یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس معتقد است علت شکست اصولگرایان در انتخابات 96 ضعیف عملکردن آنها در ارائه برنامه‎ها و مناظرات بوده است.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصولگرای مردم اصفهان در واکاوی علت ناکامی اصولگرایان در چند انتخابات گذشته به خبرآنلاین گفت: با توجه به 16 میلیون رایی که به آقای رئیسی داده شد و با احتساب رای آقای میرسلیم، رای اصولگرایان بیش از 16 میلیون بود و این رقم کمی نیست. البته با برنامه ریزی بهتر و دقت بیشتر در مناظرات می‎توانست این آرا افزایش بیشتری داشته باشد و حتی نتیجه را تغییر دهد.

این عضو فراکسیون اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه اصولگرایان با وجود رقابت با دولت مستقر، توانستند رای خوبی به دست بیاورند، انتقاداتی را متوجه عملکرد دستگاه های اجرایی در دوران انتخابات کرد و گفت: متاسفانه اکثر دستگاه های اجرایی مدافع دولت بودند و رعایت بی طرفی را هم نمی کردند. با وجود تمام این شرایط به نظرم این یک رای خوب برای جریان انقلابی بود. با برطرف کردن نواقص و آسیب ها می توانیم نتایج بهتری در آینده کسب کنیم.

اصولگرایان در ارائه برنامه ضعف داشتند

فولادگر درباره نواقص و آسیب هایی که معتقد است جریان اصولگرایی به آن گرفتار شده است، گفت: به نظر جریان اصولگرایی در فرایند تبلیغات و ارائه برنامه ها، ضعف هایی داشت که در نتیجه رقیب هراسی طرف مقابل نهایتا این اصولگرایان بودند که نتوانستند پیروز انتخابات باشند.

او گفت: در شرایطی که طرف مقابل مدعی شده بود اگر این جناح رای بیاورد سخت گیری های اجتماعی بیشتر خواهد شد یا تحریم های بین المللی دوباره برمی گردد و .. آقای رئیسی و جریان انقلابی باید به نحو بهتری برنامه ها را ارائه می کردند تا آنچه القا شده بود نتیجه ندهد.

انتقاد از مشاوران و اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدهای اصولگرا

فولادگر گفت: من شاهد بودم که بسیاری از رای دهندگان با وجود آنکه از دولت رضایت نداشتند اما به دلیل ترسی که ایجاد شده بود به روحانی رای دادند. لذا اصولگرایان می توانستند بهتر عمل کنند ولی این امر محقق نشد.

این نماینده مجلس عدم استفاده از برخی افراد شایسته را نیز از زمره انتقادات وارده به جریان اصولگرایی دانست و گفت: ایرادات دیگر متوجه مشاوران و افرادی است که در ستادها به کار گرفته شدند؛ به نظرم آقایان می توانستند از افراد مناسب تری استفاده کنند. مضاف بر آن در موضوع مناظره ها و ارائه برنامه های اقتصادی نیز می توانستند مناسب تر عمل کنند.

اصولگرایان باید برای جذب آرای خاکستری تلاش کنند

فولادگر خاطر نشان کرد: یک بخشی از جامعه ما آرایی مشخص دارند اما بخش دیگری از جامعه در روزهای آخر تصمیم می گیرند رای بدهند یا خیر و یا به چه کسی رای دهند، که اصطلاحا به آنها آرای خاکستری می گویند؛ اصولگرایان باید تلاش کنند تا آن آرا را به خود جذب کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا آرای خاکستری به سمت اصولگرایان نمی‎رود؟، گفت: اصولگرایان می توانند این آرا را جذب کنند اما این امر وقتی امکان پذیر می شود که به گونه ای عمل کنند تا این آرا را جذب کنند.

رای اصولگرایان ریزش نداشت؛ نمی توانم مسائل را باز کنم
نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این سوال که آمار وزارت کشور نشان می دهد پایگاه رای اصولگرایان در مناطق محروم ریزش داشته است گفت: من این را قبول ندارم. چراکه در خیلی از شهرستان ها رای آقای رئیسی بیشتر بود و فقط در برخی مناطق و کلان شهرها تفاوت آرای آقای روحانی نسبت به رئیسی بسیار زیاد است. اگر به همان آمار وزارت کشور توجه کنیم می بینیم در چه استان‎هایی این تفاوت بیشتر است.

او در پاسخ به این سوال که به هر حال سیستان و بلوچستان و... از استان های محروم محسوب می شوند و ریزش آرا اصولگرایان مشهود است، گفت: من نمی خواهم به دلیل اهمیت بحث وحدت ملی مسائل را باز کنم اما قبول دارم که در سیستان و بلوچستان کردستان و ... تفاوت ارای حسن روحانی و رئیسی مشهود است.

اصولگرایان باید نقاط ضعفشان را رفع کنند

این نماینده اصولگرای مجلس به لزوم اصلاح در گفتمان اصولگرایی اشاره کرد و گفت: اگر یک جریان بخواهد برای آینده اش تصمیم گیری کند باید نقاط ضعفش را رفع و بر نقاط قوت تاکید کند.

او افزود: به هر صورت باید میزان آرای اصولگرایان در کلان شهرها بررسی شود. در کلان شهرها تنها قم و مشهد است که استثنا شد و آرای آقای رئیسی بیشتر بود. حتی اگر انتخابات قبل را نگاه کنیم می بینیم آقای احمدی نژاد در سال 88 که رای آورد باز میزان آرا او در تهران کمتر از آقای موسوی بود. باید این موضوعات آسیب شناسی شود.

او با اشاره به تمایز میان اصلاح گفتمانی و اصلاح در اصول گفت: اصلاح در گفتمان می تواند صورت بگیرد اما در محتوا نه؛ چرا که محتوا بر اساس اعتقادات است؛ لذا اصلاح باید بیش از 90 درصد در گفتمان باشد تا بتوانند قدرت جذب افراد را بالا ببرند.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    170 7
    در ارائه برنامه ضعف داشتید؟؟ چه ضعف کوچیکی واقعا لازم نبود بگی مردم میدونن شما فقط تو دادن تز های الکی قوی هستین
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    144 7
    16 میلیون رای؟ دستگاههای اجرایی مدافع دولت بودند؟ حتی صدا و سیما؟ م. ا. سالها گفتند نمی توانم بگویم بعدا میگم درست مثل شما
  • حقیقت 123456 IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    150 8
    "رای اصولگرایان ریزش نداشت؛ با این نوع تفکر حالا حالاها ته جدول باقی خواهید ماند. خود اصول گرایان هستند که ریزش دارند.
  • محمد A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    اگر بازی 2030 و یارانه نبود شما همان را هم نداشتید مردم شما را نمی خواهند
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    175 8
    برای من یک معما مطرح است در مشهد مقدس در انتخابات شورای شهر اصولگرایان نتیجه را 70 به 30 قاطعانه باختند. اما در همین شهر همان کسانی که در صندوق شورای شهر به اصلاح طلبان رأی دادند در صندوق بغلی به آقای رئیسی اصولگرا رأی دادند. عجیب نیست؟ چطور ممکن است؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    119 7
    اصولگرایان اصلا رایی نداشتند که ریزش داشته باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    71 5
    نه بابا
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    121 7
    نتوانستیم مسایل را باز کنیم خخخخخخخ شما برو مسائلی و خودتون حل کن ، جوابگوی ۸ سال حمایت از دولت قبل نیستید ، از ملت اصفهان بعید بود همچین کسی بفرستن مجلس البته واقعا دست اصلاح طلبهارو بستن
  • حسین A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    75 5
    سهم اصولگرایان از آراء مردم 20 درصد است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    88 6
    شاید به یقین می توان گفت که ۷۰ در صد رای رییسی فقط سوءاستفاده از سادگی روستائیان عزیز و وعده ۳برابری یارانه بود، والا کدام رای اصولگرایان .ونهایتا ۳تا۴ میلیون رای همیشگی اصولگرایان می‌باشد
  • بی نام DE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    19 1
    ضمن تشکر از نظرات آقای فولادگر باید پرسید از تئوریسینهای اصولگرا چرا بر خلاف نظر همگان آقای قالیباف همراه با آقای رییسی تا آخر انتخابات نماندند که البته گناهی متوجه دکتر قالیباف نبود.
  • امید RO ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    5 53
    بدون تعصب جناحی قضاوت کنید اصلاح طلبان از سال 84 تاکنون شکست خورده اند به خاطراینکه : 1 هنوز رکور رأی 25 میلیونی احمدی نژاد اصولگرا را نشکسند 2 آقای عارف کاندیدای اصلاح طلبان در سال 92 و آقای جهانگیری کاندیدای اصلاح طلبان در سال 96 به علت عدم اقبال عمومی و جایگاه ضعیف اصلاح طلبان و حفظ حیات سیاسی خودبه نفع آقای روحانی که عضو یک تشکل سنتی اصولگرا به نام جامعه روحانیت مبارز می باشد کنار رفتند و در نهایت رقابت بین دو نامزد از جریان اصولگراروحانی و رئیسی بود 5 آقای معین کاندید اصلاح طلبان در انتخابات سال 84 به نفع هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری کنار نرفت و طبق پیش بینی حدود 4 میلیون نفر به تفکر آنان رأی دادند ولی احمدی نژاد اصولگرا در نهایت پیروز انتخاب 84 شد و ...
    • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      26 7
      باشه تو راست میگی
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    38 3
    من تا حالا برنامه از اصولگرایان ندیدم اخه اول باید برنامه بدهید تا بعد بشه گفت ضعیف بوده شما اخه کی برنامه داده اید؟ ایا شعار دادن و تخریب کردن طرف مقابل و برچسب زدن برنامه است؟ اصلا اصول شما چیه روتون میشه بگید؟ شما برنامه نداشتید این 15 میلیون هم حداقل 10 میلیونش برای یارانه یا برای بی ثبات شدن دلار و رانت خوردن رای دادن به جرات میگم شما 5 میلیون پایگاه مردمی به زور دارید تازه اگر چهره هالی واقعی اصلاحات تایید صلاحیت بشن که دیگه اصلا رایی نخواهید داشت. هر وقت مردم بیان توی انتخابات شرکت کنن محاله شما رای بیارید در انتخابات مجلس هم 30 تا ادم گمنام درجه 3 اصلاحات که همین الان هم من اونها رو نمیشناسم اومدن و 30 تا درجه یک شما رو شکست دادن در تهران
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    38 3
    اشاره شون به نقش مشاورهای اصولگرایان خوب بود. خداییش کدوم نابغه ای دیدار با تتلو رو توصیه کرده بود؟
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    45 4
    مردم با چه زبونی بگن ما دیگه اصولگراها رو نمیخایم؟ برین ببینین چند تا انتخابات رو واگذار کردین آخه
  • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    37 4
    اصولگرایان همین مقدار رای هم نداشتند. نمی توانم برخی مسایل را باز کنم
  • النینو A1 ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    2 1
    بنظرم مشکل اصولگراها فقدان یه رهبر خوب و کاریزماتیکه...افرادی مثل اقای جلیلی با حفظ احترام شخصیت کاریزماتیکی ندارن...مشکلی ک شاید امثال اقای ناطق نوری میتونستن حلش کنن ک اتفاقا براشون برعکس هم شد...شما میبینید که رهبر اصلاح طلب ها فقط با گفتن یه جمله رای ب روحانی را تکرار کنیم باعث ایجاد یه موج مثبت بنفع ایشون شد ک بنظرم دفع این موج،بزرگترین دغدغه اصولگراها شد..و اینکه هنوزم افرادی مثل احمدی نژاد و بقایی با کارنامه ضعیفشون توی ذهن مردم از اصولگرایی هستن و باعث ایجاد چند دستگی توی این جبهه هم شدن