عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: اگر یک نفر از اعتدالی‌ها بخواهد شکاف میان اعتدال و اصلاحات ایجاد کند، یا اینکه برخی اصلاح‌طلبان فیلشان یاد هندوستان کند و بخواهند فضای تندروی بعد از دوم خرداد را دنبال کنند، در هر صورت این عمل اشتباه استراتژیک است.

غلامعلی دهقان در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که ائتلاف بین جریان اصلاحات و اعتدالیون بیشتر به نفع اصلاح طلبان است یا جریان اعتدال؟ گفت: ائتلاف برای هر دو طرف بازی برد-برد بود. یعنی در مقطعی به دلیل فضای ضد اصلاحاتی که بعد از سال 88 شکل گرفت، واقعا به کارگیری واژه اصلاحات هم خیلی سخت بود. اما آقای روحانی کنشگری بود که هرچند از لحاظ تشکیلاتی هیچ گاه سابقه اصلاح طلبی نداشت و عضو جامعه روحانیت مبارز بود، اما نوع کنش سیاسی او باعث شد، اصلاح طلبان آرمان ها و مطالبات خودشان را در اندیشه های آقای روحانی و منویات او ببینند.

وی افزود: نکته دیگر آنکه اصلاح طلبان به لحاظ پختگی از آن فضای آرمانی بعد از دوم خرداد فاصله گرفتند و واقعیت های جامعه ایران را می ببینند، در واقع آنها نیز به اعتدال رسیدند. یعنی تئوریسین های اصلاحات بعد از سال 92 می گویند «ما نیز به منش اعتدال رسیدیم». حتی اگر نگویند که به گفتمان اعتدال روی آورده اند اما اکثراً قبول دارند که به سلوک اعتدالی رسیده اند. بنابراین بخشی از نظام سیاسی که اعتدالیون بودند و نظام سیاسی آنها را قبول داشت و از فیلتر شورای نگهبان رد شدند، با بخشی از عقبه اجتماعی اصلاح طلبان، ارتباط برقرار کردند و باعث موفقیت هایی شد که ما در سال های 92، 94 و 96 شاهدش بودیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: اگر کسانی بخواهند گسستی بین این اتحاد یا به تعبیر دیگر این ائتلاف ایجاد کنند، ناخواسته ولو با حسن نیت، در راستای سیاست رقیب گام برمی دارند. اگر بخواهیم براساس یک افق استراتژیک کشور را تحلیل کنیم، غیر از این نمی توان تحلیل دیگری کرد. برای همین باید مراقب سخنان و اعمالی که باعث شکاف می شود، بود. فرقی هم نمی کند که یک نفر از اعتدالی ها بخواهد این شکاف را ایجاد کند، یا اینکه برخی اصلاح طلبان فیلشان یاد هندوستان کند و بخواهند فضای تندروی بعد از دوم خرداد را دنبال کنند، در هر صورت این عمل اشتباه استراتژیک است.

مشروح این گفتگو با خبرآنلاین را در (اینجا) بخوانید.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =