«خبرجنوب» نوشت: در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد تا درآمدهای موزه ها، محوطه ها و سایت ها با نام و حساب اختصاصی آنها به خزانه عمومی دولت واریز شود و بدون کسر به خود این بخش ها برگردد.

این ها گفته های محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور است که با این روند و گشایش حساب اختصاصی برای تک تک موزه ها و سایت ها، دیگر به جای بخشی از درآمد، همه درآمد به خودشان بر می گردد.
طالبیان همچنین با اشاره به اینکه مقرر شده ابتدا همه پول ها و درآمد اکتسابی سالیانه برای کنترل با نام خود موزه یا سایت و پایگاه به خزانه رود و پس از انجام کنترل و مراتب لازم، همه مبلغ به همان میزان واریزی به خود مراکز تخصیص یابد، گفت: تخصیص درآمد موزه ها به خودشان می تواند منجر به مدیریت بهتر شده و موزه ها از این درآمد برای توسعه و پرداخت حقوق پرسنل خود استفاده کنند.
به گفته طالبیان تعداد محدودی از موزه های کشور در حدود 30 موزه، مانند تخت جمشید، حافظیه در فارس و سعدآباد در پایتخت و میدان نقش جهان در اصفهان دارای درآمد خوب هستند و باقی موزه ها باید برای اداره خود یارانه های دولتی دریافت کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری « خبر جنوب » در سنوات گذشته تنها 30 تا 70 درصدی از مجموع درآمد سالیانه موزه های کشور که به خزانه عمومی دولت واریز می شد، دوباره به موزه ها و سایت ها و پایگاهای تاریخی و گردشگری بازگردانده می شد که به باور کارشناسان حوزه میراث فرهنگی با چنین اقدامی وضعیت موزه ها و سایت های تاریخی و گردشگری کشور به ویژه استان فارس مطلوب تر خواهد شد .
در اين رابطه سرپرست امور موزه هاي استان فارس با مثبت ارزيابي كردن چنين اقدامي، به خبرنگار ما گفت: همواره هزينه هاي نگهداري فضاي سبز، مبلمان سايت و حتي نيروهاي خدماتي اماكن تاريخي و فرهنگي بسيار زياد است و بي شك با برگشت درآمدها از اين هزينه ها كاسته خواهد شد.
مهدي نجفي با اشاره به اينكه چنانچه شاهد افزايش نرخ بليت هم باشيم، تراز درآمد و هزينه ها مثبت مي شود، افزود: متاسفانه بسياري از موزه ها درآمد كمي دارند و ترازها همچنان منفي است كه در اين حوزه بايد دولت بودجه اي خاص را درنظر گيرد.
وي ادامه داد: همواره در برخي از سايت هاي بزرگ و اماكن تاريخي، هزينه ها بيشتر از ميزان درآمد است و اگر قرار باشد مرمت هاي كلي و يا تغييرات خاصي هم در اين اماكن صورت گيرد نيازمند بودجه هاي دولتي اختصاصي است.سرپرست امور موزه هاي استان فارس گفت: بازگشت درآمدهاي موزه ها و اماكن در واقع نوعي درآمد اختصاصي است كه بايد صرف برنامه ها و امور خدماتي گردد.
وي با اشاره به اينكه موزه ها مهجور هستند، افزود: متاسفانه هزينه كرد در موزه ديده نمي شود و نمود بيروني ندارد. به طور مثال، مرمت بناهاي تاريخي مشهود است و گردشگران مي توانند مرمت ها و هرگونه تغيير كاربري و يا بهسازي در اماكن تاريخي را ببينند، اما آثار فرهنگي و ارزشمندي كه در موزه ها وجود دارد و شايد هم از نظر فرهنگي و قدمت چندين برابر بناها باشد، هرگونه فعاليت و يا هزينه كردي نمود عيني ندارد و جزو پروژه هاي تبليغاتي قرار نمي گيرد.نجفي ادامه داد: اميد است با بازگشت درآمدها و اجراي اين طرح، شاهد تغييرات گسترده اي در موزه ها باشيم و بتوانيم براساس درآمدها، برنامه ريزي كرده و به اجراي برنامههاي فرهنگي، هنري، مرمتي و احيا در موزه ها بپردازيم.در ادامه اين گفت و گو، امين تجلي مدير مجموعه فرهنگي سعدي نيز به خبرنگار ما گفت: به طور حتم با چنين اقدامي، تصميم گيري و برنامه ريزي براي هرگونه فعاليتي در سايت موزه ها بهتر انجام مي شود و مطابق با درآمدها اين برنامه ريزي ها نيز صورت مي گيرد.به گفته وي، ايجاد جاذبه هاي مكمل در سايت موزه ها نيز امكان پذير خواهد شد كه بي شك تاثير بسزايي در جذب گردشگران و رونق و توسعه گردشگري دارد.
تجلي با اشاره به اينكه اجراي برنامه هاي فرهنگي در اماكن تاريخي و موزه ها همواره مورد استقبال گردشگران است، افزود: در مجموعه فرهنگي سعدي، برپايي چنين برنامه هايي يكي از ضرورت ها و مطالبات مردمي است. به طور مثال آداب و رسومي كه در حوض ماهي آرامگاه سعدي اجرا مي شده يا رسمي كه 40 روز بعد از سال تحويل در اين مكان تاريخي اجرا مي شده، از اين دست موارد است.وي با تاكيد بر اينكه احياي چنين برنامه هايي يك ضرورت است، گفت: يكي از رسوم كهن شيرازيها، مراسم ديگ جوشان است كه اين رسم 40 روز بعد از سال تحويل در كنار آرامگاه سعدي برگزار مي شد و هم اينك نيز با يك برنامه ريزي اصولي مي توان اين رسم كهن را دوباره احيا و در قالب يك جشنواره چندروزه در اين مكان تاريخي برگزار كرد.تجلي همچنين گفت: اين رسم قديمي مي تواند جزو برنامه هاي هفته شيراز معرفي و اجرا شود.مدير مجموعه فرهنگي سعدي در ادامه اضافه كرد: به طور حتم با درآمدهاي اختصاصي كه به زودي به سايت موزه ها و اماكن تاريخي اختصاص خواهد يافت شاهد تغييرات بزرگي در اماكن خواهيم بود.
بنا بر این گزارش، درآمد کم موزه ها مانع جذب سرمایه گذار در زمینه ساخت موزه می شود در حالی که امروزه نگاه به موزه ها متفاوت شده است به طوری که موزه ها موسسات غیر انتفاعی هستند که درآمد چندانی ندارند به همین دلیل بخش خصوصی و سرمایه گذاران تمایلی به راه اندازی و ایجاد موزه ندارند.برای درآمدزایی از فضای فعلی موزه ها باید موزه داران اقدامات نو و مبتکرانه ای انجام دهند تا از این طریق درآمد موزه ها افزایش یابد.
در حال حاضر در استان فارس نزدیک به 30 موزه دولتی و خصوصی وجود دارد .گفتنی است، بنا بر اظهار نظر کارشناسان این حوزه تخصصی سالانه بیش از چهار میلیون گردشگر از اماکن تاریخی، سایت ها، پایگاهای میراث فرهنگی و موزه های فارس دیدن می کنند که طبق آمار بلیت فروشی رقمی بالغ بر ده ها میلیارد تومان درآمدزایی می شود و چنانچه این رقم به طور کامل به استان برگردد شاهد تحول بزرگی در این اماکن خواهیم بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =