استاندار همدان گفت: اجرای طرح های نوین آبیاری در استان دو برابر میانگین کشوری است و 85 درصد زمین های مستعد همدان تحت پوشش این سامانه قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از همدان ؛ محمد ناصر نیکبخت که در سومین همایش هم اندیشی ملی سیب زمینی سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: داشته های ژنتیکی استان همدان در محصولاتی مانند سیب زمینی، گردو و انگور بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه افزایش تولید در سطح و کاهش سطح زیرکشت در حفظ و نگهداری منابع آبی تاثیر گذار است، ادامه داد: استان همدان در اجرای طرح های نوین آبیاری در کشور پیشگام بوده و رشد قابل توجهی دارد.

نیکبخت تصریح کرد: از مجموع اراضی مستعد کشاورزی استان همدان، 85 درصد تحت پوشش شبکه های آبیاری مدرن هستند و این در حالی است که به طور میانگین در کشور 40 درصد اراضی مستعد تحت پوشش این شبکه ها هستند.

استاندار همدان با بیان اینکه سالانه حدود 12 هزار هکتار از اراضی مستعد تحت پوشش شبکه آبیاری مدرن قرار می گیرند، افزود: با وجودیکه سطح زیر کشت محصول سیب زمینی در استان همدان کم شده، اما بازدهی در واحد سطح با تلاش کشاورزان با دانش، افزایش یافته است.

نیکبخت اظهار داشت: تولید محصول سیب زمینی در مقیاس سطح، در استان همدان از 37 تن به 42 تن در هکتار رسیده است؛ این در حالی است که میانگین تولید این محصول در کشور 32 تن است.

وی امنیت غذایی را مهمترین عنصر بقای جامعه دانست و افزود: آمریکا در محاصره ویتنام با همه تجهیزات نتوانست ویتنام را تسلیم کند زیرا آنها با سیب زمینی، امنیت غذایی خود را حفظ کردند.

استاندار همدان گفت: امنیت غذایی جنگ اصلی در دنیای امروز است و باید امنیت غذایی خود را تامین کنیم.

وی با اعلام اینکه باید امنیت غذایی را در نظر گرفت و به توسعه و بهره وری نیز توجه کرد، تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی نیز ارکان مهمی است که در جهاد کشاورزی استان همدان باید به آن توجه کرد.

نیکبخت افزود: کشاورزی از ارکان مهم توسعه در استان همدان است اما صنایع تبدیلی برای سیب زمینی در همدان کافی نیست.

 

46

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =