۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

تسنیم نوشت: ارزها یا پول‌های رمز پایه مانند بیت کوین تنها پس از هشت سال از چنان رشدی برخوردار شده‌اند که بانک‌های مرکزی دنیا را به واکنش مجبور کرده‌اند. این پول‌های رمزگذاری شده که بخصوص در ماه‌های اخیر با رشد جهشی همراه بوده اکنون در بازار ایران نیز متقاضیانی پیدا کرده است و از طرق مختلف خرید و فروش می‌شود.

این درحالی است که نهادهای ذیربط کشور هنوز درباره قانونی بودن یا نبودن این نوع ارزها به جمع‌بندی نرسیده‌اند و قرار است تا پایان نیمه نخست سال آینده بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بازارپول موضع رسمی خود را مشخص کند. موضعی که ممکن است سه پاسخ داشته باشد؛ اینکه آیا بیت کوین به‌عنوان ارز پذیرفته شود، یا مانند برخی از کشورها در قالب یک کالا به‌منظور سرمایه‌گذاری پذیرفته شود یا اینکه بانک مرکزی تصمیم‌گیری درباره بیت کوین را درحیطه مسئولیت‌ها و وظایف خود نداند. اما پیش از اینکه بانک مرکزی دراین باره به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسد، عده‌ای کسب درآمد از محل خرید و فروش ارزهای رمزپایه بخصوص بیت کوین را آغاز کرده‌اند. درکنار برخی از صرافی‌ها که امکان خرید را برای متقاضیان فراهم کرده‌اند، برخی از اپلیکیشن‌های مجازی نیز با این ادعا که به سامانه بیت کوین متصل هستند کوپن‌هایی به فروش می‌رسانند. همان موضوعی که ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره آن به مردم هشدار می‌دهد چراکه با محور بیت کوین شبکه‌های هرمی مانند گلدکوئست درحال شکل‌گیری است. برهمین اساس این مقام بانک مرکزی در نشست خبری که درباره سیاست‌های بانک مرکزی درباره فین تک‌ها (فناوران مالی) برگزار شد با صراحت به مردم هشدار داد تازمانی که موضع‌گیری رسمی این بانک درخصوص بیت کوین و سایر ارزهای رمزینه اعلام نشده است با احتیاط بسیار زیاد به خرید و فروش آن اقدام کنند. بانک مرکزی هم‌اکنون ارزهای رمزپایه را نه ممنوع و نه رسمی می‌داند. به گفته وی ارزهای رمزپایه به‌دلیل نوسانات بسیار بالا ریسک خیلی زیادی هم دارند ضمن اینکه ممکن است خریداران در دام کلاهبرداران بیفتند.

معاون بانک مرکزی با اشاره به معضل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز گفت که درباره سپرده‌گذاری در مؤسسات غیرمجاز نیز بانک مرکزی بارها به مردم هشدار داد ولی با وجود این عده‌ای برای کسب سود بیشتر جذب این مؤسسات شدند و درنهایت دچار مشکل شدند. درباره خرید و فروش ارزهای رمز پایه نیز از هم‌اکنون به مردم هشدار می‌دهیم که درصورت کلاهبرداری از آنها یا زیان از محل افت قیمت این ارز دیجیتالی هیچ نهادی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد چرا که هنوز در قوانین و مقررات دیده نشده است.
بیت کوین نه ممنوع نه رسمی
حکیمی با اشاره به تهیه اسناد و سیاست‌های مختلف بانک مرکزی در حوزه کسب و کارهای نوین مالی و تلاش برای تسهیل امور فین تک‌های مالی افزود: این سیاست‌ها در 6 سند تنظیم می‌شود که «ارزهای رمزینه» به‌عنوان پنجمین سند در دست تهیه بانک مرکزی است. با توجه به اینکه ارزهای رمز‌گذاری شده و دیجیتال در سطح بین‌الملل بویژه در ماه‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌اند، تلاش می‌کنیم این سند را تا پایان نیمه نخست امسال تهیه و جمع‌بندی خود را ارائه کنیم.در این زمینه ابتدا ضوابط و چارچوب‌ها برای ارزهای رمزینه نظیر بیت کوین که اکنون رایج هستند، تدوین می‌شود و سپس به این بحث ورود می‌کنیم که اگر داخل کشور بخواهیم ارز رمزینه را بومی‌سازی کنیم، چگونه باید ورود کرد. حکیمی تأکید کرد: تا زمانی که سیاستگذاری نکنیم، نمی‌توانیم آن را ممنوع اعلام کنیم اما می‌توانیم به مردم هشدار دهیم. وی تأکید کرد: ذات ارزهای دیجیتال مبتنی بر یک نرم افزار است و حتی اگر فیلتر شود، از مسیر دیگری فعالیت می‌کند. از این‌رو به مردم هشدار می‌دهیم که ریسک آن بالاست و درباره آن احتیاط کنند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در عین حال با تأکید بر اینکه این نهاد ناظر در حال رصد بازار ارز دیجیتال است، گفت: یکی از مشکلات این بخش این است که بازاریابی هرمی و شبکه‌ای برای آن در حال انجام است که البته دستگاه‌های ذی ربط در برخورد با شبکه‌های هرمی، باید به آن ورود کنند. هرچند ارزش ارز دیجیتال در یکسال گذشته 10 برابر شده اما نوسان رو به پایین آن نیز زیاد است.
هماهنگی با نهادهای نظارتی
وی درباره اینکه اکنون برخی از صرافی‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند، گفت: بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هنوز ارز رسمی پذیرفته شده از سوی بانک مرکزی نیست و باید بخش نظارتی با این موارد برخورد کند. البته هماهنگی‌هایی نیز در این زمینه با سایر دستگاه‌ها در جریان است. حساسیت درباره ارزهای دیجیتال در قوه قضائیه، شورای عالی فضای مجازی و دیگر دستگاه‌ها بالاست اما بحث بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اول از همه بحث پولی است و باید در بانک مرکزی ابتدا تعیین تکلیف شود. وی تأکید کرد: واقعیت این است که ارز دیجیتال فقط از طریق نرم افزار است و اینگونه نیست که همه آنها را فیلتر کنیم؛ ما نباید فقط در بخش عرضه آن متمرکز شویم هرچند که با نهادهای قضایی و نظامی هماهنگی‌های لازم را داریم.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: از نظر فنی و تکنولوژی، ارز دیجیتال پایه‌های ریاضی محکمی دارد و امکان تقلب آن بسیار کم است اما نوسان آن نیز زیاد است. وی افزود: در فضای مجازی روی رشد سریع ارزش این ارز تبلیغ زیادی می‌کنند در حالی که ممکن است به یکباره ارزش آن نیز ریزش کند.
پولشویی، خط قرمز بانک مرکزی در پذیرش ارز دیجیتال
معاون بانک مرکزی گفت: اولویت ما در استفاده از ارزهای دیجیتال این است که استفاده از این ابزار محملی برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم نباشد و تطبیق با مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در اولویت ماست. وی گفت: تا زمانی که بانک مرکزی موضع خود را اعلام نکند، بانک‌ها نمی‌توانند به حوزه ارز دیجیتال ورود کنند و با آنها برخورد می‌شود. معاون بانک مرکزی، مهم‌ترین چالش ارزهای دیجیتال را رصد‌پذیری آن دانست و گفت: این نوع ارزها ذاتاً رصد پذیر نیست.
900 ارز رمزپایه فعال در دنیا
فعالیت ارز‌های رمز پایه در سال ۲۰۰۹ همزمان با آغاز مبادله بیت‌کوین(در آن زمان تنها حدود 0007/0 دلار امریکا ارزش داشت) به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. به نقل از منابع غیررسمی در حال حاضر بیش از ۹۰۰ ارز رمز پایه شناخته شده، با این‌حال، تعداد معدودی از اینها معروف بوده و با آن مبادله صورت می‌گیرد. پس از بیت‌کوین، می‌توان به اتریوم، ریپل، لایت کوین، بیت کانکت و دش اشاره کرد. مجموع ارزش بازار ارزهای رمز پایه فقط در یک روز به اندازه ۱۰میلیارد رشد داشت. بعد از افزایش ارزش بیت‌کوین به 7هزار دلار، ارزش کل بازار به بیش از 188 میلیارد دلار رسید. هرچند که پس از چند روز با سقوط هزار دلاری مواجه شد. محبوب‌ترین ارز دیجیتالی بیت‌کوین بوده حتی مورد توجه غول‌های تجارت الکترونیک هم قرار گرفته به‌طوری که گوگل به تازگی بیت‌کوین را پذیرفته و ای‌بی (ebay) و پی پال (PayPal)هم مدت کوتاهی استفاده از این ارز رمزپایه را پذیرفته‌اند. بیت‌کوین برای سال‌ها فقط مورد توجه علاقه‌مندان به تکنولوژی بود اما حالا دیگر تاجر‌های بزرگ و حتی اهالی وال استریت هم بیت‌کوین را جدی می‌گیرند. علت علاقه‌مندی اهالی تجارت به بیت‌کوین، رشد ۳۳۰ درصدی قیمت آن در سال ۲۰۱۷ است. همین جهش قیمت، بیت‌کوین را در نظر عامه مردم به یک راه ساده و سریع برای پولدار شدن تبدیل کرده است.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =