اقدامات ۳ساله دولت در حوزه بهداشت و درمان به اندازه اقدامات ۲۰ سال گذشته است

معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: اقداماتی که در تحول سلامت انجام گرفت بیش از اقدامات ۲۰ سال گذشته بهداشت و درمان می باشد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، همزمان با فرا رسیدن هفته سلامت ، ابراهیم حسنی معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه ارومیه با گرامیداشت هفته سلامت گفت :سلامتی فقط به معنای نبود بیماری نیست بلکه شامل برخورداری کامل آرامش و سلامتی جسمی ، روحی، روانی و اجتماعی می باشد.

وی افزود : امسال هفته سلامت با شعار زندگی سالم با نشاط و امید با نامگذاری شده است و تلاش برای پیشگیری از بیماریهای روان موضوع اصلی این هفته می باشد.

معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی مهم ترین روش درمانی دراین خصوص را تغییر نگرش به این بیماری وآگاهی دادن به مردم عنوان کرده و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در این راستا، کارشناسان بهداشت روان و روانشناس را در مراکز بهداشتی و درمانی مستقر نموده است.

حسنی با اشاره به اقدامات دولت در تحول سلامت واینکه این اقدامات سه سال گذشته بیش از اقدامات بیست سال گذشته بود بخشی از عملکرد تحول سلامت در بهداشت و درمان در آذربایجان غربی را تشریح کرد و گفت :درحوزه بهداشت ، تحت پوشش قراردادن  ۴۵۰ هزار نفر از هموطنان حاشیه شهرها ، اجرای ۵۳۳ پروژه عمرانی و ازجمله بیش از ۳۰۰ خانه بهداشت که ۲۰۰ خانه بهداشت راه اندازی شده است ٬ ارائه خدمات دندانپزشکی به دانش آموزان و زنان بارداربخشی ازاین اقدامات می باشد.

معاون امور درمان دانشگاه همچنین با بیان بخشی از مهم ترین اقدامات تحول نظام سلامت در حوزه درمان گفت : کاهش پرداختی از جیب مردم از سی الی چهل درصد در مراکز درمانی و بیمارستانهای دانشگاه به ۶الی ۷درصد برای مناطق شهری و سه درصد برای هموطنان عزیز روستایی انجام گرفته که از محل تحول نظام سلامت فقط برای جبران این هزینه ها ۲۴۵ میلیارد تومان درآذربایجان غربی پرداخت شده است .

وی اضافه کرد : تهیه و تامین تمام لوازم پزشکی و درمانی برای بیماران ، تامین نیازهای دارویی بیماران و توزیع پزشکان متخصص در مناطق محروم از دیگر اقدامات این حوزه می باشد .

حسنی تصریح کرد : درحالی که قبلاً بجز ارومیه ، تنها ۳۵ پزشک متخصص تمام وقت در شهرستانها بود ولی درحال حاضر۱۳۶پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت در شهرستانها حضور دارند و ضمن اینکه در سه سال اخیر بیش از ۲۵۰ متخصص و فوق تخصص بصورت طرح تعهدات خدمتی به شهرستان ها و بخصوص مناطق محروم اعزام شده اند و از مشکلات بیماران برای حضور در مرکز استان کاسته شده است .

این مقام مسئول همچنین گفت : با ۳۹ میلیارد تومان ارتقای کیفیت هتلینگ شامل نوسازی ، بهسازی و بازسازی بیمارستان ها اجرا و۵۰ درصد تخت های بیمارستانی استان نوسازی شد و اهمیت موضوع وقتی مشخص می شود که درسال های گذشته هرسال حدود یک میلیارد تومان برای نوسازی اختصاص می یافت که این مبلغ هم بعلت مشکلات کامل هزینه نمی شد.

وی به تجهیزات تصویر برداری پزشکی نیز اشاره کرده و گفت : درحالی که قبلاً تنها یک دستگاه MRI و فقط در ارومیه و چند دستگاه سی تی اسکن فرسوده وجود داشت ولی با اجرای تحول نظام سلامت هم اکنون با اعتبار بیش از ۷۰میلیارد تومان سه دستگاه MRI پیشرفته درشهرستانهای بوکان ،خوی و نقده نصب و ۵ دستگاه سی تی اسکن جدید، ۱۶ اسلایس درشهرستانهای ارومیه٬ خوی، بوکان، پیرانشهر و نقده راه اندازی گردیده و با افزایش ۱۱۰ تخت ICU تعداد تخت های ویژه دو برابر گردید. ضمن اینکه درهمین مدت پیشرفته ترین دستگاه سی تی آنژیوگرافی شمالغرب کشور با همکاری خیرین در ارومیه راه اندازی و دستگاههای دیگری نظیر رادیولوژی دیجیتالی و سونوگرافی و الکتروشوک تهیه و توزیع شده اند.

معاون درمان دانشگاه در ادامه به برخی پروژه های حوزه درمان در سطح استان اشاره کرده و گفت : احداث کلینیکهای ویژه و واحد های تک نفره زایمان طبیعی در شهرهای استان از جمله این پروژه ها می باشد وهمچنین مراکزغربالگری و درمان سرطان در ارومیه ، مهاباد، خوی، نقده و میاندوآب ایجاد شده است .

وی به پوشش بیمه ای نیز اشاره کرد : درهمین مدت ۱۱میلیون نفر درکل کشورکه اصلا بیمه نداشتند تحت پوشش بیمه قرارگرفته اند.

معاون امور درمان در نهایت با گرامیداشت سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال گفت :اجرای این همه پروژه بهداشتی و درمانی موجب اشتغال گردیده و در اجرای تحول نظام سلامت دوهزار نفرجذب شده و شروع به کار نموده اند .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =