ایرنا نوشت: وزیرخارجه روسیه گفت: کره شمالی با توجه به عهدشکنی های آمریکا در موضوع توافق هسته ای با ایران خواهان تضمین های امنیتی است.

سرگئی لاوروف با یادآوری اینکه بزرگترین رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در آب های پیرامون شبه جزیره کره آغاز شده است، اظهارداشت: پس از آغاز این رزمایش، کره شمالی موشک جدید خود را پرتاب کرد که به نظر می رسد با توجه به مشخصات آن قاره پیما بوده است.

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه به نقل از لاوروف نوشت: قصد نداریم پرتاب این موشک را توجیه کنیم. این اقدام را محکوم می کنیم و از کره شمالی خواسته ایم قطعنامه های شورای امنیت را بطور کامل اجرا کند.

وی ادامه داد: اما آمریکا به گونه ای اقدام کرد که گویا می خواست کره شمالی را برای ماجراجویی دیگر تحریک کند و موفق شد.
لاوروف گفت: بدیهی است که اکنون تامین شرایط برای ازسرگیری گفت وگوها در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره دشوارتر شده است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اما اطمینان داریم و مقامهای کره شمالی بارها به ما گفته اند که به ویژه با توجه به شرایطی که آمریکا می خواهد از توافق هسته ای با ایران خارج شود، نیاز به تضمین های امنیتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اگر بخواهیم مذاکرات در باره مساله کره شمالی و مساله هسته ای شبه جزیره کره را آغاز کنیم، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توان رهبر کره شمالی را متقاعد کرد که اگر توافق در باره کنار گذاشتن برنامه هسته ای این کشور حاصل و تحریم ها در مورد این کشور لغو شود، پس از چند سال دولت آینده آمریکا این توافق را رد نمی کند؟

وی ادامه داد: این مساله بسیار جدی است. ضرب المثلی هست که می گوید نباید به قول خود بی وفایی کرد.

دونالد ترامپ در ماه اکتبر با وجود تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد. اکنون کنگره روزهای پایانی فرصت خود را برای تصمیم گیری در این مورد می گذراند.

کره شمالی یک هفته پیش در چارچوب برنامه های بازدارنده خود در برابر آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور، یک فروند موشک بالستیک قاره پیما شلیک کرد. این موشک از استان «پیونگان جنوبی» به سمت شرق شلیک شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 0
    دونالد ترامپ در ماه اکتبر با وجود تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد. ضرب المثلی هست که می گوید نباید به قول خود بی وفایی کرد.