورد این که گمان می‌کند چشم‌آذر ابتدا آثار او را شنیده و سپس انتخابش کرده است یا بعد از این که پیشنهادش داده‌اند به آهنگ‌هایش گوش کرده گفت: «اگر بنده را رصد کرده باشند و آثارم را شنیده باشند که باعث افتخارم است و اگر به پیشنهاد دوستان اعتماد کرده‌اند و بعد از آن کارهایم را گوش داده‌اند و قبول کرده‌اند باز هم باعث افتخارم است. (با لبخند) پس در مجموع باعث افتخارم است.»

او در مورد برنامه‌هایش برای سال 96 هم توضیح داد: «من اولین کنسرت مستقلم را 17 بهمن سال جاری در تالار وحدت اجرا کردم و چقدر خوب که سال 95 را با ناصر چشم‌آذر تمام می‌کنم. پیشنهادهایی برای کنسرت شهرستان و همچنین تور اروپا داشته‌ام که در حال بررسی هستم. امیدوارم تا اواخر 96 بتوانم آلبوم دیگری منتشر کنم و تک آهنگ هم که منتشر خواهم کرد. تک آهنگی که شب عید 96 منتشر خواهم کرد قطعه‌ای است که فضایش با فضای کاری خودم متفاوت است با نام «عجب حالیه‌» با شعری از پیام ربیعی و ملودی و تنظیم از آیدین بهزادی.»

                                                                 از راست؛ مهدی یغمایی و رسول ترابی 

در کنار چشم‌آذر به کارمان ادامه خواهیم داد

جدیدترین کنسرت ناصر چشم‌آذر با همراهی ارکستر بزرگ ایستگاه تحت امتیاز موسسه آوای دوران و به تهیه‌کنندگی رسول ترابی و سمیه کاویانی برگزار خواهد شد.

رسول ترابی در مورد روند کاری شرکتش گفت: «شروع توجه به استعدادهای تازه با فعالیت‌های موسسه آوای دوران آغاز شد. (با خنده) به قول یکی از آقایان اسنادش هم موجود است. بازار موسیقی پاپ چندین سال بود که به عده‌ای خاص تعلق داشت و خارج از آن دایره کسی نمی‌توانست وارد شود تا این که طبق مستندات حرکتی تازه با حضور اشوان آغاز شد. ما نزدیک به یک سال و نیم درگیر گرفتن مجوز برای اشوان بودیم و به هیچ عنوان رسانه‌ای‌اش نکردیم. زمانی که اشوان مجوز گرفت خیلی‌ها گفتند شایعه است اما تمام بلیت‌های اولین کنسرتش در عرض هشت ساعت فروش رفت.»

او ادامه داد: «بعد از آن بود که خیلی از شرکت‌ها روند گرفتن مجوز را برای استعدادهای تازه شروع کردند. شرکت آوای دوران این مسیر را در سال 96 با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. با جوانب متعدد ماجرا کاری ندارم اما این حرکت در مجموع منجر به پوست اندازی خوانندگان پاپ می‌شود. اتفاقی که هر چهار یا پنج سال یک بار رخ می‌دهد.»      

رسول ترابی افزود: «خواننده جدیدی که در سال 96 خواهیم داشت مهدی جهانی از خوانندگان بسیار توانا با پایگاه اجتماعی قوی است که کارهایش از صدا و سیما هم پخش می‌شود.»

او در مورد حضور خوانندگانی چون اشوان در جشنواره موسیقی فجر گفت: «ما تلاش کردیم در حد توان‌مان به رونق جشنواره کمک کنیم. پیش از آن برنامه‌ها و کنسرت‌هایمان را برگزار کرده بودیم و هدف، کمک ما به جشنواره بود نه برعکس.»

ترابی در مورد همکاری با ناصر چشم‌آذر توضیح داد: «شاید کلیشه به نظر بیاید اما واقعیت این است که همکاری با ایشان برگی زرین در کارنامه شرکت آوای دوران است. اولین کنسرت ایشان سال گذشته توسط ما برگزار شد و تلاش می‌کنیم در کنار او هر بار کارمان را بهتر از دفعه قبل انجام دهیم.»

گفت‌و‌گوی مفصل خبرگزاری خبرآنلاین با ناصر چشم‌آذر در تعطیلات نوروزی منتشر خواهد شد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    21 1
    اولین خواننده آن هم احتمالا مرحوم طوفان بودند که بهتر است از او هم یاد کنیم