مناظره داغ در اندیشکدۀ ترکیه در واشنگتن با موضوع ایران، آمریکا، سوریه، قدس و بالاخره قاسم سلیمانی

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست اندیشکده ترکیه در واشینگتن اوضاع خاورمیانه و سیاست های تازه آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین در این نشست که در اندیشکده ترکیه در واشینگتن با عنوان "درسهای سوریه، رقبای قبل، دینامیک جدید" برگزار شد، شخصیت هایی همچون لینکن بلوم فیلد سفیر پیشین آمریکا، سید حسین موسویان سفیر پیشین ایران و بری پاول مدیر مرکز امنیت بین الملل شورای آتلانتیک آمریکا حضور داشتند. این جلسه با مدیریت خانم صینم وطن آرتیران رئیس دانشگاه بی.آی.یو  اندیشکده ترکیه در واشینگتن  برگزار شد.



موسویان در این سمینار گفت:  آقای بلوم فیلد ضمن مقایسه سیاست اوباما و ترامپ در مورد سوریه، درخلال سخنان خود گفت که خیلی ها در واشینگتن معتقدند که دولت آمریکا در موضوع هسته ای ایران و سوریه، انفعالی عمل کرد. وی به گفته معاون سازمان سیا که گفته بود سوریه موضوع اول امنیتی آمریکاست،  اشاره و این را دلیل حضور آمریکا در سوریه خواند.


* موسویان در پاسخ گفت: آقای سفیر به اظهار مقام سازمان سیا اشاره کرد که سوریه را موضوع اول امنیتی آمریکا خوانده بود. باید اضافه کنم که همزمان هم برخی دیگر ازمقامات آمریکایی موضوع هسته ای ایران را موضوع اول امنیتی آمریکا خواندند و مقام های دیگری هم داعش را موضوع اول امنیتی آمریکا خواندند. ما که نفهمیدیم بالاخره آمریکا چند تا مسئله اول امنیتی دارد!
ضمنا آقای سفیر گفتند که اوباما در موضوع هسته ای ایران انفعالی برخورد کرد. صادقانه بگویم هرچه آمریکا در موضوعات منطقه خاورمیانه انفعالی تر برخورد کند بیشتر به نفع ثبات و امنیت منطقه است. شاهد دلیل من هم این واقعیت است که آمریکا در موضوع افغانستان و عراق و لیبی و یمن تهاجمی برخورد کرد و منطقه رابه بی ثباتی کشاند.


* مدیر جلسه:  نقش ایران در سوریه و اتحاد روسیه-ایران-ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

موسویان: با بروز بهار عربی و سقوط سریع برخی از دولتهای عربی، ایرانی ها ازشدت ضعف و آسیب پذیری دولتهای عربی متحیرشدند. با مشاهده چنین وضعیتی، آنهادریافتند که دامن بی ثبای ها کشورهای عربی را فرا خواهد گرفت و به مرزهای ایران نیز کشیده خواهد شد. با بروز بحران در سوریه، برای تهران روشن بود که تروریست ها در سوریه و عراق ورود و مرزها و امنیت ملی ایران را تهدید خواهند کرد.به این دلیل تهران تصمیم گرفت برای تقابلی تمام عیار با تروریسم، فعال وارد عمل شود که تا کنون موفقیتهای چشمگیری هم کسب کرده است.

در مورد مثلث همکاریهای روسیه-ایران-ترکیه نیز واقعیت این است که ائتلاف غربی- عربی به رهبری آمریکا علیه داعش حضور داشت اما داعش مرتب پیشروی میکرد تا جایی که 60% خاک سوریه و 40% خاک عراق را اشغال کردند. در چنین وضعی، تهران و مسکو ائتلاف مبارزه با داعش تشکیل دادند ودر جنگ با داعش هم بسیار موفق عمل کردند. اما بدون همکاری ترکیه امکان آزاد سازی خاک این کشورها از اشغالگری داعش نبود زیرا تروریستها از مرز ترکیه وارد میشدند. با ورود ترکیه به ائتلاف، امکان پاکسازی خاک سوریه از اشغال داعش فراهم شد. ائتلاف روسیه-ایران-ترکیه موفق بوده و یک پایه و اساس خوبی برای مقابله با تروریسم شده است اما این ائتلاف به تنهایی قادر به حل همه بحرانهای منطقه نخواهد بود و سایر قدرتهای موثر بین المللی و منطقه ای مثل آمریکا و عربستان باید با این ائتلاف همکاری کنند.


* مدیر جلسه: با توجه به بحران سوریه و روی کار آمدن ترامپ، شانس همکاریهای ایران و آمریکا در بحرانهای منطقه چیست؟

موسویان: من شخصا شانسی برای همکاری ایران با دولت ترامپ نمی بینم. بعد از 35 سال تنش، اوباما تلاش کرد با ایران درمورد یکی از اختلافات گفتگو کند. این گفتگوها در قالب گفتگو های قدرتهای جهانی با ایران به نتیجه رسید، برجام حاصل شد، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای آن را تصویب کرد و ایران هم طبق گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهداتش کامل عمل کرده است. اما اکنون ترامپ با فشار اسراییل و عربستان در پی تخریب آن است. چنین رفتاری از سوی ترامپ هیچ زمینه ای برای گفتگو و همکاری ایران با آمریکا باقی نمیگذارد.


مدیر جلسه: چه درسهایی از بحران سوریه میتوان گرفت؟
موسویان:

درس اول: پدیده عجیبی که در بحران سوریه مشاهده شد، ساماندهی و صدوربیش از 100000 تروریست از حدود  100 کشور برای ساقط کردن دولت قانونی سوریه بود. در هیچیک از بحرانهای خاورمیانه چنین پدیده ای مشاهده نشد. منتهی سازمان دهندگان تروریستها امروز متوجه شده اند که هم خاورمیانه را بهم ریختند و هم امنیت خودشان مورد تهدید قرار گرفت. امروز آمریکا، عربستان و متحدانش، اروپا و ترکیه هم مزه ترورهای داعش را چشیده اند. لذا این درس اول از بحران سوریه است.

درس دوم: استفاده از  زور و مداخله در امور سوریه برای "تغییر رژیم" شکست خورد. اینهم درس دوم برای بانیان این استراتژی است که در مورد دیگر کشورها تکرار نکنند.

درس سوم: بفرض اینکه بین دوگزینه دیکتاتوری و تروریست قرار گرفتید، انتخاب گزینه حمایت از تروریست ها بدتر است زیرا آنها هم دیکتاتور هستند و هم تروریست. اگر امروز داعش بر سوریه مسلط شده بود، دیکتاتوری حاکم میکرد که از همه دیکتاتورهای فعلی بدتر و وحشتناک تر بود.

درس چهارم:

اشتباه بشار اسد بود که از ابتدا خشونت آمیز باتظاهر کننده گان برخورد کرد. من اگر جای اسد بودم بجای خشونت، با اپوزیسیون صلح طلب، روشی مسالمت جویانه درپیش میگرفتم و دولتی فراگیر تشکیل میدادم تا زمینه برای مداخله خارجی فراهم نشود.


مجری از سخنرانان درمورد تصمیم ترامپ درتعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسراییل پرسید. آقای لوم فیلد دیپلمات آمریکایی در خلال پاسخ خود مدعی شد که رهبری ایران با شعار از کربلا تا قدس دنبال تصرف بیت المقدس بوده است!

موسویان در پاسخ گفت: من واقعا تعجب میکنم که این آمریکاییها درپاسخ به همه اشتباهات و خرابکاریهای خودشان، سعی میکنند که ایران را مقصرجلوه دهند. ترامپ با تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسراییل دچار بدترین خطای استراتژیک شده و قوانین بین الملل را آشکارا نقض کرده،  آنوقت این آقای سفیر، رهبری ایران را مقصر معرفی میکند!

تصمیم ترامپ نقض آشکار وفاحش همه قطعنامه های سازمان ملل و نقض آشکار مقررات بین المللی است. برداشت من این است که نتانیاهو به ترامپ گفته که جهان عرب مرده و نگران عکس العمل آنها نباش. البته واقعیت هم این است که سران عرب یا سقوط کرده یا دچاردولتهایی به گل فرورفته اند و یا اسراییل با برخی از آنها در رختخواب لاس میزند مثل عربستان و امارات. درچنین شرایطی،

مجری جلسه در ادامه پرسید: آیا توقع دارید که کشورهای عربی درمورد این فاجعه اقدام موثری انجام دهند؟

تصمیم ترامپ در تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسراییل به این معنی است که پروسه صلح مرد، مصوبات سازمان ملل برای تشکیل دو دولت فلسطینی-اسراییلی مرد و هدف واشینگتن -تل آویونیز برای تشکیل دولت واحد یهود آشکار شد.

اما ذکر این نکته مهم است که موضوع فلسطین، کلیدی ترین دلیل خصومت آمریکا با ایران در حدود چهل سال گذشته بوده است و ایران هم هزینه های سنگینی دراین مورد پرداخت کرده است.در طول این مدت، ایران همیشه تاکید داشته که در قضیه فلسطین، آمریکا و اسراییل دنبال صلح نیستند و درمورد تامین حقوق فلسطینی ها هم نباید به آمریکا اعتماد کرد. برخی کشورها مثل اروپاییها هم همیشه ایران را درمورد عدم موفقیت طرح تشکیل دو دولت مقصر میدانستند. تصمیم ترامپ، حقیقت را آشکار کرد و نشان داد که تشخیص ایران در مورد نیات آمریکا در قضیه فلسطین درست بوده و کشورهای اسلامی دوست آمریکا هم امروز به حرف ایران رسیدند.

یکی از حضار از موسویان پرسید که شما به اشتباهات آمریکا اشاره کردید. آیا معتقدید آمریکا از داعش و القاعده حمایت میکند؟

موسویان: اکثر آمریکاییها به این واقعیت رسیده اند که آمریکا حامی تروریست ها بوده است. آقای ترامپ گفت که اوباما داعش را ایجاد کرد. نیویورک تایمز گزارش محرمانه ای را منتشر کرد که هیلاری کلینتون بعنوان وزیر خارجه وقت نوشته بود که عربستان، متحد اصلی آمریکا، بانی اصلی تروریسم است. آقای جو بایدن رسما گفت که متحدین آمریکا حامی تروریست هستند. نخست وزیر پیشین قطر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکا علنا گفت که آمریکا-قطر-عربستان دو پایگاه در ترکیه و اردن برای پشتیبانی از تروریستها تاسیس کرده بودند. نتایج فاجعه بار جنگهای آمریکا در عراق و افغانستان و لیبی و یمن هم که برای آمریکاییها آشکار شده است. لذا اکثر آمریکاییها هم تایید میکنند که دولتشان حامی تروریست بوده است. آمریکا احتیاج به یک تصمیم استراتژیک برای توقف سیاستهای مخرب گذشته دارد. باید ببینیم که واشینگتن این روند را اصلاح خواهد کرد یا به آن ادامه خواهد داد.


 یکی از حضار از موسویان پرسید آمریکا چه منفعتی در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل داشت؟
موسویان: تجربه من نشان میدهد که در بسیاری از اوقات، هنگام انتخاب بین منافع آمریکا یا اسراییل، واشینگتن منافع اسراییل را ترجیح میدهد. در این قضیه هم همین طورشد. تعیین پایتختی بیت المقدس، خلاف منافع ملی آمریکا و به نفع اسراییل بود. افکار عمومی جهان اسلام از آمریکا متنفر است. اما کاری که ترامپ کرد این تنفر را به اوج خود خواهد رساند، پرچمهای آمریکا در کشورهای اسلامی به آتش کشیده خواهد شد،تظاهرات علیه آمریکا براه خواهد افتاد. حتی متحدین غربی آمریکا هم این تصمیم را محکوم کردند. این روند چه سودی برای منافع ملی آمریکا داشت؟

در پایان این نشست و با توجه به اینکه نشست کاملا به نفع ایران خاتمه میافت، یکی اعضاء گروهک های ضد انقلاب از انتهای سالن گفت: آقای موسویان! ایران در کشورهای منطقه دخالت میکند و از تروریست حمایت میکند. قاسم سلیمانی مخفیانه در این کشورها چه میکند؟ ایا برای گرفتن عکس سلفی به کرکوک رفته بود؟ او همکار المهندس در عراق است. اینها تروریست هستند. شما وقتی سفیر ایران در آلمان بودید، ترور میکونوس اتفاق افتاد و دستگاه قضایی آلمان درحکم خود، رسما دولت ایران را عامل ترور شرافکندی خواند.

موسویان در پاسخ به وی گفت: 

اولاً در مورد حضور ایران در کشورهای منطقه باید دید که آیا قوانین و مقررات بین الملل را قبول دارید یا خیر! دولتهای قانونی عراق و سوریه رسما از دولت ایران دعوت کرده اند که برای مبارزه با تروریستها به آنها کمک کند. حضور ایران در این کشورها براساس تقاضای دولتهای خودشان است. همانطور که دولت عراق از آمریکا دعوت کرده ، از ایران هم دعوت کرده است. بهمان دلیل که حضور نظامی آمریکا در عراق قانونی است، حضور ایران هم قانونی است. بهمین دلیل هم حضور روسیه و ایران در سوریه قانونی است. اما آن کشورهایی که بدون دعوت در این کشورها مداخله کرده اند ، کارشان نقض قوانین بین الملل است و آنها باید پاسگو باشند ونه ایران.

ثانیا عبادی نخست وزیر قانونی عراق رسما اعلام کرد که بدون ایران، بغدادسقوط کرده بود. بارزانی، رییس قانونی وقت حکومت کردستان هم اعلام کرد بدون ایران اربیل سقوط کرده بود. حضور سردار سلیمانی برای نجات عراق و سوریه ازاشغال تروریست ها بوده است. قاسم در خط مقدم جبهه با تروریستها جنگیده و نقش موثری در آزاد سازی خاک دو کشور اسلامی از اشغالگری داعش ایفاء کرده است.معلوم است که شما از شکست تروریستها ناراحت هستید و برای تصمیم دولتهای قانونی منطقه هم احترامی قائل نیستید.

ثالثا در مورد حکم دادگاه میکونوس باید بگویم که شما هیچ اطلاعی از واقعیت قضیه ندارید.متن اصلی حکم قاضی یک صفخه است که هیچ اتهامی یا محکومیتی علیه دولت و یا مقامات ایران در آن وجود ندارد.  درشرح حکم که ضمیمه رای است، قاضی به تلاش حزب دمکرات کردستان برای تجزیه ایران اشاره کرده و گفته که دولت ایران با این روند مقابله نموده و اسامی چند مقام ایرانی را هم قید کرد. دادستان کل آلمان ظرف کمتر از 24 ساعت از صدور حکم مذکور، طی بیانیه رسمی اعلام کرد که حتی ذکر نام مقامات ایران در شرح حکم هم مبنای حقوقی ندارد و خلاف مقررات بین المللی است و لذا هیچ تعقیب قضایی هم علیه مقامات ایران وجود نخواهد داشت. شما برای اینکه از جزییات این ماجرا مطلع شوید، کتاب من در مورد روابط ایران و اروپا را بخوانید تا با مستندات این موضوع آشنا شوید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    32 1
    ایرانی ترین سیاست مدار خارج نشین اوف بر آنهایی که تو را جاسوس می خواندند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    1 0
    افرین به غیرت آقای موسویان