ایسنا نوشت: عربستان، امارات، مصر و بحرین شروط خود برای پایان تحریم و محاصره قطر اعلام کردند که کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران، اخراج نظامیان ترکیه و تعطیلی شبکه الجزیره در میان این شروط است.

به گزارش پایگاه یمن پرس، این شروط توسط کویت تحویل مسئولان دوحه شده و به قطر 10 روز فرصت داده شده تا آنها را اجرایی کند تا سطح تحریم‌های کشورهای مذکور و محاصره قطر پایان یابد.

در این فهرست درخواست آمده است:

- قطر باید سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را رسما کاهش دهد.

- قطر باید تمامی پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک خود را ببندد.

- قطر باید روابط خود با "سازمان‌های تروریستی، طایفه‌ای و ایدئولوژییک" و در راس آنها اخوان المسلمین، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب‌الله را قطع کند و آنها را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

- قطر باید تمامی عناصر تروریستی را که در خاک این کشور حضور دارند به کشورهای ذیربط تحویل دهد.

- قطر باید شبکه الجزیره و کانال‌های تابع آن را تعطیل کند.

- قطر باید به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و تعدی به منافع خارجی آنها پایان دهد.

- قطر باید خسارت‌هایی که در این مدت به چهار کشور مذکور وارد کرده را بر اساس مکانیسمی که در آینده تدوین می‌شود، جبران کند.

- قطر باید در راستای انسجام و وحدت با همسایگان خود در خلیج فارس و جهان عرب در زمینه نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی حرکت کند و معاهده‌های 2013 و 2014 ریاض را اجرایی کند.

- قطر باید فهرست تمامی گروه‌های مخالفی که در چهار کشور مذکور مورد حمایت قرار داده مشخص کند و نوع این کمک‌ها را نیز بیان کند.

- قطر باید تمامی شبکه‌های اطلاع رسانی که قطر به شکل مستقیم و غیر مستقیم از آن حمایت تعطیل کند.

- قطر باید ظرف 10 روز موافقت خود را با این درخواست‌ها اعلام کند و الا از سوی کشورهای صادر کننده به عنوان مخالفت با آن تلقی می‌شود.

- کشورهای عضو در سال اول به شکل ماهانه اجرای بنود این توافق توسط دوحه را بررسی می‌کنند و در سال دوم هر سه ماه یکبار به این اقدام دست خواهند زد و پس از آن به مدت 10 سال به شکل سالانه اجرای آن بررسی خواهد شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 0
    چه مسخره این اعراب واقعا خود شیفته هستند. اگه نفت نبود به گدایی و ملخ خوری میفتادند. حالا هم فقط کافیه حمایت آمریکا رو نداشته باشند تا ببینیم چه غلطی میتونند بکنند.
  • بی نام SE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 0
    یه دفعه بگید قطر حمع کنه بره
  • سامان A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    0 2
    تمامی شروط بجز کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران مورد تایید است و کاملا منطقی میباشد . برای سرکوب و ریشه کنی تروریسم کافیست چاههای نفت قطر را اشغال کنید . ظرف یکهفته تروریسم از بین خواهد رفت .
    • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
      1 0
      فقط قطر؟ امارات و عربستان اصل کاری هستن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    3 0
    فرمایش دیگه ای ندارن؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    2 0
    قطر هم می گه چشم؟ دستش رو بذاره زیر سنگ شما که هروقت دلتان خواست فشار دهید؟ مگه دیوانه است؟ برای من جالبه که اینها قطر را به عنوان یک کشور مستقل قبول ندارند. خداییش طرز فکرشان خیلی عجیب و غریب است.