۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۱
لرستان سرزمین آبشار و مفرغ

استان لرستان از جمله استان‌هایی است که از لحاظ جاذبه های گردشگری دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و هر مسافری از مناظر، اماکن تاریخی و آبشارهای بی نظیر آن لذت خواهد برد

نرگس سپه وند :استان لرستان از جمله استان‌هایی است که از لحاظ جاذبه های گردشگری دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و هر مسافری از مناظر، اماکن تاریخی و آبشارهای بی نظیر آن لذت خواهد برد.لرستان یكی از قدیمی‌‌ترین زیستگاه‌های بشری بوده است.آثار دوران پارینه‌سنگی كهن و غار‌های مسكون و منقوش پیش از تاریخ و تكوین هنر مفرغ‌كاری در لرستان دلیل این مقدمات است. هنر مفرغ‌كاری در لرستان زبانزد کل کشور است. اهمیت مفرغ استان لرستان تا اندازه‌ای است كه گریشمن باستان‌شناس فقید فرانسوی، هنر حقیقی ایران را هنر لرستان می‌داند.
آبشار بیشه
آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته است و از این رو پذیرای مسافران نیز می‌باشد.
دریاچه کیو
دریاچه کیو در شمال غرب شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است.مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.این دریاچه از ارزشهای توریستی درون شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.
این دریاچه به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبا و توریستی قرار داده‌است. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود دارد.
قلعه فلک افلاک
قلعه فلک افلاک یا دژ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر و هم چنین در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته است که چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است.این بنا مربوط به دوره ساسانیان است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. است. فلک‌الافلاک در گویش محلی با نام قلعه دوازده برجی هم اسم برده می‌شود.
تاریخ ساخت بنا
قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رساند. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است.از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالا نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است.
کاربرد قلعه
این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد همچنین خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهمترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود.
کاربرد کنونی قلعه
این اثر ارزشمند در سال ۱۳۴۹ از ارتش به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۵۴ با راه اندازی موزه مردم‌شناسی و مفرغ‌های لرستان بنا به موزه تبدیل شد. در سالهای اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی راه اندازی شده‌است.
آبشار نوژیان
آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده است. این آبشار در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) به ارتفاع ۹۵ متر وعرض تاج ۵ متر است . گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است .مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند.
آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از آبشارهای استان لرستان است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته است و از این رو پذیرای مسافران نیز می‌باشد.
این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است.ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می باشد.در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه می جوشند و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند . هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوههای بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.
بام لرستان
بام لرستان یک مجتمع گردشگری، تحقیقاتی ست حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم آباد در بالای کوه مدبه واقع شده است. مدبه کوه نام کوهی است که در شرق شهر خرم آباد قرار گرفته و عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت و اشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام لرستان می شود که دارای کارکردهای متنوع و بی نظیری در غرب کشور است.
آبشار وارک
آبشار وارک درغرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار داره و یکی از زیباترین آبشارهای کشوره. فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود ۶۰ کیلومتره. سرچشمه آبشار یک صخره سنگیه و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می رسه و عرضی معادل ۵۰ متر رو در بر می گیره. اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی و زالزالک است.
سنگ نبشته
در جنوب شرقي راه خرم آباد به خوزستان ، سنگ نوشته اي وجود دارد که با اکثر آثار مشابه خود تفاوت های عمده ای دارد. سنگ نبشته یک اثر تاریخی سنگی در شهر خرم‌آباد است .این کتیبه، به خط کوفی و بر قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده‌است و قدمت آن به قرن ششم قمری و دوره سلجوقیان می‌رسد. این سنگ نبشته مربوط به دوره ابوسعید برسق کبیر از امرای سلطان محمود سلجوقی است و در حدود سال ۵۱۳ هجری قمری نوشته شده‌است. کتیبه سنگ نوشته در خیابان شریعتی قرار دارد.
بنای این سنگ نوشته در واقع صخره ای عظیم است که به شکل مکعب مستطیل تراش خورده است. گوشه هاي اين سنگ با جهات فرعي منطبق است. این کتیبه، به زبان فارسی و خط کوفی نوشته شده‌است و با جمله بسم الله شروع می‌شود. در این کتیبه، یکی از حاکمان سلجوقی به نام امیر اسفهسالار کبیر، ظهیرالدین و الدوله، معین‌الاسلام، طغرل لتکین ابوسعید برسق احکامی بشرح زیر در آن نوشته اند:
1 ـ منع مردم از پوشيدن لباس ابريشمي
2ـ اجازه علف چراني به دامداران. قدمت این سنگنوشته به قرن ششم هجري قمري برمی گردد.احداث اين سنگ نوشته را به يكي از امراي سلطان محمود بن محمد بن ملكشاه سلجوقي به نام ابوسعيد برسق كبير به سال 513 هجري قمري منسوب می کنند.
دریاچه گهر
دریاچه گهر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهرو الیگودرز و بخش مرکزی دورود قرار دارد. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است. این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =