۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

یکی از مهم ترین مراکز تجمیع پول و بعضا پر حاشیه در بین نهاد های حاکمیتی در طی ادوار گذشته شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر بوده که در ایران به دلیل نبود درآمد های پایدار شهری روز به روز شکل های جدید تر و موضوعات تازه تری را در این خصوص هویدا می سازد.

سعید جوکار*:  یکی از دغدغه های جدی دولتمردان نیز در ایران و در دهه های اخیر مبارزه با همین نفوذ فساد بوده و تا به امروز هر دولتی با هر گرایش سیاسی که اداره کشور را به عهده گرفته است آن را به عنوان یکی از اولویت های خود بر شمرده است.
شاید اتفاقات و رویداد های رسانه ای که به انعکاس اظهار نظر های برخی در خصوص مفاسد اقتصادی شهرداری ها می پردازد موید اهمیت این مطلب است به گونه ای که هر گونه موضع گیری در این خصوص علاوه بر تعیین خط مشی سیاسی جامعه ،ایجاد موج های اجتماعی و جهت دهی افکار عمومی ، ترازویی است برای سنجش میزان تعهد ، پایبندی و اعتقاد به ارزش های انقلاب اسلامی.
اما نکته قابل تامل وجود برخی جریان هایی است که بعضا دولت را برای مبارزه با فسادهای سیستماتیک به حاشیه می برد و با ایجاد جو تخریب بر علیه دولت در صدد است تا برخی از این موضوعات را از گردونه توجه افکار عمومی خارج کند . رانت ، رشوه و زیر میزی هایی که در تمامی سطوح اداری و سازمانی مدیریت شهری رسوخ کرده موجب شده تا فساد در دستگاه ها و مراکز اقتصادی شهر به یک فرهنگ تبدیل شود و همگان به این باور برسند در زمانی که همه به این کار دست میزنند لذا آنها نیز می توانند.
ریشه و بنیان این گونه باورها به قوانین مرتبط با مدیریت شهری بر می گردد به گونه ای که میتوان با قطعیت قوانین اضافه در برخی زمینه ها ، تورم و ازدیاد قوانین در بخشی دیگر و یا تقص در تفسیر برخی قوانین در حوزه های مختلف عنوان کرد و به عقیده من تا زمانی که سیستم بوروکراسی اداری اصلاح نشده و ساختار سازمانی در شوراها و شهرداری ها شفاف سازی نشود ، فساد اجتناب ناپذیر است.

 

*دبیرکمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان البرز

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =