کاندیداهای دریافت مدال خورشیدی (خسرو خورشیدی) در حوزه طراحی صحنه در سه بخش تئاتر، سریال و شبکه نمایش خانگی و فیلم سینمایی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست سومین دوره اهدا مدال خورشیدی (خسرو خورشیدی) با حضور پیام فروتن، دبیر این دوره از جشنواره، امروز دوشنبه ۲۰ آذر در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

پیام فروتن درباره برگزاری مراسم اهدای مدال خورشیدی که به معرفی بهترین طراح صحنه اختصاص دارد و قرار است شنبه ۲۵ آذر برگزار شود، گفت: «امسال سومین دوره‌ای است که مراسم اهدای مدال خورشیدی برگزار می‌شود، مراسمی که موسسه فرهنگی هنری کارنامه  و دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران متولی و برگزار کننده آن هستند. همچون سال‌های گذشته این مراسم به دو  بخش برگزاری سمینار و معرفی طراح صحنه برتر تقسیم می‌شود.»

او ادامه داد: «سمینار این دوره مدال خورشیدی که از امروز دوشنبه ۲۰ آذر شروع شده، حول محور تاریخ مبلمان و طراحی صحنه است و تا روز شنبه ۲۵ آذر هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم آزاد است. این سمینارها حاصل تلاش یک ساله از بین منابع بکر و ترجمه شده است و مدرسان آن دانشجویان و محصلان همین رشته هنری هستند.»

دبیر سومین دوره مدال خورشیدی درباره مکان و زمان برگزاری این مراسم گفت: «‌روز شنبه ۲۵ آذر مراسم اهدای مدال خورشیدی، ساعت ۱۹ در سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود و به بهترین طراح صحنه تئاتر، تلویزیون و سینما مدال خورشیدی اهدا می‌شود.»

او درباره نحوه داوری امسال مراسم توضیح داد: «در هر بخش، ۱۰  داور معرفی شدند. اعضای انجمن طراحان صحنه خانه سینما در بخش فیلم سینمایی و سریال و اعضای انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر در بخش تئاتر و همچنین تعدادی از منتقدان عهده‌دار این داوری بودند. شیوه ارزیابی ما این گونه بود که هیچ کدام از داوران از رای‌ هم مطلع نبودند و اطلاعی از دیگر داوران هم نداشتند. بنابراین هر کس امتیاز خودش را می‌داد و تنها دبیرخانه از آرا مطلع بود. در واقع بعد از مراسم سال گذشته، داوران مشخص شدند و هر سه ماه یک بار فرم‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شد که بعد از دیدن هر نمایش، امتیازات خود را ثبت کنند.»

فروتن با بیان این که داوری‌ها به صورت فصلی انجام شده است ادامه داد: «در بخش تئاتر ۲۲۰ اثر ارزیابی شده‌اند که نمایش‌هایی بودند که در سالن‌های تالار وحدت، حافظ، تئاترشهر، باران، پالیز، سه نقطه، مولوی، ایرانشهر، ارغنون و پایتخت روی صحنه رفتند. در بخش سینما و سریال هم ۹۵ اثر ارزیابی شدند.»

او ادامه داد: «هر ساله در این مراسم مدال چهارمی به یک پژوهشگر و یا کسی که بیشترین خدمات را به حوزه طراحی صحنه انجام داده است، تعلق می‌گیرد اما امسال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و نامزدی اعلام نمی‌شود اما از یک استاد پیشکسوت در این حوزه تقدیر خواهد شد که نامش را در روز مراسم اعلام می‌کنیم. مراسم معرفی بهترین طراح صحنه امسال با جشن تولد خسرو خورشیدی که در آذر ماه است، آغاز خواهد شد. مهمانان ویژه‌ای مانند جمشید مشایخی، بهزاد فرهانی و اکبر زنجان‌پور هم در این مراسم حضور خواهند داشت و همچنین ایده‌های سوپرایزکننده‌ای هم با همراهی خسرو خورشیدی خواهیم داشت.»

او در خلال صحبت‌های خود درباره این مراسم و حمایت از آن، بیان کرد:‌ «این مراسم کاملا غیر انتفاعی است و هیچ ردیف بودجه‌ای ندارد و یک بخش خصوصی عهده‌دار برگزاری آن است. این مراسم نفع مالی برای خودش ندارد و فقط به خاطر جدی‌تر گرفته‌ شدن حوزه طراحی صحنه اقدام به برگزاری آن می‌کنیم. تمام بچه‌هایی که در این مراسم حضور دارند از هنرجویان و محصل‌های طراحی صحنه هستند و بدون  دریافت حتی یک ریال دستمزد همکاری می‌کنند. توقع ما این است که نهادهای دیگر به ما کمک کنند  و این مقوله را جدی‌تر بگیرند زیرا تمام تئاتر و تلویزیون و سینما وابسته به تصویر است.»

پیام فروتن در پایان گفت: «نتیجه وضعیت کنونی این است که ما تئاترهایی می‌بینیم که هیچ چیزی در صحنه ندارند و یا فیلمی می‌بینیم که فاقد هر گونه رنگ و فرم است و همچنین سینمایی که روز به روز در طراحی صحنه ضعیف‌تر می‌شود. امیدواریم این مراسم بعد از چند دوره برگزاری به خاطر نبود حمایت تعطیل نشود و آرزوی ما این است که طراحی صحنه جدی‌تر گرفته شود و کارگردانان دست از طراحی صحنه بردارند و کمی اطلاعات خود را بالاتر ببرند و به طراحان صحنه اعتماد کنند.»

اسامی کاندیداهای مدال خورشیدی در سه بخش تئاتر، سینما و تلویزیون به شرح زیر اعلام شده است:

تئاتر

شیما میرحمیدی برای «مفیستو»

رضا مهدی‌زاده برای «شوایک، سرباز ساده‌دل»

رضا شاپورزاده برای «کلنل»

سریال تلویزیونی و رسانه‌های خانگی

اصغر نژاد ایمانی برای «علی‌البدل»

حسن روح‌پروری برای «شهرزاد ۲»

داریوش پیرو برای «معمای شاه»

فیلم سینمایی

آیدین ظریف برای «سیانور»

کامیاب امین‌عشایری برای «بیست و یک روز بعد»

کیوان مقدم برای «تابستان داغ»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =