ایرنا نوشت: مجتهد فعال توئیتری و تحلیلگر سعودی براساس گمانه زنی مبتنی بر برخی شواهد، می گوید : ریاض طرحی را در سر دارد تا عبدالله آل ثانی عضو خاندان حاکم بر قطر را جایگزین تمیم بن حمد امیر کنونی قطر کند.

روزنامه العهد در شماره روز گذشته (شنبه) خود نوشت: مجتهد فاش ساخت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان 24 جولای گذشته از یک شخصیت قطری از خاندان آل ثانی و به منظور سرنگونی امیر قطر دیدار و گفت و گو کرده است.
وی افزود: اما هویت این فرد تا زمانی که عربستان چهارشنبه گذشته اعلام کرد به دستور پادشاه سعودی تسهیلاتی برای حاجیان قطری که عبدالله بن علی بن عبدالله ال ثانی از اعضای خانواده سلطنتی قطر مسئول حل و فصل آن است، در نظر گرفته شد، فاش نشده بود.


'این فعال سیاسی معروف سعودی پیشتر نیز از سناریوی جانشین ولیعهد عربستان و ولیعهد ابوظبی درباره کودتا در قطر چند روز پس از محاصره قطر و مخالفت آمریکا با این سناریو خبر داده بود.'
ازسوی دیگر رسانه های سعودی نیز با تمجید از پسر جاسم آل ثانی و تمرکز بر موفقیت های سه تن از حاکمان این خاندان بر قطر، پیش بینی های مربوط به شخصیتی را که مجتهد از آن نام برد، تایید کرد.
پایگاه خبری سعودی 'سبق' نیز درباره عبدالله بن علی بن عبدالله نوشت: پدر بزرگ وی سومین ، پدرش چهارمین و برادرش پنجمین حاکم قطر از خاندان ال ثانی بوده اند.


این روزنامه به موفقیت های خاندان ابن جاسم ال ثانی در زمان حکمرانی بر قطر که از سال های 1913 تا 1972 ادامه داشت، اشاره کرد و افزود: ازجمله موفقیت های این خاندان کشف اولین چاه نفت دریایی درجهان، صدور نفت برای اولین بار به خارج، تاسیس رادیو و تلویزیون قطر، ایجاد اولین ارز قطر، فراهم کردن آب و برق رایگان برای مردم این امیر نشین بوده است.
ازجمله موفقیت های دیگری که پایگاه خبری سبق به آنها اشاره کرده پایان دادن به استعمار انگلیس در قطر و اعلام استقلال از انگلیس درسپتامبر1971 و ایجاد اولین شورای وزیران و نخستین مجلس می باشد.


شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان نیز گزارشی ازعبدالله ال ثانی منتشر و او را سلسه ای از بنیانگذاران قطر جدید توصیف کرد و گفت: وی در میان خاندان حاکم بر قطر از محبوبیت برخوردار است.
سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی عربستان و نزدیک به محمد بن سلمان نیز در ادامه تمجید از خاندان آل ثانی در یادداشتی نوشت که وی حق حاکمیت بر قطر را دارد.


قحطانی کسی است که برنامه های رسانه ای و کمپین های تبلیغاتی در وب سایت های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مدیریت می کند که حمله رسانه های فعلی علیه دولت قطر و امیر آن از جمله این اقدامات است و گفته می شود او سخنگوی ولیعهد عربستان است.
درعین حال عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم نیز تأیید کرد:عربستان سعودی یک شاهزاده قطری را جایگزین امیر قطر کرده است و قصد دارد با استفاده از خاندان آل ثانی بحران علیه قطر را تشدید کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =