عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ملاک قرار گرفتن تخصص و تجربه در انتخاب مدیران آتش نشانی، به انتقاد از پذیرش مسئولیت کم‌کاری برخی مسئولان که نتیجه آن فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: «درباره آتش‌نشانی تا به‌حال راجع به مسائل مربوط به اعتبارات و نیازهای تجهیزاتی و امکانات عملیاتی زیاد صحبت شده است که درست هم هست. واقعیت آن است که ما عملاً بعد از بحران به فکر تأمین و تدارک نارسایی‌ها و کمبودها می‌افتیم. به نوعی این تلاش در حکم نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است که امیدوارم این‌بار دست‌کم نوش‌داروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود.»

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «اما نکته دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسله مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است که دست‌کم در این چهار سال که در شورا بوده‌ایم با آن‌چه بایستی باشد تفاوت اساسی داشت. دو رییس سازمان آتش‌نشانی در طی این مدت جابه‌جا شدند و هرکدام آن‌ها هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتش‌نشان نبوده‌اند. آتش‌نشانی کاریست همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقه روشن داشتن برای احراز آن کافی نیست زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند.»

وی گفت: «مقصودم این است که ابتدا بایستی سلسله مراتب انتخاب و گزینش مدیران آتش‌نشانی را در همان روال و روند تخصصی پیش رود وگرنه آسیب ناشی از آن همه‌گیر خواهد شد.»

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: «این عرصه جایگاه نمایش به این و آن نیست و بایستی به موقعیت و تجربه و دانایی این مدیران احترام گذاشت و در کار آن‌ها دخالت نکرد. آتش‌نشان‌ها می‌گفتند حتی همین ماشین‌های معمولی آتش‌نشانی برای خودش دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارد، از راننده ماشین گرفته که بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه حریق، مسئولیت جدیدی در کار پیدا می‌کند و هریک از سه نفر دیگر کار تعریف شده‌ای دارند تا برسد به فرمانده عملیات که دوره‌ها دیده و سابقه کارهای بزرگ دارد. وقتی این سلسله مراتب رعایت شود، طبعاً مسئولیت میدان به عهده زبده‌ترین و کارآزموده‌ترین کادرها و نیروهای آتش‌نشان است و در چنین شرایطی هیچ مقامی حق دخالت و دستور دادن به فرمانده عملیات را ندارد و چنین نیست که مسئولین قراردادی، حتی مدیران ارشد شهری، بتوانند هرگاه که خواستند در این جایگاه قرار گیرند و فرمانده چنین میدان پرمخاطره‌ای باشند.»

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این روزها همه می‌گویند که ما گفته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم. بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا می‌یابد و طبعاً به مالک یا مالکین مجموعه که دست کم بنیاد مستضعفان از آن‌ها بوده مربوط می‌شود. اما به هر حال این مشکل ناشی از کدام حلقه مفقوده است که لاینحل مانده و تبدیل به یک فاجعه شده است.»

نماینده مردم تهران در شورای شهر تاکید کرد: «در عمر باقی‌مانده شورای چهارم شاید نتوان خیلی کارهای نکرده را جبران کرد. اما اگر بتوانیم ساختاری را به تصویب برسانیم که در آن پیشگیری اولویت داشته باشد مدیریتی یکپارچه از نمایندگان دسنگاه قضایی گرفته تا سازمان‌های خدماتی و وزارت‌خانه‌های بهداشتی و درمانی در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار بدهند و برخورد بکنند و کار پیشگیری را سامان بخشند.»

مسجدجامعی با بیان اینکه «طرح یکپارچه مدیریت ایمنی شهر می‌تواند محصول عمر باقی‌مانده شورا باشد.»، اظهار داشت: «در مورد آتش‌نشانی و پیشگیری انبوهی از اسناد وجود دارد که مجریان را دچار سرگردانی می‌کند، اگر سند واحدی با رویکرد مدیریت یکپارچه ارائه و به تصویب برسد و اسناد پیشین را در این سند جامع و جدید روزآمد و خلاصه کنیم، می‌تواند قدمی اساسی در این فرصت کوتاه باشد.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم مسلمان IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    13 18
    نمیدونی؟ شفاف نبودن قانون در مورد دو راهی: آجر کردن نان مردم یا رعایت موارد ایمنی. شهرداری اگر پلمب میکرد ملتشریف میگفتن چرا نون مردم رو آجر میکنی؟ حالا هم که پلمب نکرده میگن قانون شکنی کرده. این مشکل رو خیلی جاهای دیگه هم داریم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    14 1
    سند یکپارچه خوب است . اما همه چیز سند نیست . با قانونگزاری صرف مشکلات حل نمیشود . وقتی حقوق مستقیم و رسمی ناظرین بر اجرای قانون خیلی کم باشد ، راه فساد و رشوه برای جبران حقوق پایین باز میشود . وقتی فساد ایجاد شد خود قانون دور زده میشود . از طرف دیگر وقتی مردم میبینند اختلاسهای سنگین در کشور صورت میگیرد و در مقابل فقط مصاحبه های توجیه کننده مسئولین را میبینند و میشنوند از اجرای قانون نیز احساس خسارت میکنند چون قانون را حامی خود نمیبینند . معضل حتی فرهنگی نیست چون فرهنگ خوب نیازمند به اعتماد و باور شهروندان است . حتی مسئولین ما فرهنگ را با کلیشه ها اشتباه گرفته اند و به مردم معرفی میکنند . موضوعات اجتماعی برآیند دهها و شاید صدها عامل است که ظاهرا قرار نیست همزمان و توامان حل شوند.
  • رضا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    47 3
    باسلام ، مقصر اصلي مالك كه همان بنياد مستضعفان است و بعد از ان شهرداري ....
    • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      0 0
      ایمنی ساختمان با شهرداری است. کارگاه منظور 4 دیواری محل کسبه نه کل ساختمان. ایمنی کل ساختمان هم با اون کارگاه نیست با مالکه و مالک ساختمان رو هم باید شهرداری باهاش برخورد کنه وظیقه وزارت کار رخورد با صاحب کارگاه یعنی کسی است که مجوز تولید داره نه کسی که مجوز ساخت ساختمان و مالکیت ساختمان رو داره به عبارت دیگه کارگاه با وزارت کاره و ساختمان با شهرداری
  • امید A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    توی فضای مجازی میگن منفجرش کردند تا ملکاشونا بفروشند
  • مقیمی EU ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    21 1
    مقصر کسیکه تریبون نداره تا از حقش دفاع کنه فعلاٌ که هرکی رسانه داشت اظهار بی گناهی کرده
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      0 0
      مقصر قطعا دو سازمان هستند یکی شهرداری که نسبت به برخورد با مالک اقدام نکرده و خود مالک یعنی بنیاد مستضعفان هم مسئوله بنابراین مقصر کاملا مشخصه ولی خب کسی اظهار نمیکنه و دنبالش رو نمیگیره وگرنه 100 درصد داستان واضح و شفافه و نیاز به بررسی هم نداره هر کسی هم بگه باید عمیقا بررسی بشه و از این حرفها نشون میده میخاد قضیه و داستان رو عوض کنه اصلا بررسی لازم نداره اخطارهایی که شهرداری و مالکی که توجه نکرده حی و حاضر هستند و تاکنون هم حرفی نزده اند بنیاد مستضعفان تا حالا به خودش زحمت تسلیت گفتن هم نداده
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    1 12
    بی مسئولیتی آتش نشانی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    0 0
    اگر در یک بازی فوتبال بازیکنی وظیفه پستی که در آن بازی می کند را برای موفقیت تیم انجام ندهد و مثلا هروقت توپ به او رسید یک شوت کند تا مسئولیت راهبری توپ در جهت منافع تیم از سرش ساقط شود می توانیم به او بگوییم مسئولیتش را انجام داده؟ انجام داده توپ را شوت کرده ولی این شوت او ثمری برای رسیدن به نتیجه برای تیم نداشته. وضعیت مدیریتی کشور ما نیز همینطور است. هر سازمانی یک لگد به توپ می زند اما نتیجه مفید از آن حاصل نمی شود. به این ترتیب هم خودشان را خسته و فرسوده و هم مردم را فرسوده و بی اعتماد می کنند. حالا با مدیریت از نوع فقط زیر توپ بزن چه موقع دوباره گل بخوریم را نمی دانم.
  • بی نام RO ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    0 0
    علت انفجارهای مهندسی شده که یکمرتبه درکمترازدقیقه آن کل ساختمان باعمر200سال منظورشده بطورعمودی تخریب شده وآتش نشانهای زنده درموتورخانه ساعت 11 باحرفهای سرداردکترقالیباف هیتتوتو شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟