۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
پیروزی کجاست؟

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بخواهید بدانید پیروزی کجاست؟ پیروزی نام یکی از محله‌ها و خیابان‌های قدیمی تهران است که در شرق این کلانشهر قراردارد.

 بسیاری از افراد پیروزی را برای رهن و اجاره آپارتمان انتخاب می‌کنند چون این محله قدیمی در حال تبدیل به بافتی نوسازی شده است.

البته این خیابان و محله قدیمی مشخصات زیادی دارد که می‌تواند دلیلی برای اجاره آپارتمان در پیروزی باشد. البته انتخاب این محله برای سکونت به قبل از انقلاب و در زمان پهلوی برمی‌گردد. در آن زمان خیلی از افراد از جمله متولین یا نظامیان به ویژه شاغلین در نیروی هوایی برای خرید خانه به این محله می‌آمدند ولی پس از جنگ اجاره یا رهن آپارتمان در پیروزی رونق یافت.

در این مطلب بیشتر با پیروزی آشنا می‌شویم و از حال و هوای این محله می‌گوییم.

  • تاریخچه

برخی مورخین معتقدند خیابان پیروزی در زمان قاجار تأسیس شد. در آن زمان یکی از شاه‌های قاجار برای اینکه به راحتی بتواند به شکار در منطقه دوشان‌تپه (کوه‌های شرقی تهران امروز و نزدیک‌ترین کوه به تهران قدیم) برود از دروازه دوشان تپه(میدان شهدای امروزی) تا ارتفاعات دوشان تپه مسیر یا جاده‌ای کشید که به جاده دوشان تپه معروف شد.

 این مسیر در زمان پهلوی به خیابان فرح آباد تبدیل شد و سکونت در آن نیز افزایش یافت تا محله فرح آباد شکل گیرد. از آنجا که در سال‌ ۱۳۵۷ به دلیل واقع شدن نیروی هوایی در فرح‌آباد، تحرکات انقلابی افزایش یافت و شروع انقلاب از آنجا سرچشمه گرفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی این خیابان را پیروزی و کل این منطقه یا محله را هم پیروزی نامیدند.

  • بافت

بافت خیابان‌های و کوچه‌های پیروزی سنتی است و تنها بزرگراه‌های بسیج امام علی کمی بافت مسیرهای این محله را تغییر داده‌اند.

بافت خانه‌های این محله به دلیل نوسازی‌های انجام شده، تغییر کرده و می‌توان گفت بالای ۷۰ درصد خانه‌های قدیمی در این محله به آپارتمان‌های نوساز ۴ تا ۷ طبقه تبدیل شده‌اند.

  • خیابان‌ و محله‌های معروف

پیروزی خیابان‌های سرشناسی دارد که برخی از آنها در میان مردم تهران شناخته شده‌است. خیابان‌های نیروی هوایی (خیابان اول تا ششم و سی‌متری نیروی هوایی)، نبرد، شکوفه و پرستار از جمله خیابان‌های معروف این محله هستند. نیروی هوایی، نبرد، ابوذر، پرستار، پرواز، صد دستگاه، چهارصد دستگاه، سلیمانیه و شکوفه از معروف‌ترین خیابان‌های این محله هستند.

  • مختصات جغرافیایی و شهری

خیابان پیروزی یکی از شرقی‌ترین خیابان‌های تهران است. این خیابان از شرق به اتوبان بسیج(میدان شهید کلاهدوز سابق) و از غرب به میدان شهدا(خیابان ۱۷ شهریور) منتهی می‌شود.

خیابان و محله پیروزی در دو منطقه ۱۳ و ۱۴ شهرداری تهران قرار گرفته است. بدین‌ترتیب که شمال محله و خیابان در منطقه ۱۳ و جنوب محله و خیابان در منطقه ۱۴ شهرداری تهران واقع شده است.

  • مراکز عمومی معروف

مهم‌ترین مرکز عمومی پیروزی پادگان و فرودگاه نظامی نیروی هوایی ارتش است. فرودگاه نظامی این منطقه به دوشان تپه معروف است. البته این تنها مرکز نظامی پیروزی نیست. مهمات‌سازی و اسلحه سازی ارتش(مهام) در غرب پیروزی واقع شده و شرق پیروزی به ستادمشترک سپاه و پادگان‌های متعدد سپاه، ارتش و نیروی انتظامی منتهی می‌شود. خانه تاریخی استاد معین در محله چهارصد دستگاه واقع شده است. بیمارستان فجر و مردم در این محله واقع شده است.

  • امکانات

مرکز خرید کساء و مرکز خرید پانوراما (سینما پیروزی) در چهارراه کوکاکولا، فروشگاه‌های مانتو در خیابان اول نیروی هوایی، فروشگاه‌های پوشاک در بیست و یک متری دهقان و همچنین خیابان پنجم مهم‌ترین مراکز خرید در خیابان پیروزی هستند.

در این محله گشنه یا تشنه نمی‌مانید؛ زیرا تا دلتان بخواهد در پیروزی رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ، آب‌میوه‌فروشی، جگرکی، سفره‌خانه و ساندویچی وجود دارد. آب‌میوه‌فروشی گل یخ و رستوران افتخاری دو نمونه از فروشگاه‌های با قدمت بیش از ۳۰ سال در پیروزی هستند.

البته در این محله شعبات بانک‌های و موسسات مالی مختلف وجود دارد. علاوه بر این سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌های فراوان، گل فروشی، طلافروشی، قصابی، تعمیرگاه، مشاور املاک، باشگاه‌های ورزشی، موبایل فروشی، ساختمان پزشکان، درمانگاه، لبنیاتی و فروشگاه‌های و مراکز تجاری دیگر در این منطقه فراوان است.

  • قیمت‌ها و هزینه‌ها

به‌دلایلی از جمله نزدیک بودن پیروزی به بازار، بالانبودن اجاره‌ها و کرایه‌ها نسبت به غرب و شمال تهران و تعدد خرید، هزینه‌های و قیمت‌های اجناس، کالاها و خدمات در این منطقه در سطح متوسط قرار دارد.

  • دسترسی

از نظر دسترسی با احداث بزرگراه امام علی مشکلات دسترسی خودروها به بیشتر محله‌های پیروزی تا حدودی حل شد و بار ترافیکی این خیابان و محله مقدار ناچیزی کم شد. اما از قدیم الایام پیروزی و برخی از خیابان‌هایش از جمله نبرد به ترافیک داشتن متهم بوده‌اند. اوج این ترافیک را در روزهای پایانی اسفند و آغازین فروردین می‌توانید مشاهده کنید.

البته باید گفت که مترو نیز بار ترافیکی این منطقه را تا حدودی کاهش یافت وگرنه تا به حال تردد در خیابان پیروزی به یک رویا تبدیل شده بود.

از طرفی پیروزی یکی از خیابان‌های تهران است که تعداد ایستگاه‌های مترو نسبت به مسافت در آن بالاست. در این خیابان ۴.۲ کیلومتری ۵ ایستگاه مترو وجود دارد. یعنی هر ۸۴۰ متر یک ایستگاه. ایستگاه‌های نیروی هوایی، نبرد، پیروزی، ابن سینا(شیخ‌الرئیس سابق) و شهدا از خط ۴ متروی تهران در خیابان پیروزی احداث شده‌اند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720416