توسعه صنعت گردشگری به ساختارها و امکاناتی نیاز دارد که بدون دسترسی به آنها، دل بستن و سخن گفتن از ارتقای گردشگری، آب در هاون کوبیدن است.


البته در کشوری نظیر ایران که جاذبه های گردشگری فراوان و به قدمت تمدن بشری دارد، چنین زیرساخت ها و امکاناتی می بایست از سالها قبل ایجاد شده باشد، اما به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سرمایه گذاری در این بخش تاکنون به تعویق افتاده است که در این مجال فرصت بررسی این دلایل نیست و وقتی دیگر را می طلبد.
آنچه اهمیت دارد، توجه به کمبود این قبیل زیرساخت ها در شرایط فعلی است که منتظر افزایش حضور گردشگران خارجی در ایران هستیم. در واقع مادامی که چنین کمبودهای ساختاری در نظام گردشگری ما به چشم می‌خورد، نباید به رشد درآمدهای ارزی این صنعت امیدوار بود. زیرا بطور طبیعی منافع صنعت گردشگری عاید کشورهایی می شود که برای توسعه این صنعت سرمایه گذاری کرده اند و از پیش زیرساخت های اولیه را فراهم ساخته اند.
یکی از مهمترین امکانات و پیش نیازهای ارائه خدمت مناسب به گردشگران ایجاد بستر لازم برای اقامت ، تفریح و سرگرمی متناسب با تمامی رده های سنی است.
به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی دکترپرویز پارسامنش خلبان و رئیس انجمن علمی پدافند غیر عامل استان مرکزی است. وی دکترای هوانوردی و جنگ های الکترونیک و 30 سال سابقه پرواز عملیاتی با 8650 ساعت پرواز عملیاتی است. دارد که برای توسعه گردشگری در استان مرکزی طرحی در قالب آموزش خلبانی همراه با گردشگری و تفریحی ارائه کرد که با توجه به تجارب در این زمینه می تواند درمانی برای تقویت گردشگری استان باشد. اما علی رغم اینکه این طرح بسیار مناسب و نجات بخش استان از چالش های گردشگری می باشد؛ سنگ اندازی های زیادی از طرف برخی مقامات شهرستان بوجود آمده که روند احداث آن را به تاخیر می اندازد. برای بررسی چگونگی این طرح و مشکلاتی که با آن مواجه است گفتمانی با دکتر پارسامنش انجام شد که به شرح زیر است:
*ابتدا خودتان را معرفی نمایید
متولد سال 37 هستم و 7 سال و 4 ماه سابقه حضور در منطقه عملیاتی دارم و پس از اینکه بازنشسته شدم کارشناسی ارشد جهانگردی در شاخه رشد و توسعه توریسم و کارشناس ارشد خلبانی گرفتم. 5 کارشناسی ارشد در رشته های مختلف اخذ نمودم که اولین آن در دانشگاه شهید ستاری، سپس در دانشگاه مهد علم، کارشناسی ارشد در رشته زبان پرواز و کارشناسی ارشد در رشته زبان انگلیسی دارم. در دانشگاه شهید ستاری و دانشگاه میراث فرهنگی استان مرکزی و دانشگاه علمی کاربردی زبدگان تدریس دارم.
سه موسسه گردشگری- جهانگردی به نام های آوای پارسیان ، آوای میراث پارسیان و پارسیان دارم .همچنین یک آموزشگاه هوانوردی در یکی از فرودگاه های کشور دارم که در آن خلبانی را آموزش می دهم .400 مدیر فنی و 700 تور لیدر تابحال فارغ التحصیل داشتم. در این آموزشگاه ها تاکنون برای 270 نفر اشتغال در استان ایجاد کردم. در آموزشگاه خلبانی پارسیان به آموزش های فوق سبک و سبک و استاد خلبانی می پردازم. همچنین یک آموزشگاه فنی و حرفه ای دارم که در آن به آموزش بازیگری و فیلم برداری و خلبانی و کامپیوتر پرداخته می شود. این آموزشگاه در سال 91 تاسیس شد. من رئیس دانشگاه علمی کاربردی زبدگان هستم .
* به نظر شما آیا بستر ایجاد این طرح در فراهان فراهم است و چه طورشد شما این منطقه را انتخاب کردید؟
حدود یک سال و نیم پیش با یک گروه زبده هوانوردی وارد فراهان شدم . مدت ها بود که در ذهنم به دنبال یک مکانی برای مدرسه پرواز می گشتم. در آن زمان رئیس دانشگاه علمی کاربردی بروجرد از من خواست که 6 ماه باند یابی کنم و آموزش پرواز دهم تا مجوزم را اخذ کنم و در ازای آن 3 میلیارد هم به من بدهند. که همین موضوع شروعی شد تا من به فکر ایجاد چنین کاری در استان خودم باشم . هنگامی که از آن باند پرواز بروجرد بازدید کردم چیزی شبیه منطقه فراهان بود. از آنجایی که من در مدرسه فرمهین سیکل گرفتم و در دبیرستان صمصامی اراک دیپلم گرفتم و زادگاه من فراهان بوده تعصب خاصی در اجرای طرح فرودگاه گردگشگری در منطقه فراهان دارم.
در نظر دارم تا سرمایه خودم را برای اخذ مجوز و اجرای فرودگاه گردشگری هزینه کنم. برآورد من از این طرح ، ایجاد اشتفال برای 300 نفر در منطقه است و برای اشتغال این تعداد تعهد داده ام. در زمان فرماندار سابق فراهان از این طرح استقبال زیادی شد .
*نظر شورای تامین و دیگر نهادها در اجرای این طرح چیست ؟

جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی از این طرح استقبال خوبی کردند. پس از تاییدیه جهاد کشاورزی وزیرهم از این طرح استقبال کرد و موافقت کردند تا این باند را به من اجاره دهند. ولی از آنجایی که من نیت به ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری در استان داشتم این اجاره را به شرط تمدید مکرر پذیرفتم.
یک جلسه با استاندارسابق ؛ فرماندار فراهان ؛ مدیر کل جهاد کشاورزی و معاونت عمرانی استانداری داشتیم که این تفاهم نامه به امضا رسید. از طرف استانداری به فراهان ابلاغ شده که وضعیت این طرح و مجوزآن انجام شود ولی فعلا مخالفت فرماندار فراهان در این خصوص مشخص نشده است . این در حالی است که تمامی مقامات استانی موافقت خود را برای مجوز اعلام نموده اند اما نزدیک یک ماه است که منتظر تاییدیه فرماندار فراهان هستیم که تاکنون حتی دلیلی برای عدم تایید را هم دریافت نکرده ایم.
*در تعاریف رسمی و طبقه بندی سازمان ایکائوچیزی تحت عنوان فرودگاه تفریحی وجود ندارد و تنها تجاری و غیرتجاری با مفاهیم خاص هستند. لطفا بفرمایید این فرودگاه در کدام طبقه قرار می گیرد؟
حدود 5 سال است که هواپیماهای ppl دونفره مصوب شده که آموزش خلبانی فوق سبک ، سبک و فروش این هواپیما ها انجام می شود و هر کس می تواند با گذراندن دوره 60 ساعته تئوری و 40 ساعت عملی مدرک خلبانی بین المللی دریافت کند و پس از آن یک هواپیمای ppl خریداری شود و به راحتی در کشور پرواز کند. طبق قوانین جدید هواپیماهای فوق سبک مجاز به خرید و فروش و پرواز و آموزش برای گردشگری هستند.
این فرودگاهی که قصد دارم در فراهان ایجاد کنم یک فرودگاه فوق سبک، سبک و تفریح - گردشگری و آموزشی است.
*برگشت سرمایه چند سال برآورد شده؟
من خیلی به برگشت سرمایه فکر نمی کنم . من در فراهان به دنبال ایجاد فرودگاه نیستم بلکه در نظر دارم در 14 کیلومتری شهرستان آشتیان دانشگاه آموزش هوانوردی و کل رشته های مرتبط با گردشگری و هتلداری را ایجاد نمایم که باید 600 نفر دانشجو گزینش کنیم که از این تعداد 300 نفر هم برای استخدام در فرودگاه فراهان انتخاب کنیم . مابقی افراد ضمن دریافت مدرک بین المللی برای استخدام به تهران فرستاده می شوند. برای استخدام 300 نفر آموزش صفر تا صد را خودمان انجام می دهیم. در فرمهین هواپیماسازی هم خواهیم داشت چراکه این تکنولوژی وارد ایران شده است و ایران هواپیماهای یک موتوره را خودش می سازد.
برای فرودگاه فراهان از هواپیمایی کشوری سنتر دریافت کرده ام که دانشجویان آموزشگاه های خلبانی استان های دیگر مانند مشهد هم مسیر 1000 کیلومتری تا فرودگاه فراهان بیایند تا ضمن بازدید از این طرح گردشگری، تست شوند. بنابراین تمامی هواپیماهای آموزشی کشور مجبور هستند برای تست آخر به این فرودگاه بیایند و مبلغی به عنوان استفاده از باند پرداخت کنند.
همچنین هزینه سه روز اقامت در هتل اخذ می شود. در کنار این فرودگاه پیست دوچرخه سواری ، دریاچه مصنوعی، اسب سواری ، قایق سواری و دیگر طرح های هوازی در نظر گرفته شده که در نظر دارم با اجرای این طرح گردشگر خارجی جذب نمایم.
گردشگری در استان مرکزی در فقر کامل قرار دارد و قدرت ندارد توریست به این استان وارد کند. به نظر من برخی مسئولین هم در این زمینه کوتاهی می کنند .
* آیا این طرح گردشگری از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی هم تایید شده؟
جایی که در فراهان به عنوان فرودگاه انتخاب شده؛ در گذشته فرودگاه بوده و باندهای آن برای هواپیماهای سمپاشی مشخص شده بود و من از این بابت با خیالی آسوده به دنبال مراحل بعدی کار می رفتم. من با توجه به تخصصی که دارم مکانی را انتخاب نمی کنم که در نیمه های راه اشکالات آن نمایان شوند. جانمایی فرودگاه اراک کاملا اشتباه بوده و من تعجب می کنم چطور این فرودگاه را در کنار تالاب میقان ساخته شد. بزرگترین خیانتی که به این استان شده همان ساختن فرودگاه در این مکان است و اگر این طرح به مرحله اجرا برسد تمامی پروازهای داخلی و خارجی مانند پرواز های زیارتی را به فرودگاه فراهان انتقال خواهم داد که در این زمینه با مدیر حج و زیارت هم وارد مذاکره شدم و موافقت کسب شد.
*فکر می کنید با اجرای این طرح می توان فاصله ای که برای جذب گردشگر در استان داشتیم را جبران کنید؟
به نظر من استان مرکزی پتانسیل جذب گردشگر را دارد و من شخصا به واسطه تجربه ای که دارم این اطمینان را می دهم که این طرح به تنهایی می تواند جبران گذشته را داشته باشد.
* و سخن آخر:
من فرزند شهید ، ایثارگر و جانباز هستم و من فکر می کنم به اندازه کافی خودم را به کشورم ثابت کرده ام و اکنون هم تلاش دارم تا بخشی از معضل بیکاری که به دنبال آن هنجارهای اجتماعی ایجاد می شود در این منطقه رفع کنم.

 

گفتگو : الهه فراهانی

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =