بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که سیر تورم در ایران به گونه ای بوده که قیمت‌ها حتی یک دهه قبل برای مردم به رویایی دست نیافتنی شباهت داشته ،به طوری که امروز هم مرور قیمت ها جذابیت دارد.

 زهرا علی‌اکبری: شاید برای بسیاری اعجاب آور باشد وقتی بشنوند قیمت هر کیلو گوشت در سال 1384 ، یعنی وقتی دولت نهم آغاز به کار کرد 5 هزار تومان و هر کیلو مرغ هزار و 350 تومان بوده است، اما هشت سال بعد هر کیلو گوشت روی سی هزار تومان را دیده بود و مرغ ها دیگر به کمتر از 5 هزار تومان رضایت نمی دادند. حالا قیمت هر کیلو گوشت با یک چک پول 50 هزار تومانی برابری می کند و مرغ کمتر روی هفت هزار تومان را می بیند.

موضوع اما مقایسه قیمت در سال 1384 و پس از طوفان تورمی سال 1392 نیست. کمی به عقب تر برویم ، به سال 1350 ، درست 46 سال قبل، شاید برای خیلی ها مرور قیمت ها در این سال جذاب باشد، وقتی که دلار در بازار با هفت یک تومانی برابری می کرد و قیمت گوشت و روغن و برنج نیز با پول خردهایی که این روزها دیگر در جیب کسی یافت نمی شود، قابل معاوضه بود.

نکته اینجاست که قیمت کالاها هر چند در مقایسه با امروز بسیار اندک است، اما در مقایسه با قدرت خرید آن روز بالا تلقی می‌شود.

 فاصله دستمزد با نقطه رفاهی خانوار سال هاست گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.

البته مقایسه این قیمت ها با قیمت های امروز،مقایسه درستی نیست،زیرا ارزانی این قیمت ها در سال 1350 نشانه‌ای از بالا بودن کیفیت زندگی نبوده، بلکه نشان دهنده موج تورمی است که در این 46 سال اقتصاد ایران را در نوردیده و هنوز از پس نیم قرن ، مساله اصلی و ساختاری اقتصاد ایران تلقی می شود.

 در عین حال که درآمدهای پایین آن روزها و فاصله دستمزد و سطح رفاه خانوارها حکایت از نرخ تورم توفنده دارد.

این قیمت ها که در نیمه زمستان، در روزنامه کیهان درج شده ،صورت نرخ تره بار و میوه کمیته 10 نفری بارفروش و میوه فروش از تاریخ چهارم آبان ماه سال 1350 تا اطلاع ثانوی را در بر می گیرد.

نکته اینجاست که نرخ ها متعلق به میوه و تره بار است و قیمت ها در مغازه‌های میوه فروشی گران تر از این رقم بوده است.

توضیحاتی که در کنار قیمت ها درج شده نشان می دهد در این دوره نیز گرانفروشی مساله اصلی و اساسی در اقتصاد ایران بوده است. قیمت ها از یک ریال آغاز می شود.

عکس منتشر شده گویای قیمت ها در آبان ماه سال 1350 است. 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    133 6
    قیمتها طوری بوده که مردم فقیر هم بتوانند میوه بخورند
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      8 79
      البته مقایسه این قیمت ها با قیمت های امروز،مقایسه درستی نیست،زیرا ارزانی این قیمت ها در سال 1350 نشانه‌ای از بالا بودن کیفیت زندگی نبوده، بلکه نشان دهنده موج تورمی است که در این 46 سال اقتصاد ایران را در نوردیده و هنوز از پس نیم قرن ، مساله اصلی و ساختاری اقتصاد ایران تلقی می شود. در عین حال که درآمدهای پایین آن روزها و فاصله دستمزد و سطح رفاه خانوارها حکایت از نرخ تورم توفنده دارد.
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      19 83
      انزمان ما خانواده کارگری بودیم سالی تا ماهی میوه به چشممون نمیدیدیم
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      33 10
      نکته اینجاست که قیمت کالاها هر چند در مقایسه با امروز بسیار اندک است، اما در مقایسه با قدرت خرید آن روز بالا تلقی می‌شود.
    • farzad IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      26 3
      پدرم کارمن بود و جمعیت خانه 7 نفر .همیشه مهمان داشتیم .پایان ماه هم پس انداز. وضعیت در سال 56 خیلی خیلی بهتر بود .یادش بخیر ... الان من و همسرم کارمندیم . و دوفرزند دانش اموز و دانشجو و بدون مهمان. اواسط ماه جیبمان خالیست و پولمان بی برکت..... دروغ نبود .مهربانی بود . مدیریت هزاره سومی نبود .خدا بود با شادی وعشق.برکت بود و روز به روز جامعه توسعه یافته تر میشد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    103 0
    با سلام.لطفا حداقل حقوق کارکنان و کارگران را در 46 سال پیش بررسی و اعلام نمایید.تا بهتر مقایسه گردد.
    • علی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      43 2
      فیش حقوق پدر من در سال 1355 بعنوان کارمند اداره برق سنتو با پایه حقوق 10580 ریال و با مزایا 15730 ریال بوده که بعنوان عتیقه قابش کردیم..
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      9 1
      کارمند تازه استخدام شده سال 54 حدود 700 تومن یا 7000 ریال میگرفته کارمتد با مدرک زیر دیپلم متوسط حدود 1000 تومن بوده و با مدرک بالاتر و سابقه و..احتمالا تا 2000 تومن هم میرسیده یا 20 هزار ریال
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    99 7
    حتی با مقایسه قیمت ها در کنار درآمد ها هم به این نتیجه می رسیم که قدرت خرید مردم طی 25 سال اخیر به شدت کاهش یافته است.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      16 63
      بر طبق امار سازمان ملل و بانک جهانی سرانه ایران در اوایل دهه پنجاه و اواخر دهه ۴۰ از ترکیه و عراق هم پایین تر بوده.شاخص توسعه انسانی بسیار پایین بوده و نرخ بیسوادی زنان ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده.امید به زندگی هم حدود ۴۵ سال بوده.قبل از رفتار های شعبان بی مخی و منفی زدن های کورکورانه یک سر به سایت های یو ان و دبلیو بی بزنید.
  • هدی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    24 4
    به نظرم تنها راه نجات اختراع ماشین زمان برای سفر به گذشته با پول امروز است والا کاری از دست کسی برنمیاد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    20 1
    اخی چه باحال ، اون موقع پول درشت معنی نداشت الان پول خرد
  • بی نام ES ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    43 4
    با این قیمتهایی که زدید بیشتر فهمیدیم چقدر بد بختیم در این زمان زندگی میکنیم و در بدترین موقع روزگار میگذرانیم...
  • امین A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    8 2
    سال به سال دریغ از پارسال
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    10 1
    حیف از این همه ثروت مملکت که در بی تدبیری از دست می رود