ایرنا به نقل از معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نوشت: مزایده تعیین اپراتور بندری بندر شهید رجایی در مراحل پایانی قرار دارد و تلاش می شود تا یک ماه آینده مشخص شود.

 محمدعلی حسن زاده در حاشیه سی و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی در زمینه وضع پروژه توسعه فاز 3 بندر شهید رجایی افزود: مناقصه این پروژه در حال برگزاری است و تا دو ماه دیگر نتیجه آن نهایی خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر توسعه صادرات در بنادر شمالی تاکید کرد: تلاش می شود در بنادر شمالی با توسعه صادرات مساله رکود نسبی این بنادر برطرف شود.
وی گفت: به همین دلیل چند تفاهمنامه در این زمینه با سازمان های متولی به امضا رسیده است که بزودی همانند بندر نوشهر اجرایی خواهد شد.

حسن زاده بیان کرد: برای حل اختلافات در زمینه بندر کاسپین مذاکراتی با دبیرخانه مناطق آزاد کشور و منطقه آزاد کاسپین در سطح مدیران آغاز شده است و هدف ما از این مذاکرات دستیابی به تفاهمنامه ای است که طی آن چالش ها حل و فصل شود.

معاون سازمان بنادر با بیان اینکه پروژه هایی مانند بندر کاسپین از سوی بخش دیگری از دولت انجام شده و همانند دیگر پروژه ها سرمایه ملی است، خاطرنشان کرد: نباید در شمال کشور ظرفیت مازاد ایجاد شود و همه بنادر در حوزه حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی قرار می گیرد، به این دلیل برای اجرای استانداردهای قانونی تفاهمنامه ای با دبیرخانه مناطق آزاد در حال تدوین است تا حقوق قانونی طرفین تبیین شود.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که با ساخت اسکله های جدید فاز 3 بندر شهید رجایی، ظرفیت سالانه این بندر از 85 میلیون تن به 150 میلیون تن افزایش می یابد.

به گفته عباس آخوندی، با ساخت پایانه شماره 3 کانتینری بندر شهید رجایی، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی نیز تا دو سال آینده به 8 میلیون TEU کانتینر در سال افزایش می یابد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.
برخورداری از اراضی پشتیبانی برای واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیتهای پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =