یک کارشناس مسائل روسیه معتقد است که تنش میان روسیه و آمریکا در صورت استمرار، در شرایط جدید منطقه وجهان میتواند بازیهای جهانی را دچار تحول جدی کند.

زهره نوروزپور: تنش های بین ایالات متحده آمریکا با روسیه شدت گرفته است تا جایی که واشنگتن اعلام کرده است که از کنسولگری های روسیه در ایالات متحده بازرسی خواهد کرد، پس از این دستور،  چند مرکز تجاری روسیه در واشنگتن بازرسی شده است که به واکنش تند دستگاه دیپلماسی روسیه انجامید، در خصوص تبعات این تنش تازه با دکتر افشار سلیمانی سفیر اسبق جمهوری آذربایجان و کارشناس مسائل اوراسیا گفتگو کرده ایم که از نظر می‌گذرانید:

تنش تازه بین روسیه و آمریکا را چطور ارزیابی می کنید،  بازرسی واشنگتن از کنسولگری روسیه چه تبعاتی در پی دارد؟
بازرسی از کنسولگری روسیه از دو وجه قابل توجه است:
یکی از جنبه حقوقي و دیگری از لحاظ سیاسی؛ ازجنبه حقوقی چون احتمالا بعد از تخلیه ساختمان ازسوی روسیه انجام میشود و در این فرصت روسها اموال و اسناد خود را خارج میکنند و به احتمال زیاد اسناد طبقه بندی شده را هم معدوم می کنند بار حقوقی کمتري پیدا میکند. البته در هرصورت بازرسی از اماکن دیپلماتیک با حقوق ناشی از مصونیت دیپلماتیک ناسازگار است ولی اگر قبل از تخلیه ساختمان این اقدام عملی شود کاملا با قواعد  حقوق وکتوانسيونهاي  بین المللی متضاد است .

البته شاید هم آمریکا دست به بازرسی از این ساختمان نزد، چرا که میتواند عمل متقابل را درپی داشته باشد. بارسياسي این اقدام در قبل و بعد ارتخلیه ساختمان طبیعتا متفاوت خواهد بود. نهایت اینکه اگر این بازرسی انجام شود روسها را بیشتر آزرده خاطر خواهد کرد و ممکن است در آینده و در موارد مشابه مسکو نیز دست به اقدام متقابل بزند. در هرحال تعطیلی ساختمانهای کنسولی روسیه در امريکا و شرایط پیش آمده در مناسبات روسیه و آمریکا تاثیر منفی خواهد داشت و به مسائل دیگری نیز تسری پیدا خواهد کرد و اگر دو طرف نسبت به مهار این وضعيت اقدام دیپلماتیک نکنند میتواند به سمت کاهش سطح روابط فیمابین آنها نیز برسد .

روسیه چه طور مقابله به مثل خواهد کرد؟ روسیه در قبال این نوع تنش جدید که برخی تحلیلگران مصداق بارز جاسوسی در روز روشن تلقی کرده اند چه واکنشی باید داشته باشد که به نفع ان شود؟ آیا شاهد جنگ سرد دیگری هستیم یا اینکه آنها در اوکراین یا سوریه، با یکدیگر تصویه حساب خواهند کرد؟
واکنشهای روسیه میتواند از اقدام متقابل  یعنی تعطیلی برخی ساختمانهای کنسولی و سیاسی آمریکا در روسيه و بازرسی از این ساختمانها ( درصورت بروز چنین اقدامی توسط امریکا) شروع شود و به مسائل دیگر تسری پیدا کند، در صورتی که روابط دو کشور تحت تاثیر شرایط جدید قرار گیرد، ممکن است روسها از کارتهايي مانند کره شمالی، سوریه، افغانستان، اوکراین یا بحرانهای موجود در قفقار جنوبی و خلیج فارس و دیگر مناطق نزدیک به آمریکا استفاده کنند. هرچند که هرگونه استفاده از این کارتها ممکن است در مقطع کنونی روسیه را از این وضعیت از حیث نشان دادن اقتدار رهایی بخشد اما استمرار آن بیشتر به زیان روسیه خواهد بود، چون روسیه توان مالی و اقتصادی ادامه بحران زايي ندارد و در صورت افزایش، تحریمهای امریکا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که میتواند در درون روسیه معضلات فراوانی از جهات اقتصادی ،سیاسی و امنیتی برای این کشور درپی داشته باشد .

فکر می کنید در این تنش کدامیک پیروز می شوند؟ یا کفه ترازو درباره قدرت چانه زنی به نفع کدام طرف است؟ به طور کل شرایط به نفع کدام یک از بازیگران است؟ و اینکه تبعات آن را در بحران های منطقه چه طور ارزیابی می کنید؟
به نظر میرسد تنش میان روسیه و آمریکا در صورت استمرار ،در شرایط جدید منطقه وجهان  میتواند بازیهای جهانی را دچار تحول جدی کند و آرایش قدرتها را در نظام بین الملل به شکل  دیگری تحت تاثیر خود قرار دهد. در چنين شرایطی نقش چین حائز اهمیت خواهد بود. اگر چین با توجه به اختلافاتی که با آمریکا دارد در کنار روسیه قراربگیرد و پکن و مسکو با پیونگ یانگ همراهی کنند ممکن است اتفاقات ناگواری در صحنه بین المللی را شاهد باشيم و منظومه بین المللی ازاین تحولات دچار آسیب شود. البته به نظر نمی رسد چین بخاطر روسیه. در برابر آمریکا قرار گیرد چراکه اولویت اساسی برای چین اقتصاد و ادامه مسير افزایش رشد اقتصادی و صادرات و دستیابی به تکنولوژیهای برتراست.لذا چین در میانه میدان این تنشها بازی خواهد کرد و گاهی به نعل خواهد زد و زمانی هم به میخ.

شرایط جدید سبب خواهد شد اتحاد آمریکا و اروپا تقویت شود و دونالد ترامپ دیگر برخی سخنان که در رابطه با ناتو مطرح میکرد را تکرار نکند ،همچنین اتحاد میان آمریکا با ژاپن  و کره جنوبی نیز تقویت خواهد شد وهمه اینها به زیان روسیه خواهد بود ،بويژه آنکه اروپا نسبت به روسیه نگرانیهای زیادی دارد .همچنین آمریکا سعی خواهد کرد روابط با هندوستان را نیز بیش از گذشته توسعه دهد .درمجموع توان یارگیری امريکا نسبت به روسیه بیشتر خواهد بود و از حیث مولفه های قدرت نیز واشنگتن از،مسکو پیشروتر و قویتر است لذا ،روسها از لحاظ ژئو پوليتیکي سعی خواهند مثل گذشته دربرابر آمریکا بازی کنند که همین اقدام هم درصورت ادامه تنشها با آمریکا ،بحران را فرسایشی خواهد کرد اما  هزینه ها و خسارات روسیه بسیار بیشتر از هزینه ها وزيانها ی آمریکا خواهد بود ّ.

مجموعه شرایط کنونی و تبعات احتمالی ناشی از،تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن نشان میدهد که دوطرف برای مهار تنش پدید آمده تلاش کنند نه درراستای افزایش این تنشها ،دراین میان اروپا ،آمریکای لاتین ،چین و هندوستان و ژاپن و کره جنوبی و کشورهای همسو با آمریکا من جمله برخی از،کشورهای خلیج فارس هم مساعی جمیله خودرا مصروف  تنش زایی میان امریکا و روسیه نمایند. وکشورهاييکه منافع خودرا در تشدید تنش میان آمریکا و روسیه می دانند اگر توان تحرکي داشته باشند در مسیر تنش افزايي میان این دو قدرت گام برخواهند داشت .

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =