۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵

ایرنا نوشت: رئیس جمهور سابق کره جنوبی که پس از کنار گذاشته شدن کامل از قدرت توسط دادگاه قانون اساسی این کشور مصونیت قضایی خود را از دست داد، بیست و یکم ماه مارس جاری (سوم فروردین ماه) با حضور در دادگاه پاسخگوی سئوالات قضات خواهد بود.

 دادگاه قانون اساسی کره جنوبی جمعه گذشته (20 اسفند) با تایید رای نهم دسامبر سال گذشته میلادی پارلمان آن کشور مبنی بر استیضاح خانم «پارک»، وی را رسما از مقامش برکنار کرد.

خانم «‌پارک» تنها رئیس جمهوری کره جنوبی است که با رای مردم و در یک انتخابات دمکراتیک در این کشور قدرت را در اختیار گرفت اما به دلیل رسوایی سیاسی و مالی، نهاد ریاست جمهوری را پیش از موعد مقرر ترک کرد.

ترک وی از مقامش باعث شد تا هر گونه مصونیت قضایی از او سلب شود و همین موضوع باعث شد تا دادستانی عالی این کشور اعلام کند که زمان حضور وی در دادگاه و بازجویی از او فرا رسیده است.

یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی امروز (چهارشنبه) به نقل از یک مقام دادستانی این کشور، زمان حضور خانم «پارک» در دادگاه را 21 ماه مارس جاری (سوم فروردین ماه 96) اعلام کرد.

وی همچنین اعلام کرد که تاریخ حضور رئیس جمهوری سابق این کشور به اطلاع وکیل او رسانده شده و او می بایست راس ساعت 9:30 دقیقه تاریخ تعیین شده در دادگاه حاضر شود.

«پارک گئون هی» روز یکشنبه گذشته و هنگام ترک کاخ ریاست جمهوری با انتشار پیامی از مردم کشورش عذرخواهی کرد و گفت که برای روشن شدن واقعیت های مربوط به پرونده بحران سیاسی و رسوایی مالی موجود با مسئولان دستگاه قضایی همکاری می کند.
وی در پیام خود از اینکه نتوانسته است دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند، ابراز تاسف کرد اما گفت که شاید زمان طولانی شود ولی حقیقت روزی مشخص خواهد شد.

برکناری رئیس‌جمهوری کره جنوبی در پی افشای پرونده سیاسی و اقتصادی و دخالت او در این پرونده ها صورت گرفته است.
دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در حکم برکناری خانم «پارک» اعلام کرده بود که او اسناد زیادی که بخش از آنها محرمانه بوده را به دست افراد غیرمجاز از جمله «چون سوی سیل» رسانده است.

خانم «چوی» از دوستان نزدیک رئیس جمهور برکنار شده کره جنوبی بود که بدون داشتن سمتی به نهاد ریاست جمهوری رفت و آمد می کرد.
«پارک گئون هی» فوریه سال 2013 میلادی مراسم تحلیف خود را به عنوان رئیس جمهوری کره جنوبی بجا آورد و اگر استیضاح نمی شد دوره حاکمیت وی فوریه سال 2018 به پایان می رسید.

بر اساس قانون اساسی کره جنوبی، رئیس جمهوری جدید این کشور باید 60 روز پس از برکناری رسمی خانم «پارک» در جریان یک انتخابات زودهنگام انتخاب شود و بر اساس گزارش ها این انتخابات تا روز نهم ماه می (19 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =