۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۰
درس‌هایی از ۲۹ اردیبهشت

سیدمهدی هاشمی

حماسه 29 اردیبهشت 96 برگی پرمعنا از تاریخ ایران خواهد بود. انتخاباتی که با مشارکت گسترده 73 درصدی به پایان رسید. در حالی که چند هفته پیش از آن، طبق نظرسنجی ها میزان مشارکت حدود 55 درصد پیش بینی می شد. روند انتخاب کاندیدای اصلی اصولگرایان نیز خود یک ماراتن طولانی همراه با تاکتیک‎های چند لایه بود که تا روزهای پایانی انتخابات، کاندید نهایی آنها برای افکار عمومی مشخص نبود. مشکلات اقتصادی به جای مانده، پرونده‎های پی‌در‌پی که نامزدها علیه یکدیگر باز می کردند، اتخاذ دو گفتمان متفاوت از سوی دو جناح و بسیاری مسائل دیگر این انتخابات را تبدیل به رقابتی بسیار پیچیده‎تر از دوره‎های قبل کرده بود.

رقبای دولت اعتدال همانند انتخابات مجلس دهم شعارهای اصلی کمپین خود را حول محور اقتصاد تنظیم کرده بودند و حتی سعی کردند این بار نظرات اقتصادی خود را با شعارهایی تندتر و گویاتر به جامعه برسانند.

آنها گرچه تبلیغات خود را بر یکی از اساسی‎ترین مشکلات حال حاضر مردم متمرکز کرده بودند ولی نتوانستند اعتماد جامعه را در توانایی و اراده واقعی خود برای حل مشکلات اقتصادی بدست آورند. حتی شاهد بودیم به خاطر کسب رای اقشار کم درآمد شعارهایی را مطرح کردند که می توانست گسل‎های اجتماعی را به شکل خطرناکی فعال کند.

29 اردیبهشت در دل خود درس‎های زیادی برای گفتن دارد؛ از آن جهت که چرا مردم با وجود تمام مشکلات و کاستی ها و تبلیغات پردامنه رقبا همچنان به مسیری که در خرداد 92 انتخاب کرده بودند، دوباره رای دادند. مردم ایران با رای خود نشان دادند اگر چه که در طول 4 سال گذشته کاستی‎هایی وجود داشته اما در مقابل تندروی ها  همچنان متحد و مصمم هستند و می دانند که حل مشکلات با تدبیر و عقلانیت ممکن خواهد شد و نه با شعار.

29 اردیبهشت نشان داد که اکثریت جامعه به این نکته پی برده اند که حل مشکلات اقتصادی با شعار، پخش پول و یا نداشتن تعامل سازنده با جهان میسر نیست. حل مشکلات اقتصادی تنها در مسیری ممکن است که با ایجاد اصلاحات ساختاری در بخش های اقتصادی کشور به نحوی که بخش خصوصی بتواند وارد میدان شود، شرکت های کوچک تاسیس شده و رشد کنند و در کنار آن مسائل مربوط به تجارت خارجی به طور کامل رفع شود. به نحوی که کشور بتواند از بازار، سرمایه و تکنولوژی های خارجی استفاده کند و این مسیر همان مسیر ریل گذاری توسعه گرایانه دولت تدبیر و امید است.

29 اردیبهشت نشان داد مسیری که دولت یازدهم در عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی انتخاب کرده درست بوده است. کپی برداری از بسیاری از شعارها و رفتارهای دولت یازدهم در حوزه های سیاست خارجی، اینترنت و شبکه های اجتماعی، موضوعات اجتماعی و فرهنگی، برگزاری کنسرت و نشستن با خوانندگان و... که درگذشته حتی مخالف آنها نیز بوده اند، نشان داد که مسیر دولت یازدهم در جهت خواست اکثریت مردم بوده و امروز حتی مخالفین دولت نیز برای جلب نظر افکار عمومی مجبور شدند پا به این مسیر بگذارند و این در واقع یکی از مهمترین نکاتی بود که از انتخابات این دوره می توان آموخت.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =