کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه جهانی پاسارگاد برای کشف یک راز: در زندان سلیمان چه می‌گذشت؟

«خبرجنوب» نوشت: سرپرست کاوش های جامع باستان شناختی در پاسارگاد هدف از فصل دوم کاوشهای باستانشناختی در محوطه باستانی پاسارگاد را روشن شدن ابهامات درباره زندان سلیمان اعلام کرد.

علی موسوی سرپرست کاوش های جامع باستانشناختی در پاسارگاد، افزود: طرح جامع کاوشهای باستانشناختی در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعه فراگیر آثار باستانی از دوران پیشازتاریخی تا سده‌های هفتم و هشتم قمری به مدت پنج سال پیش‌بینی شده است.

وي اضافه کرد: این کاوش تحت حمایت و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و برنامه‌ریزی و هدایت پژوهشکده باستانشناسی و با همکاری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و پشتیبانی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در حال انجام است.

به گفته این باستانشناس، فصل دوم فعالیتها در محدوده ویرانه‌های برج سنگی معروف به زندان سلیمان با هدف روشن کردن ابهامات درباره ماهیت و کاربرد آن در دوره هخامنشی انجام می‌شود.

وي با اشاره به اینکه بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری بهبلندی 14 متر است که در شمال محدوده کاخها واقع شده، گفت: این دیوار در اصل باقیمانده یک برج سنگی چهارضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده از سنگهای آن در ساختوسازهای متأخر به این شکل درآمده است.

این باستانشناس افزود: مقایسه این برج سنگی با بنای بسیار مشابه دیگری موسوم به "کعبه زرتشت" در نقش رستم نشان داده که هر دوی این ساختمانها احتمالاً کاربرد یکسانی داشتهاند، هرچند که هنوز کاربرد دقیق آنها معلوم نیست.

وي اظهار کرد: «در این فصل، با گسترش محدوده کاوش در بخش جنوبی محوطه و نیز ایجاد گمانه در بخش شمالی آن، امید است تا ارتباط این دو با یکدیگر مشخص شود.بهگفته این باستانشناس، کاوشهای فصل گذشته به نتایج مهمی چون کشف آثار معماری متفاوتی با بناهای شناختهشده دوره هخامنشی منتهی شد.

وي از اهداف برنامه جامع کاوشهای باستانشناختی پاسارگاد به مطالعه استقرارهای پیش از عصر هخامنشی اشاره کرد و گفت: به همین منظور، کارگاهی در تل خاری، یکی از تپههای پیشازتاریخی محوطه، ایجاد شده است.

موسوی افزود: «تل خاری مجموعهای از تپههای کمارتفاع و پراکنده در شمال محوطه پاسارگاد است که بخش بزرگی از آن بر اثر فعالیتهای کشاورزی سالهای اخیر از بین رفته است.»سرپرست کاوشهای جامع باستانشناختی در پاسارگاد گفت: کاوش در تل خاری تاکنون به آثاری از استقرار دوران باکون، لپویی و هخامنشی رسیده است.

وي ازجمله اهداف کاوش در تل خاری، شناسایی لایه‌ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد را در هزارههای چهارم تا اول پیشازمیلاد برشمرد.بهگفته موسوی، محوطه باستانی پاسارگاد نخستین و کهنترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس است که تاریخ بنیان آن به دوره فرمانروایی کوروش بزرگ در نیمه قرن ششم پیشازمیلاد میرسد.

موسوی، با اشاره به وجود بیش از 50 اثر تاریخی در محوطه میراثجهانی پاسارگاد و پیرامون آن گفت: این آثار شامل بقایای سکونتگاههای پیشازتاریخ تا استقرارگاههای اسلامی در سدههای ششم و هفتم قمری است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =