روزنامه اعتماد با اشاره به وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی مبنی بر ۲برابر کردن یارانه دهک‌های پایین جامعه،ضمن احمدی‌نژادی خواندن این وعده، نوشته است: این کار(سیاست‌های یارانه ای احمدی‌نژاد) منجر به تخریب اقتصاد کشور شد و تورم را به ٤٠ درصد و بالاتر رساند و رشد اقتصادی را متوقف کرد و مانع از سرمایه‌گذاری شد و همه اینها برخلاف سیاست‌های کلی نظام بود که منجر به تصویب سیاست اقتصاد مقاومتی شد.

به همين دليل صلاحيت احمدي‌نژاد در درجه اول به دليل اين سياست‌ها رد شد. برداشت غالب اين است كه احمدي‌نژاديسم در رد صلاحيت احمدي‌نژاد موثر بوده است. حال چگونه ممكن است كه دوباره اجازه داده شود همان شعارهاي ويرانگر طرح شود؟ كافي است به دو شعار داده شده از سوي دو نامزد انتخاباتي اشاره شود.

شعار اول اين است كه يارانه پرداختي به سه دهك پايين جامعه را سه برابر خواهد كرد. با توجه به حذف تعداد قابل توجهي از يارانه‌بگيران، سه برابر شدن يارانه سه دهك، به منزله دو برابر شدن كل يارانه‌هاي پرداختي است. ضمن اينكه غيرممكن است سه دهك را بتوان به طور دقيق شناسايي كرد و بايد به چهار تا پنج دهك هم پرداخت تا سه دهك پايين پوشش داده شود. براي اين كار سالانه بيش از ٤٠ هزار ميليارد تومان بودجه لازم است. اين پول از كجا تامين خواهد شد؟ اگر از طريق افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بايد تامين شود، حداقل بايد همه اين كالاها مثل بنزين، گازوييل، گاز و برق و... حداقل حدود دو برابر افزايش پيدا كند و فقط تورم حاصل از اين افزايش قيمت بيش از ١٥ درصد است. آيا كسي كه اين قول يا شعار را مي‌دهد، حاضر است اين بخش از شعار را هم بگويد؟


به علاوه اين كار در اختيارات رييس‌جمهور نيست و بدون تصويب مجلس انجام آن ممكن نيست مگر اينكه خلاف قانون رفتار كند. به علاوه مجلس هم نمي‌تواند آن را تصويب كند، زيرا مخالف سياست‌هاي كلي نظام و اقتصاد مقاومتي است و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت آن را رد مي‌كنند. پس صرف دادن چنين شعاري نوعي بازگشت به احمدي‌نژاديسم است كه هم نوعي بي‌تدبيري در آن است و هم عبور كردن از اختيارات رييس‌جمهور و هم اعلام آمادگي براي انجام امور خلاف قانون.
302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا GB ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    29 3
    اونکه میگفت نفت میخواد سر سفره بیاره . نفتش که نیومد هیچ ، دکل نفتش گم شد
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
      2 17
      دكل نفت خصوصى بود. دولتى نبود
  • سامان A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    19 5
    پوپولیسم پووووچ درود بر تدبیر روحانی و دولتمردانش... تداوم امید، برای ایران،...
  • رودهن A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    7 6
    فقط شعار های پوچ و بی منطق ..... این همه پول فقط از جیب خودمون قراره بیرون بیاد ...