معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری «جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی با رویکرد نقد عوامل موثر در ایجاد فقر» از سوی این معاونت و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد میدری، هدف از برگزاری این جشنواره را جلب توجه اصحاب رسانه به موضوع فقر و عوامل موثر بر ایجاد و تشدید آن دانست و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در آیین‌های تنفیذ و تحلیف و در جریان کسب رای اعتماد کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی درباره اولویت موضوع مبارزه با فقر، برگزاری این جشنواره می‌تواند فرصت و محملی مناسب برای جلب توجه افکار عمومی به این موضوع و الزامات آن ایجاد کند.

وی با بیان این که در دنیای امروز خبرنگاران صدای اقشار بی‌صدا یا کم‌صدا هستند؛ گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند بلندگوی مشکلاتی که این اقشار دارند و خودشان نمی‌توانند تولید خبر و گزارش کنند، باشند.

وی افزود: وقتی که در مورد منطقه‌ای مثلا حاشیه‌نشین‌های چابهار مطلبی تهیه می‌شود، این انعکاس صدای حاشیه‌نشین‌هاست یا وقتی که برای کودکان بدون شناسنامه کار، خبری تهیه می‌کنند یا مسائل خانواده‌هایی که بر اثر حوادث ناشی از کار، نان‌آورشان فوت می‌کند، یا تبعات اجتماعی و فرهنگی اجرای یک پروژه صنعتی، این‌ها وقتی تبدیل به گزارش و خبر می‌شود، مسئولان می‌شنوند و می‌بینند. تاثیر رسانه و خبرنگار بر کاهش فقر بسیار زیاد است و بسیار هم اهمیت دارد.

میدری به ذکر مثالی در خصوص نقش خبرنگاران در کاهش فقر و مصائب جوامع بشری پرداخت و گفت: اصطلاح رایجی است که می‌گویند: مرگ فقرا، مرگ بیصداست؛ و خبرنگاران و رسانه‌های آزاد نمی‌گذارند تا این قشر بی‌صدا بمانند.

وی افزود: یکی از مهمترین کارکردهای خبرنگاران این است که برخی موضوعات جامعه را تبدیل به مسئله می‌کنند، چیزهایی که ممکن است از قلم بیفتند، نادیده گرفته شوند یا اصلا انکار بشوند. وقتی رسانه‌ها مسئله‌ای را علنی می‌کنند خیلی از کارشناسان دلسوز در بیرون از دولت هم راه‌حل ارائه می‌دهند، یعنی هم در شکل‌گیری جریان مسئله و هم در جریان حل مسئله و اراده سیاستگذاران برای حل مسئله، رسانه‌ها و خبرنگاران مهم و تاثیرگذارند.

میدری در خصوص برگزاری جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی در حوزه رفاه اجتماعی و با رویکرد نقد عوامل موثر در ایجاد فقر گفت: می‌خواهیم ببینیم کارهای خبرنگاران حداقل در یک سال گذشته در این حوزه چطور بوده و چه کارهایی انجام داده‌اند. برای داوری آثار هم بین بدنه کارشناسی وزارتخانه، اصحاب دانشگاه و خبرنگاران تعامل برقرار می‌کنیم و در واقع خود خبرنگار تولید کننده گزارش یا خبر، در جمعی 10 الی 12 نفره کارش را ارائه می‌کند. به این شیوه هم خبرنگار انگیزه بیشتری پیدا می‌کند و هم همکاران ما چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند و شیوه داوری هم شفاف است.

گفتنی است ‌آیین اختتامیه این جشنواره و تجلیل از برگزیدگان توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات همزمان با روز جهانی فقرزدایی در 25 مهر ماه برگزار خواهد شد و به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان به جشنواره راه یابد «گواهی شرکت» اهدا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثاربه این جشنواره ۱۰ مهرماه ۱۳۹۶ تعیین شده است.

روز 17 اکتبر برابر با 25 مهر هر سال از سوی سازمان ملل متحد، به عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر نامگذاری شده است. سابقه برگزاری روز جهانی مبارزه با فقر به سال 1987 و گردهمایی حدود 100 هزار نفر در میدان حقوق و آزادی بشر در میدان تروکادرو پاریس باز می‌گردد که محل امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 بوده است. این گردهمایی به یاد قربانیان فقر، گرسنگی، خشونت و ارعاب و سرکوب صورت گرفت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای در سال 1993 روز 17 اکتبر را به عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر به رسمیت شناخت.

خبرنگاران و اصحاب رسانه برای دریافت ضوابط و مقررات و نیز دانلود فرم شرکت در این جشنواره می بایست به پاییپاه اطلاع رسانی تامین 24 به نشانی www.tamin24.ir مراجعه کنند.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =