شرق نوشت: نمایندگان فراکسیون امید مجلس دو ماه مانده به تعیین نهایی کابینه جدید حسن روحانی، لابی‌ها و رایزنی‌های‌شان را با دولت آغاز کرده‌اند.

توصيه‌ نمایندگان مجلس به حسن روحاني اين است که وزرايي در کابينه نگذارد که بعدتر نه تنها همسوي دولت نباشند که به جريان منتقد و مخالف دولت بپيوندند. برخي اسم نمي‌آورند و برخي ديگر گريزي به اسامي مي‌زنند. با اين حال مخاطب آنها مشخص است. پرونده وزراي منتخب کابينه يازدهم پيش‌روي افکار عمومي است و به‌ويژه چند روز مانده به انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس، نمايندگان فراکسيون اميد صريح‌تر از هميشه از کارشکني برخي وزراي به اصطلاح معتدل دولت اميد خبر دادند. آنچه بعدتر به بياني صريح‌تر از جانب حسين مرعشي، سخنگوي حزب کارگزاران، مطرح شد و نام محمود واعظي، وزير ارتباطات، بر سر زبان‌ها افتاد. حالا غلامرضا حيدري، عضو فراکسيون اميد مجلس مي‌گويد: «در کابينه يازدهم ما عملا ديديم که برخي از وزرا به قول معروف تيشه به ريشه آقاي رئيس‌جمهور مي‌زنند. با وجود آنکه ادعا مي‌کنند فعال سياسي‌اند؛ اما درک و دريافت از فعال سياسي‌بودن نيز نزد افراد متفاوت است.آقاي روحاني بايد هوشيار باشند که اين‌طور افراد نفوذي هستند و رويکرد کلي اعضاي کابينه بايد به سمتي برود که در نهايت توجه وزراي مورد نظر به مسئله معيشت مردم باشد و از ورود وزراي نفوذي به کابينه جلوگيري شود».

در همين حال بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد، نيز گفته «به کابينه‌اي نيازمنديم که در آن کمتر از افراد مذبذب، چندنبش و چندپهلو به چشم بخورد، تجربه نيز به دولت نشان داده که نه تنها از اين افراد خيري به دولت نرسيده که در بزنگاه نيز حمايتي از دولت نداشته‌اند؛ بنابراين وقتي پاي آمدن يک نماينده چندچهره يا يک نماينده اصولگراي توانمند در ميان باشد، ترجيح بر اين است که فرد توانمند وارد کابينه شود. در شرايط کنوني فراکسيون اميد بر تعيين مصداق‌ها و شاخص‌هاي مد نظر متمرکز شده است.»
بهرام پارسايي پيش‌تر خبر داده بود که ٥٠ درصد از کابينه کنوني حسن روحاني تغيير خواهد کرد. حالا مي‌گويد: «تغيير نيمي از کابينه حسن روحاني که اظهر من‌الشمس است. تغييرات قطعي است. خود‌ آقاي روحاني هم بارها گفته‌اند که تغييرات قطعي خواهد بود. با توجه به انتخابات و مشارکت حداکثري مردم و همراهان دولت و مردم طبيعي است که تغييراتي در کابينه به وجود بيايد. دولت به اين واقف است که موفقيتش در گرو کابينه‌اي همراه و همدل است به‌ويژه در جهت تحقق وعده‌هايي که به مردم داده است».

 گمانه‌زني‌ها درباره کابينه آينده حسن روحاني متنوع است؛ اما به هر شکل تحليل‌ها نشان از آن دارد که ماندن وزير نفت و امور خارجه در کابينه بعدي قطعي خواهد بود.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    2 13
    زنگنه یا ابالفضل
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    1 3
    طبق معمول جای یه سری آدم با هم عوض میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 0
    وزیران عافیت طلب را به کابینه راه نده