ایسنا نوشت: رهبر بزرگترین گروه شورشیان مسلمان در فیلیپین گفت، شبه‌نظامیان وابسته به داعش در این کشور پیشتر از گروه او خواسته بودند میانجی خروج احتمالی آنها از شهر ماراوی در جریان حمله بزرگ ارتش فیلیپین به این شهر شود اما او هرگونه مداخله خود را در این بحران رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، الحاج مراد ابراهیم، رهبر گروه شورشی موسوم به "جبهه اسلامی آزادی مورو" به آسوشیتدپرس گفت: مداخله گروه من کار سختی بود زیرا دولت رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرده بود با تروریست‌ها مذاکره نخواهد کرد.

مراد گفت بحران دو ماهه مربوط به درگیری با داعش در شهر ماراوی یکی از بدترین درگیری‌هایی است که او در بیش از چهار دهه فعالیت شورشی خود مشاهده کرده است.

او ادامه داد: شبه‌نظامیان در شهر ماراوی در حال حاضر درگیر اختلاف داخلی شده و از طریق فرستاده‌های مذهبی گفته‌اند که آماده جنگیدن تا سر حد مرگ هستند.

وی ادامه داد، این خشونت‌ها نشان دهنده فوریت اوضاع برای دولت فیلیپین و گروه مورو به منظور اجرای یک توافق سال ۲۰۱۴ خودمختاری مسلمانان با هدف کمک به توقف موج فزاینده افراطی‌گری است.

مراد گفت که گروه وی با رئیس‌جمهور فیلیپین پیشتر دیدار کرده و به او پیشنهاد داد که در نجات صدها تن از ساکنان شهر ماراوی که در میان درگیری‌ها گرفتار شده و به مواد غذایی دسترسی نداشتند، کمک کند.

این در حالی است که دوترته از این پیشنهاد استقبال کرد و دولت و این شورشیان با یکدیگر همکاری کردند تا به ایجاد کریدورهای صلح به منظور خروج ایمن ساکنان گرفتار شده بپردازند.

در عین حال یک گروه از علمای مسلمان توانستند وارد مناطق درگیری شده و از رهبران شبه‌نظامیان بخواهند به محاصره پایان داده و از این شهر خارج شوند.

مراد گفت: بعد از یکسری گفت‌وگو، این شبه‌نظامیان آمده و پیشنهاد دادند ما از شهر خارج خواهیم شد اما باید جبهه اسلامی آزادی مورو مداخله کند. من به آنها گفتم که این مداخله برای ما دشوار خواهد بود زیرا رئیس‌جمهور فیلیپین صراحتا در اظهاراتش گفته با تروریست‌ها مذاکره نخواهد کرد.

مراد گفت که از رهبران مذهبی خواسته بود تا این شبه‌نظامیان را متقاعد کنند فقط از شهر خارج شوند تا این وضعیت متوقف شود و این کار را بدون هیچگونه میانجی‌گری انجام دهند اما شبه‌نظامیان تصمیم گرفتند که به نبرد ادامه دهند و گفتند اگر هیچکس مداخله نخواهد کرد ما همینجا خواهیم مُرد.

مراد گفت: این شبه‌نظامیان بعد از چند هفته شکست در جنگ دچار ناامیدی شده‌اند و یکی از رهبران آنها به نام "عبدالله مائوته" دچار درگیری مرگباری با یک شبه‌نظامی دیگر شده است.

وی گفت: اتفاقی که افتاد این بود که او توانست یکی از اعضای گروه مقابل را بکشد و خودش هم زخمی شد و در عین حال برادر او یعنی "عمر خیام" نیز در جنگ زخمی شد و دیگر دیده نشده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =