رسوایی اقلیمی شرکت نفتی وزیرخارجه آمریکا/40 سال فریب افکار عمومی

نتایج مطالعات جدید دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، شرکت نفتی اکسون موبیل عامدانه و به مدت 4 دهه دست به فریب دادن عمومی جامعه درباره تغییر اقلیم زده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،مطالعه منتشر شده در ژورنال همتانگر Environmental Research Letters براساس بررسی‌های دو محقق هاروارد روی 200 سند متعلق به ارتباطات شرکت اکسون موبیل این نتیجه را نشان می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهد، بزرگترین تولید کننده نفت آمریکا به طور مکرر در تبلیغات عمومی شرکت دست به فریبکاری‌ای زده‌اند، که در این مطالعه « اشتباهات واقعی و آشکار عامدانه»خوانده شده، است در حالی که از خطرات این رویکرد برای جامعه آگاه بوده‌اند.

« نائومی اروسکس» نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:« یافته‌های ما واضح هستند؛ اکسون موبیل به طورعمدی جامعه را درباره نتایج و شرایط علوم اقلیمی و تغییرات اقلیم گمراه کرده است».

او ادامه می‌دهد:« مدارک موجود نشان دهنده یک اختلاف نظام‌مند عامدانه و قابل مشاهده است، بین بین آن‌چه محققان و مدیران اکسون موبیل در جمع‌‌های خصوصی درباره آن صحبت کرده‌اند و آن‌چه در عمل به جامعه منتقل کرده‌اند.».

به گفته محققان این اختلاف در بیان حقایق حیرت انگیز بوده است و حدود 80 درصد از تحقیقات داخلی اکسون موبیل نشان داده تغییر اقلیم و اقعی است وتوسط انسان ایجاد شده است، با این حال 80 درصد تبلیغات روزنامه این شرکت برخلاف این موضوع را به خورد جامعه داده‌اند.

در یک مورد یک نامه داخلی شرکت که در سال 1979 نوشته شده است، به وضوح از ارتباط بین افزایش دی‌اکسید کربن جوزمین و سوزاندن سوخت‌های فسیلی سخن گفته است و در سند بعدی در سال 1982 به یک « واقعه بالقوه فاجعه آمیز» که ناشی از تغییر اقلیم بر اثر این افزایش اشاره شده است.

این مطالعه نتیجه گرفته است؛ که محققان اکسون موبیل در دهه 90 به این نتیجه رسیده بودند، که گرمایش جهانی و تغییر اقلیم انسان ساز است و در سند دیگری در سال 2002 به نقش دی‌اکسید کربن محلول در آب دریاها در سفید شدن و مرگ مرجان‌ها پی برده بودند.

اما هم‌زمان با طرح پرتوکل کیوتوبرای مقابله با تغییر اقلیم در سال 1997 اکسون موبیل تبلیغی را منتشر کرد که در آنبا اشاره به عدم قطعیت علوم اقلیمی این پروتکل را باعث آشفتگی اقتصادی در جهان خواند و در سال 2000 تغییر اقلیم را پدیده‌ای ناشناخته خواند.

اکسون موبیل پیش از این گفته بود که هیچ‌گاه تحقیقات علمی درباره تغییر اقلیم را سرکوب و سانسور نکرده است. این شرکت در حال حاضر فارق از نتایج تحقیق جدید تحت پیگرد برای عدم شفافیت قرار دارد و در واکنش به تحقیق جدید آن‌را بی دقت و مضحک خوانده است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه فعلی ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ رئیس هیئت مدیره، و مدیر ارشد اجرایی ابرشرکت اکسان‌موبیل بوده است. او از جمله انکار کنندگان تغییر اقلیم انسان ساز است که به همکاری در کابینه ترامپ که در این زمینه مشهور است دعوت شده. این رسوایی نشان می‌دهد، احتمالا اکثر انکار کنندگان تغییر اقلیم، نه تنها از این وقوع این پدیده به دلیل دخالت‌های انسانی آگاه هستند، بلکه آن را صرفا به دلیل سودهای کلان اقتصادی عامدانه انکار کرده و دست به فریب جامعه زده‌اند.

در حقیقت سیستم اقتصادی موجود ونظام سرمایه‌داری به دلیل منافعش مانع از انتشار حقیقت در جامعه شده است و باعث شکست خودن متوالی برنامه مقابله با تغییر اقلیم در جهان به صورت متوالی بعد از توافق کیوتو شد. بعدتر هم با روی کار آمدن ترامپ تلاش کرد توافق نصف و نیمه پاریس را به شکست بکشاند.

در حقیقت این سیستم سرمایه داری بشریت و بخش مهمی از حیات روی زمین را با خونسردی تمام قربانی منافعش کرده و از این منظر سردمداران آن را می‌توان، بزرگترین جنایتکاران تاریخ دانست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر که در ۴ دهه اخیر در کشور خودمان اصلا از این عوامفریبی‌ها دیده نشده است.