«خبرجنوب» نوشت: آمار آسیب های اجتماعی در جامعه همواره نگران کننده است و برخی آمارها از جمله افزایش اعتیاد دانشجویان در سطح کشور به مراتب نگرانی های بیشتری را در پی دارد.

بر اساس آخرین شیوع شناسی سال 94، نرخ اعتیاد دانشجویان فارس بالاتر از نرخ کشوری است و بالای 2 و نیم درصد گزارش شده، این در حالی است که در شیوع شناسی سال 90 کمتر از یک درصد کل دانش آموزان و دانشجویان کشور حداقل یک بار مصرف کننده مواد مخدر بودند، همچنین بر اساس آخرین آمار گزارش شده، 9 درصد از میزان کل مصرفکنندگان مواد مخدر در فارس خانم ها هستند.
کارشناس پیشگیری و مشارکتهای مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس در گفت و گو با «خبرجنوب» دلایل گرایش دانشجویان به مواد مخدر را حس کنجکاوی، وجود باورهای غلط، لذت جویی، زندگی در خانه های مجردی و خوابگاه های دانشجویی و همچنین تایید گروه همسالان اعلام کرد.
رسول اسکندری با بیان این که ارتباط دانشجویان با مصرف کنندگان در محیط دانشگاه و خوابگاه و خانههای مجردی حس کنجکاوی آن ها را برای امتحان کردن مصرف مواد مخدر و محرک برمیانگیزد، گفت: این افراد به دنبال شناخت انواع مخدر با این تفکر که مصرف یک بار این مواد باعث اعتیاد نمی شود ممکن است به سمت مصرف آن بروند که در نهایت حس لذتجویی فرد باعث تداوم مصرف موادمخدر و به مرور بروز اعتیاد در این دانشجویان میشود.
وی همنشینی دانشجویان با گروه های همسال را نیز یکی از دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد دانست و اظهار داشت: دانشجویان ساکن در خانههای مجردی و خوابگاههای دانشجویی خصوصی که نظارت کمتری بر آن ها می شود نیز مستعد گرایش به موادمخدر و اعتیاد هستند، چرا که این افراد با افراد مصرف کننده هم خانه شده و به مرور تاثیرپذیری از آنها باعث گرایش به مصرف موادمخدر می شود.
کارشناس پیشگیری و مشارکتهای مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، وجود باورهای غلط در برخی دانشجویان را نیز یکی دیگر از دلایل گرایش این جوانان به مواد مخدر برشمرد و گفت: ترویج این باور غلط که مصرف مواد مخدر باعث افزایش تمرکز برای یادگیری و آمادگی شرکت در امتحانات میشود نیز در گرایش به مصرف موادمخدر تاثیرگذار است. تاثیر موادمخدر و محرک در لاغری و همچنین افزایش مدت بیداری در شبهای امتحان نیز از دیگر باورهای غلط گرایش به مواد مخدر و اعتیاد است.
وی بیان داشت: اگرچه مصرف برخی از مواد مخدر و روان گردان ممکن است تاثیر موقتی برای لاغر شدن، افزایش بیداری در شب و بالا بردن تمرکز داشته باشد اما مصرف این مواد در طولانی مدت، باعث ایجاد اختلالات روانی، مشکلات جسمی، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات جنسی در افراد می شود.
اسکندری افزود: مصرف قرص «ریتالین» که برای کودکان بیش فعال تجویز میشود، توسط دانشجویان و تهیه آن از بازار آزاد برای بالا بردن تمرکز در شب های امتحان زمینه ساز بروز اعتیاد مصرف کنندگان در آینده و ایجاد مشکلات و اختلالات روانی می شود.
در همین رابطه مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی فارس نیز با تاکید بر این که بسیاری از دانشجویان ما پیش از ورود به محیط دانشگاه تجربه آشنایی و مصرف موادمخدر را دارند، به خبرنگار ما گفت: این افراد پس از ورود به دانشگاه مصرف خود را با قرص های «ریتالین» و «ترامادول» شروع میکنند.
قدرت محکم علت گرایش دانشجویان به مصرف ترامادول را افزایش بیداری در شب اعلام کرد و اظهارداشت: مصرف این قرص باعث فراموشی موقت درد، ناراحتی، استرس و فشارهای ناشی از دوری خانواده و مسائل عاطفی و خانوادگی می شود اما این دانشجویان پس از مصرف این دو نوع قرص، به مصرف ماده مخدر «گل» رو می آورند.
وی گفت: در میان دانشجویان، مصرف ماده مخدر گل شایع تر است و پس از آن نیز این گروه به مصرف سایر مواد مخدر روی میآورند.
محکم با تاکید به این که شروع مصرف مواد مخدر در دانشجویان دختر و پسر با هم متفاوت است، اظهار داشت: گروه دختران مصرف موادمخدر را با قرص های مسکن و خوابآورهایی همچون «لورازپام» و «دیازپام» شروع میکنند و پس از آن به سمت تجربه سایر مواد میروند. مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی فارس به افزایش مصرف الکل در میان دانشجویان دختر در تمامی دانشگاههای کشور از جمله استان فارس اشاره کرد و گفت: دلیل مصرف مسکنها توسط دختران و زنان افزایش افسردگی در میان این گروه است.
محکم با بیان این که میزان افسردگی زنان ده درصد بیشتر از مردان است، افزود: دختران و زنان برای مقابله با افسردگی به مصرف قرصهای مسکن و مواد مخدر گرایش می یابند.
وی بیان داشت: احساس خستگی مزمن از دیگر دلایل گرایش دانشجویان دختر به موادمخدر است، ضمن آن که عدم مهارت لازم دختران برای برقراری ارتباط با افراد جدید و همچنین قرار گرفتن در وضعیت جدید نیز از دیگر عوامل گرایش آنان به سمت مصرف موادمخدر است. ایجاد نشاط و شادی موقت ناشی از مصرف این مواد نیز از دلایل گرایش به آن هاست.
محکم افزود: طی ده سال گذشته، 50 میلیون نفر به آمار اعتیاد در جهان افزوده شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    4 0
    تفریح مناسب و آزادی نسبی به جوونا بدین تا سراغ این چیزا نرن. فقط بلدین همه چیز را ممنوع کنین