مهر نوشت: با پیش بینی افزایش حجم استفاده از ابزارهای ارتباطی در ایام نوروز، ۸ گروه خدمات دهنده درصدد ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان برآمدند؛ جدیدترین اقدام ایجاد چتر وای فای در نقاط گردشگری است.

با افزایش حجم ترافیک ارتباطی در روزهای آغازین سال و استفاده چند برابری مردم از وسایل ارتباطی از جمله اینترنت، موبایل و تلفن، خواسته معقول کاربران، فراهم شدن زیرساختهای مناسب برای استفاده از اینترنت بدون قطعی و با سرعت بالا، ارسال بدون مشکل و موفق پیام کوتاه، مکالمه با کیفیت و بدون قطع و وصلی با تلفن ثابت و موبایل و نیز پاسخگویی شبانه روزی خدمات دهندگان ارتباطی است.ارائه کنندگان خدمات ارتباطی در کشور با تشکیل ستاد ارتباطات نوروزی، سعی دارند تا با برنامه ریزی مناسب تمهیداتی بیاندیشند که پاسخگوی مردم باشند و رضایت خاطر آنها را جلب کنند.

از این رو وزارت ارتباطات با تشکیل ستاد ارتباطات نوروزی متشکل از ۸ گروه شامل دفاتر پیشخوان خدمات دولت، شرکت پست، پست بانک، اداره کل ارتباطات زیرساخت استانها، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانها، شرکت مخابرات، اپراتورهای سیار و ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانها، این سازمانها را ملزم به برقراری کشیک شبانه روزی و ارائه خدمات کمی و کیفی در طول تعطیلات عیدنوروز کرده است.

گام اول: بخشنامه وزیر به اپراتورها

محمود واعظی وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وظایف کارگروه ارتباطات نوروزی گفت: ما امسال هم مانند هرسال نسبت به شناسایی نقاط پرترافیک شامل نقاط زیارتی و گردشگری، اقدام کردیم و تا جایی که توانستیم شبکه پهنای باند اینترنت و شبکه انتقال ارتباطات داخل کشور را در این مناطق، تقویت کردیم.

وی با اشاره به موضوع عدم پوشش ارتباطات موبایل در برخی مناطق، اظهارداشت: مشکلی که با آن برخوردیم مربوط به نقاطی بود که پوشش کاملی نداشت و ما مجبور به نصب آنتن های BTS سیار در این نقاط شدیم؛ براین اساس با ارسال بخشنامه ای به اپراتورهای موبایل، آنها را برای نصب و راه اندازی این آنتها، ملزم کردیم.

واعظی از برقراری شیفت کاری مربوط به بخش های مختلف این حوزه برای رصد مشکلات، شکایات و تخلفات خبر داد و تاکید کرد: در صورتی که به هر دلیل مشکلی در برقراری ارتباطات به وجود آید، بلافاصله رفع خواهد شد.

گام دوم: تکالیف هر سازمان مشخص شد

علاوه بر برقراری کشیک رفع خرابی که به همه سازمانهای مرتبط تکلیف شده است، شرکت مخابرات ایران ملزم به تست و آزمایش کدهای اضطراری و خدماتی برای اطمینان از صحت مسیریابی این کدها از جمله کدهای ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۴۱ ، راه اندازی و نصب تلفن همگانی در اماکن خاص مانند بیمارستان و اورژانس، توزیع کارت تلفن همگانی و سرویس و نگهداری و رفع معایب این دستگاهها، ساماندهی شبکه کابل در مناطق گردشگری، برقراری کشیک در مراکز ICT روستایی و اطلاع رسانی برای آدرس و ساعات فعالیت مراکز خدمات امور مشترکان و شماره های گویا شد.

در همین حال دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر پستی و پست بانک نیز برای فراهم آوردن ملزومات تهیه کارت تلفن و سیم کارت ملزم شدند و کشیک رفع نواقص و فعال نگهداشتن دستگاههای خودپرداز در سطح استانها به پست بانک محول شد.

از سوی دیگر شرکت ارتباطات زیرساخت برای انجام سرویسهای دوره ای قبل از تعطیلات و رفع مشکلات احتمالی و رفع خرابی در کمترین زمان ممکن و نیز همکاری با اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مکلف شد. جلوگیری از حفاریهای غیرضروری موضوع دیگری است که در این کارگروه به ادارات کل زیرساختها و مخابرات اعلام شده است.

اپراتورهای موبایل نیز طبق هماهنگی صورت گرفته از سوی این کارگروه، مکلف به ارتقا و تقویت شبکه در مناطق پرتردد و گردشگری، اندازه گیری شاخص های کیفی شبکه و ترافیک سنجی و ارسال گزارش به رگولاتوری منطقه شدند. رگولاتوری مناطق استانی نیز علاوه بر برقراری کشیک برای رفع تداخلات رادیویی و فرکانسی، ملزم شد تا برای اطمینان از رعایت حقوق مصرف کنندگان بخش ICT کشور، بر فعالیت اپراتورها و دفاتر پیشخوان دولت در جهت ارائه خدمات مطلوب نظارت داشته باشند.

 

گام سوم: اختصاص ظرفیت مازاد به پهنای باند

محمدجواد آذری جهرمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، نحوه آمادگی شبکه زیرساخت ارتباطی کشور را برای ایام نوروز تشریح کرد و گفت: شبکه ارتباطی کشور در ایام تعطیلات نوروز در آماده باش کامل به سر می برد.

وی ادامه داد: رصد و مانیتورینگ کامل شبکه توسط تیم های پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود تا درصورت بروز هرگونه اختلالی، امکان رفع آن به سرعت انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هم اکنون بیشترین میزان استفاده از شبکه ارتباطی کشور مربوط به دیتای موبایل است، خاطرنشان کرد: بیشترین تمهیدات در نظر گرفته شده ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت، مربوط لایه دیتا است.

وی با اشاره به اختصاص ظرفیتهای مازاد ارتباطی در استانهای مسافرپذیر مانند مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان، گفت: از سمت زیرساخت، آمادگی کامل برای ارائه خدمات زیرساختی به اپراتورهای ارتباطی وجود دارد و اپراتورها می توانند از بستر ایجاد شده برای عرضه خدمات ارتباطی به مشترکانشان استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ۲۰ درصد مازاد ظرفیت پهنای باند در استانهای مسافرپذیر خبر داد و گفت: هم اکنون ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت به میزان دوبرابر پیش بینی استفاده، افزایش یافته است و در استانهای مسافرپذیر علاوه بر این افزایش ظرفیت، ۲۰ درصد نیز ظرفیت مازاد پیش بینی شده است.

گام چهارم: تجهیز جاده ها به آنتن های BTS سیار

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات به عنوان رئیس کارگروه هماهنگی برای ارتباطات نورزی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اقدامات مربوط به این کارگروه و برنامه های مدنظر برای برقراری ارتباطات با کیفیت را تشریح کرد.

وی گفت: بیشترین برنامه ریزی و هماهنگی مربوط به چند استان مسافرپذیر مانند مازندران، گیلان، مشهد و خوزستان (با توجه به اعزام اردوهای راهیان نور) است که درجلساتی که با اپراتورهای ارتباطی داشتیم موضوع پوشش حداکثری در این استانها و جاده های منتهی به آنها را با تجهیز سیستم های شبکه و نصب آنتن های BTS سیار، تکلیف کردیم.

معاون امور دولت و استانهای وزیر ارتباطات، با بیان اینکه هم اکنون مهمترین بحث در این بخش مربوط به پوشش تلفن همراه و دیتا برای کیفیت مناسب در ارتباطات صوتی و داده ای است، افزود: براین اساس ستاد تسهیلات نوروزی به ریاست مدیرکل فناوری اطلاعات استانها، تشکیل شد تا علاوه بر نظارت بر کیفیت سیگنال، نسبت به استفاده حداکثری از آنتن های bts سیار برای برخی راهها که به دلیل ازدحام جمعیت، نیازمند تقویت پوشش دهی است، نظارت کامل صورت گیرد.

گام پنجم: آمادگی ارتباطی برای حوادث غیرمترقبه

براری با اشاره به تمهیدات درنظرگرفته شده برای برقراری شبکه ارتباطی در صورت احتمال بروز حوادث مترقبه تصریح کرد: برای آمادگی شبکه ارتباطی کشور در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، کشیک شبانه روزی برای مدیران مناطق درنظر گرفته شده است تا رصد کاملی در مورد وضعیت شبکه ارتباطی کشور صورت گیرد.

وی گفت: پیش بینی افزایش ۳ برابری جمعیت برای استانهای مسافرپذیر شده است و در این راستا ما نیز ظرفیت شبکه این استانها را تا ۳ برابر در جاده های عبوری و مسیرهای منتهی به شهرهای مسافرپذیر، افزایش داده ایم. براین اساس اپراتورهای موبایل قول پوشش حداکثری در جاده ها و نصب آنتن های BTS سیار را داده اند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم اکنون نسل سوم موبایل در شهرهای بزرگ برقرار است، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، کاربران می توانند در جاده های منتهی به شهرهای بزرگ از اینترنت GPRS موبایل استفاده کنند. در حال حاضر اتوبانهای شهرهای بزرگ نیز دارای پوشش دیتا هستند و کاربران می توانند در شهرها از این امکانات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه مربوط به برقراری ارتباطات موفق موبایل است و مشترکان برخلاف گذشته دیگر از تلفن ثابت استفاده نمی کنند، تاکید کرد: مدل مصرف کاربران نشان می دهد که بیشترین مصرف مربوط به پهنای باند است و براین اساس با همکاری اپراتورهای FCP و اپراتورهای موبایل، این نیاز تامین شده است.

گام ششم: چتر وای فای بر سر مسافران نوروزی

براری با اشاره به اینکه طی سالهای قبل با افزایش ظرفیت انجام شده، مشکلات برقراری ارتباط در ساعات اولیه تحویل سال، کاهش یافته است، به مهر گفت: امسال تلاش براین است که ترافیک شبکه در ساعات اولیه سال نو، مدیریت شود و علاوه بر برقراری ظرفیت برای پیامکهای موبایلی، پهنای باند برای برقراری ارتباطات اینترنتی نیز فراهم شود.

وی گفت: در همین حال امسال برای نخستین بار، در بیش از ۱۰ استان چتر وای فای راه اندازی می شود تا سرویس وای فای در صورت توقف مسافران در پارکها و جاده های عبوری فراهم شود.

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: هم اکنون چتر وای فای با هماهنگی اپراتورهای موبایل در نقاط پرتردد شهرهایی از جمله یزد، قزوین و سمنان راه اندازی شده و ۷ استان نیز درحال نصب این تجهیزات هستند. در همین حال تلاش براین است که تعداد چتر وای فای را به بیش از ۲۰ استان برسانیم.

وی با بیان اینکه برای هماهنگی ارتباطات مناسب در هر استان، سفرهایی به استانهای مختلف داشته ایم، گفت: تا قبل از پایان سال، گزارشات کمیته ارتباطات استانها در مورد وضعیت ارتباطی هر استان ارائه می شود.

براری با اشاره به افزایش ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور، گفت: در برخی استانها، تا ۲۰ درصد ظرفیت مازاد پهنای باند در برخی استانهای دیگر نیز تا ۲ برابر ظرفیت، پیش بینی شده است.

 

گام هفتم: با کدهای خدماتی اضطراری غیرضروری تماس نگیرید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان سازمان ناظر بر برقراری ارتباطات با کیفیت، کانالهای ارتباطی اپراتورهای موبایل را در سایت خود برای رسیدگی به مشکلات احتمالی مشترکان اعلام کرده است. در همین حال گفته شده است که سامانه تلفنی ۱۹۵ و پایگاه رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات نیز برای دریافت نظرات مردم و ثبت و رسیدگی به شکایات مشترکین در ایام نوروز فعال است.

از سوی دیگر، رگولاتوری از مردم خواسته است که با توجه به احتمال افزایش وقوع حوادث در ایام نوروز، از تماسهای بی‌مورد و غیرضروری با شماره‌های امدادرسانی، فوریتی و اطلاع‌رسانی شامل ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ فوریت‌های پلیسی، ۱۲۰ راهنمائی و رانندگی، ۱۱۵ فوریتهای پزشکی، ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۴۱ اطلاعات جاده‌ها پرهیز کنند تا کارکنان این بخشها بتوانند با استفاده از این خطوط ارتباطی اضطراری، خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =