دربی دلامادونینا و بازی منچستر-لیورپول در روزهای گذشته بدون اعلام قبلی از شبکه ورزش پخش شد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: شنبه و یکشنبه ای که گذشت رسانه ملی دو بازی مهم را به صورت زنده و البته بدون اطلاع رسانی قبلی از شبکه ورزش پخش کرد. بازی هایی که طرفداران خاص خود را دارند و مدت هاست این انتقاد به رسانه ملی وارد است که چرا فقط به پخش دیدارهای لیگ آلمان و اسپانیا بسنده می کند و هوای هواداران لیگ های ایتالیا و انگلیس را ندارد؟ مدام این سوال پرسیده می شود که آیا مثلا دیدار والنسیا-سویا از لحاظ حساسیت اهمیت بیشتری دارد یا دربی شهر میلان؟ این انتقاد ماههاست که به صدا و سیما وارد است اما این رسانه پاسخی برای آن ندارد. شنبه و یکشنبه اما به یک باره و بدون اعلام قبلی دیدار حساس منچستریونایتد- لیورپول از لیگ برتر انگلیس و اینتر-میلان از سری آ ایتالیا از شبکه ورزش پخش شد. این در حالی بود که حتی در مورد دربی دلامادونینا، در ابتدا 20 دقیقه از یک دیدار از لیگ اسپانیا پخش شد و بعد از دقیقه 20 دربی میلان را پخش کردند و حتی آنطور که از توئیت های یکی از مجریان این شبکه برداشت می شود برای خود شبکه ورزشی ها هم پخش این دیدار قطعیت نداشته است. اما چرا این اتفاق رخ می دهد و چرا تلویزیون بدون اعلام قبلی این دیدارهای حساس را پخش کرد؟

رسانه ملی برای پخش یک دیدار از لیگ های مختلف اروپایی یا باید مثل بسیاری از کشورها از ابتدای لیگ حق پخش بازی ها را خریداری کند یا اینکه بتواند از یکی از ماهواره های پخش این مسابقات یک سیگنال کلین دریافت کند. سیگنال کلین در حقیقت سیگنالی است که از ماهواره هایی دریافت می شود که تصاویر مسابقات لیگ های مختلف را پخش و ارسال می کنند. با دریافت این سیگنال که آرم هیچ شبکه ای را ندارد و به راحتی می شود با قرار دادن آرم شبکه های داخلی آن را پخش کرد، دیدارهای لیگ های مختلف از شبکه های داخلی پخش می شوند. تلویزیون هم برای بعضی لیگ ها از همین شیوه استفاده می کند. مشخصات سیگنال را دریافت می کند، آن را در اختیار نودال می گذارد و واحد نودال در زمان پخش تصاویر را برای پخش روی فرستنده های خود می فرستد. در ماههای گذشته تلویزیون با مشکلی روبه رو شده بود. آن هم اینکه پروایدر که پوشش بازی های انگلیس و ایتالیا را داشت کد سیگنال را تغییر دادند و بدین ترتیب سیگنال این دیدارها در ایران قابل دریافت نبودند. چون این سیگنال ها بسیار ضعیف هستند و با دیش های بزرگ قابل دریافت هستند.

درباره دیدارهای مهم روزهای شنبه و یکشنبه هم رسانه ملی به این دلیل هیچ تبلیغاتی برای پخش آنها نکرد که اصلا از پخش آنها و پیدا کردن یک سیگنال مطمئن برای پخش این بازی ها مطمئن نبود و به همین دلیل هم این دیدارها را در کنداکتور شبکه ورزش جای نداده بود. اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که شبکه ورزش توانست با ردگیری سیگنالی که مربوط به جنوب شرقی آسیا بود و باز کردن کد آن، این دیدارها را پخش کند. درباره دربی دلامادونینا هم احتمالا این سیگنال از ابتدا وجود داشته اما تلویزیون از دوام آن مطمئن نبوده است و بعد از حصول اطمینان، از دقیقه 20 پخش این دیدار حساس را شروع کرد. این موضوعی است که باعث شده بود کیفیت تصاویر دو دیدار پخش شده خیلی خوب نباشد و به اندازه لیگ های اسپانیا و آلمان تصویر وضوح نداشته باشد. چون آنها سیگنال کلین هستند ولی سیگنال لیگ های ایتالیا و انگلیس را ندارند و ممکن است همین سیگنالی که پیدا کردند هم هفته بعد دوباره از دسترس خارج شود.

سوالی که دراین باره برای بسیاری از کارشناسان به وجود آمده و از تلویزیون می پرسدند این است که اگر پخش یک بازی را خریدیم که خب به راحتی آن را پخش کنیم  و اگر نخریدیم چطور مطمئن هستید که سیگنال یک بازی را تا انتها داریم و مشکلی پیش نمی آید؟

این تلاش تلویزیون برای پخش این دیدارها در حالی است که اکنون سه پایگاه اینترنتی مشغول پخش مستقیم دیدارهای لیگ های مختلف اروپایی هستند.

شبکه آیو از تصاویر شبکه الجزیره استفاده می کند. آنتن که همه بازی ها را پخش می کند و برای بازی های مهم گزارشگر ایرانی دارد و پایگاه اینترنتی لنز. البته برای پخش اینترنتی بازی ها برداشت آن از هر شبکه ای خلاف محسوب نمی شود ولی اگر مثلا شبکه سه بخواهد یک دیدار را از شبکه الجزیره پخش کند اول که برای ما سرشکستگی دارد و دوم اینکه به سرعت شبکه الجزیره از صدا و سیما شکایت می کند و برای همین هم هست که تلویزیون مدت هاست دیگر تصاویر بازی ها را از شبکه های دیگر نمی گیرد و از سیگنال کلین استفاده می کند.

صدا و سیما اما برای پخش بازی ها باید به خریدن حق پخش آنها فکر کند که البته این اتفاق با توجه به وضعیت این روزهای صدا و سیما از نظر مالی، بعید به نظر می رسد. معمولا تلویزیون تنها برای پخش تورنمنت های مهمی مثل جام جهانی، جام ملت ها یا لیگ قهرمانان این کار را انجام می دهد اما برای لیگ های اروپایی با توجه به رقم های سنگینی که باید پرداخت شود برای این رسانه صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل این مشکلات به وجود می آید.


41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    20 2
    یعنی با این توضیحات که دادین یه جوری داره صدا و سیما این بازی ها رو بدون رعایت حق پخش برای ما نشان میدهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد حروم نیست این کار یا خارجیه اشکال نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    3 17
    اصلا مگه مردم انتظار دارن همه این بازی هارو پخش کنن؟ همین بازی های تیم های بزرگ لیگای مطرح رو پخش کنن کافیه وگرنه دیگه پخش کردن بازی دورتموند و هرتابرلین یا استوک سیتی و منچستر و از این قبیل بازی ها لزومی نداره
  • سیمین IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    19 1
    احتمالا از جائی دزدیدن و بعد از اینکه فهمیدن از دقیقه 20 به بعد پخشش نیازی به پرداخت حق پخش نداره اونوقت پخشش کرده
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    24 1
    برای جیب مردم نقشه کشیدن. میخوان هوادارا به طور آنلاین محبوربه تماشای بازیا بشن باتبلیغاتی که دراین زمینه میکنن مشخصه. ولی ما عطاشوبه لقاش بخشیدیم. از طرق دیگه میبینیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    21 5
    ولش کن بابا ماهواره بدون سانسور پخش می کنه ضمنا گزارشگرشم بی نظیره وسط بازی هم پیام سیاسی و اخلاقی نمیده....شما هم دیش ماهواره نصب کن .....من دیشب اینتر میلان را ازش دیدم و شب قبلش هم بازی بارسلون ضمنا لیگ فرانسه را هم پخش می کنه
  • حمید A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    19 1
    چون یه سری از مدیران با سایت ورزش سه یکی شدن و انحصار پخش فوتبال و به سایت انتن دادن که کلی پول به جیب بزنن در حالی که تمام این فوتبالا رو خودشون از شبکه های خارجی میدزدن
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    2 0
    سری آ ایتالیا رو از ماهواره میبینیم تا چشتون در بیاد.