مشاور راهبردی سازمان سینمایی از اجرای طرح بیمه بیکاری سینماگران از ابتدای سال 94 خبر داد، طرحی که به گفته او یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های سینماگران را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رمضانعلی حیدری خلیلی با اشاره به اجرای طرح حمايت از ارتقاي منزلت اجتماعي سينماگران - کمک هزينه بيکاري افزود: «یکی از مسائلی که سینمای ایران از گذشته با آن روبرو بوده بحث بیکاری مقطعی و فصلی اهالی سینما است و بعضا این بیکاری بیش از آن حد معمول و مقرر طول می‌کشد و این امر، فشارهای زیادی را به اهالی سینما وارد می‌کند. باید اطمینان خاطر و فضای مطمنی را برای اهالی سینما ایجاد کرد تا به فکر تولید آثار سینمایی و انجام فعالیت های فرهنگی باشند و در این راه خللی ایجاد نشود.»

مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی و سرپرست بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: «براساس این نگاه و  به موجب احکامی که در قانون برنامه چهارم تصویب شده بود دولت مکلف به رسیدگی بیمه بیکاری شد، اما به رغم تلاش‌های صورت گرفته در ادوار گذشته، احکام یاد شده اجرا نشد. عدم تحقق بیمه بیکاری اهالی سینما به عنوان یکی از مشکلات اصلی اهالی سینما ادامه یافت و به یکی از مطالبات اصلی سینماگران تبدیل شد.»

او با بیان اینکه برای حفظ جایگاه اهالی سینما، این مسئله باید حل شود تاکید کرد: «در دولت تدبیر و امید و با حضور دکتر حجت‌الله ایوبی در مدیریت سینمایی کشور و بازگشایی خانه سینما و تعامل اهالی صنوف با سازمان سینمایی،کمک هزینه بیمه بیکاری به عنوان یکی از مطالبات مطرح و در کارگروه ارتقای منزلت اجتماعی اهالی سینما  از کارگروه های شورای عالی سینما، ارزیابی و تصمیم گرفته شد که طرح کمک هزینه بیکاری در این راستا به اهالی سینما تعلق گیرد.»

مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: «ما نشست‌هایی را با دوستان وزارت کار داشتیم و از مشورت‌های فنی و کارشناسی آنان در اجرای این طرح بهره‌مند شدیم و در نهایت این طرح جمع بندی و به اجرا خواهد رسید. این طرح در جلسات متعدد در کارگروه‌های مختلف با حضور اهالی خانه سینما و کارشناسان مطرح شد و برای نخستین بار خبر انجام این حرکت به منظور رفع نگرانی اهالی سینما، در روز ملی سینما از سوی دکتر ایوبی اعلام شد.»

حیدری خلیلی ادامه داد: «در گام نخست باید ابعاد این طرح بررسی شد و حوزه‌هایی که در تحقق آن نقش داشتند باید مورد ارزیابی قرار می‌گرفت تا اجرای آن با همدلی مشترک به اجرا برسد. طرح بیمه بیکاری اهالی سینما امروز نهایی شده و به امضای ریاست سازمان سینمایی رسیده و از این پس وارد مراحل جدیدی می‌شود.»

مشاور راهبردی سازمان سینمایی تاکید کرد: «هیات اجرایی به منظور تحقق طرح یاد شده تشکیل خواهد شد که مدیریت انجام آنرا برعهده دارد. این هیات متشکل از پنج نفر است که به مدت دو سال با حکم رئیس سازمان سینمایی رسیدگی و اجرای طرح بیمه بیکاری اهالی سینما را به عهده دارند.»

حیدری خلیلی ادامه داد: «من به عنوان نماینده سازمان سینمایی، مدیرعامل موسسه سینما شهر و سه نفر از فعالان سینما به پیشنهاد خانه سینما در این هیات حضور خواهیم داشت. در نهایت این پنج نفر با حکم رئیس سازمان سینمایی مسئولیت اجرای طرح را برعهده می‌گیرند. همچنین دبیرخانه اجرایی طرح یاد شده در خانه سینما مستقر است و اعضا در نخستین جلسه، یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب خواهند کرد.»

مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی توضیح داد: «آیین‌نامه‌های این طرح باید از سوی اعضای هیات اجرایی در تعامل با صنوف سینمایی تهیه شود و امیدواریم از ابتدای سال آینده شاهد اجرای این طرح باشیم و بتوانیم با اجرای آن، بخشی از مسائل سینما را حل کنیم.»

به گفته او، حساب مستقلی مبتنی بر اجرای این طرح و صرفا برای این موضوع، افتتاح می‌شود و بخشی از منابع مالی اجرای بیمه بیکاری هنرمندان از حق عضویت سینماگران تامین می‌شود.

مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی توضیح داد: «عضویت در این طرح اختیاری است و سینماگران می‌توانند با عضویت در آن، بر اساس شرایط و آیین‌نامه‌ها، از حمایت‌های بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. یکی از منابع تامین هزینه‌های اجرایی حق عضویت سینماگران است. جریمه جبران خسارت بیکاری تعریف شده که بر چه مبنایی باشد که این بخش نیز یکی دیگر از منابع اجرای طرح بیمه بیکاری است. کمک سازمان سینمایی بابت اجرای طرح، از دیگر منابع مورد نظر است و سالیانه 2 درصد از اعتبارات سازمان سینمایی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند که مبلغی نزدیک به دو میلیارد تومان خواهد بود.»

مشاور راهبردی رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: «سایر منابع برای اجرای این طرح، از کمک اشخاص حقیقی و حقوقی داخل و خارج سینما تامین می‌شود و روش‌های دیگری نیز در تامین این منابع وجود دارد که در فرصت‌های بعدی اعلام می‌شود. امیدواریم سینمای ایران مبتنی بر طرح و برنامه صاحب صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و بیمه سینمای ایران شود. زمانی که این صندوق تشکیل شود وظایف هیات اجرایی طرح بیمه بیکاری به این صندوق واگذار خواهد شد و پیش از تحقق این امر، طرح کمک هزینه بیکاری هنرمندان رابه اجرا می رسانیم.»

مشروح طرح حمايت از ارتقاي منزلت اجتماعي سينماگران - کمک هزينه بيکاري که به امضای رییس سازمان سینمایی رسیده به شرح  زیر است:

بر اساس اصل بيست و نهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي برخورداري سينماگران از تامين اجتماعي به صورت مشارکتي از نظر بيکاري به عنوان حقّي همگاني و در راستاي حفظ کرامت و پاسداشت شأن و منزلت اجتماعي سينماگران در حوزه هاي متعدد سينمايي و سمعي و بصري و تکريم مقام آنان و اجراي يکي از خط مشي ها و اصول کلي برنامه دولت تدبير و اميد براي ارتقاي کيفيت زندگي و حل مسائل ضروري و کليدي اصحاب و فعالان سينمايي کشور از طريق تمرکز تدريجي بسته حمايتي سازمان سينمايي و امور سمعي و بصري براي بهبود کيفيت زندگي، رفاهي و معيشتي سينماگران از جمله پرداخت کمک هزينه بيکاري و حمايت هاي مکمل مورد نياز ديگر "برنامه ارتقاي منزلت اجتماعي سينماگران - کمک هزينه بيکاري" در چارچوب اين طرح به اجرا گذاشته مي شود:

ماده 1- افراد مشمول؛ کليه سينماگران فعال داراي شماره نظام سينمايي که در يکي از صنوف سينمايي عضويت و فعاليت دارند، مشمول حمايت هاي اين طرح است.

تبصره :  سينماگران فعال در صورت نداشتن شماره نظام سينمايي، چنانچه به مدت دو سال تا تاريخ ارائه تقاضا، فعاليت سينمايي داشته باشند، مي توانند با ارائه مستندات و اخذ تاييديه از معاونت ارزشيابي و نظارت از حمايت اين طرح برخوردار شوند.

ماده 2- نوع حمايت؛ کمک هزينه بيکاري به سينماگراني که بدون ميل و اراده بيکار شده و تمايل به کار دارند؛ پرداخت مي شود.

تبصره 1: در صورتي که حمايت هاي جاري کفايت حل مسائل ضروري سينماگران عضو را در موارد خاص ننمايد، با معرفي خانه سينما و يا سازمان سينمايي، درخواست مورد نظر براي حمايت هاي مکمّل در هيأت اجرايي موضوع اين طرح بررسي خواهد شد.

تبصره 2 :  آن دسته از فعالان سينمايي که از طريق سازمان هاي دولتي يا عمومي يا خصوصي تحت بيمه اجباري هستند و يا خود در مشاغل آزاد (غيرسينمايي) فعاليت ثابت دارند و نيز بازنشستگان و از کار افتادگان کلي از شمول حمايت هاي اين طرح خارج است.

ماده3- مقصود از سينماگر بيکار در اين طرح، هر يک از شاغلين رشته هاي مختلف سينمايي است که با وجود تمايل به انجام کار به دلايل خارج از اراده نتوانسته است براي مدتي جذب کار سينمايي شود. فهرست رشته ها و حداقل مدت زمان بيکاري موضوع اين طرح حسب ويژگي و ماهيت هر رشته سينمايي در آيين نامه اي معين خواهد شد.

ماده 4- سينماگران براي برخورداري از حمايت هاي اين طرح بايد علاوه بر واريز حق عضويت به حسابي که معرفي خواهد شد، نسبت به ارايه معرفي نامه صنف مرتبط به دبيرخانه هيات اجرايي مستقر در خانه سينما اقدام کنند.

ماده 5- حق عضويت بهره مندي از حمايت هاي اين طرح از پنج تا ده درصد از مبلغ قرارداد سينماگران است که به پيشنهاد هيات اجرايي به طور سالانه تعيين و اعلام مي شود و در زمان انعقاد قرارداد فعاليت سينمايي از سوي کارفرما (تهيه کننده و... ) به تفکيک هر سينماگر از دستمزد کسر و به حساب معرفي شده واريز مي شود.

تبصره : در سال اوّل اجراي اين طرح، آخرين قرارداد سينمايي هر سينماگر تا يکسال گذشته، ملاک تعيين و واريز حق عضويت است.

ماده 6- شرايط احراز بهره مندي از کمک هزينه بيکاري :

الف) دارا بودن شماره نظام سينمايي و يا به ترتيب شرايط تبصره ماده يک 

ب) سپري شدن حداقل مدت زمان بيکاري تعيين شده به شرح ماده (3)

ج) تاييد مراتب بيکاري (نبود اشتغال) در بانک اطلاعاتي اصناف سينمايي

د) تاييد بيکاري از سوي صنف مربوط

هـ) تکميل نمون برگ دارا بودن شرايط بيکاري

و) پرداخت حق عضويت

ماده 7-  مدت دريافت و ميزان کمک هزينه بيکاري :

7-1- جمع مدت دريافت کمک هزينه بيکاري در سال حداکثر پنج ماه و در طول مدت فعاليت حداکثر (36) ماه متناوب است.

7-2- ميزان کمک هزينه بيکاري با توجه به شرايط فردي به تشخيص هيأت اجرايي براي يک ماه، از حداقل دستمزد ماهيانه تعيين شده از سوي شورايعالي کار در هر سال تا حداکثر دو برابر تعيين مي شود.

تبصره : در صورتي که سينماگران عضو در طول دوره اجراي طرح، شرايط استفاده از کمک هزينه بيکاري را نداشته باشند، مي توانند نسبت به ارائه درخواست وام و يا انتقال امتياز وام به يکي از سينماگران فعال و نيازمند طبق شيوه نامه مصوب اقدام کنند.

ماده 8-  در موارد زير کمک هزينه بيکاري پيش از پايان مدت قطع مي شود:

8-1- زماني که سينماگر مجدداً اشتغال به کار يابد.

8-2-  سينماگر از قبول فعاليت سينمايي پيشنهادي خودداري ورزد.

8-3- سينماگر در مشاغل و حرف ديگر فعاليت نمايد و يا مشمول استفاده از مستمري بازنشستگي و يا از کارافتادگي کلي شود.

8-4- مشخص شود که بيکاري سينماگر ناشي از ميل و اراده او بوده است. در اين صورت علاوه بر قطع کمک هزينه، سينماگر موظف است کمک هزينه دريافتي را به حساب تعيين شده مسترد کند.

8-5- چنانچه سينماگر اشتغال مجدد خود را مکتوم داشته و کمک هزينه بيکاري دريافت کرده باشد ملزم به بازپرداخت کمک هزينه از تاريخ اشتغال است.

ماده 9- معاونت ارزشيابي و نظارت موظف است، اطلاعات عوامل توليد هر اثر سينمايي به تفکيک هر پروژه از حيث دستمزد هر نفر و شماره نظام سينمايي که از سوي تهيه کنندگان در زمان درخواست پروانه نمايش به دبيرخانه صدور پروانه ساخت و نمايش فيلم ارائه مي شود را در اختيار هيأت اجرايي موضوع اين طرح قرار دهد.

ماده 10- خانه سينما موظف است فهرست سينماگران بيکار را براي اطلاع به صنف تهيه کنندگان اعلام کند،

به نحوي که صنف تهيه کنندگان حداکثر تلاش لازم را براي اشتغال و فعاليت سينماگران بيکار در پروژه هايي سينمايي حداقل يک بار در سال فراهم کنند.

ماده 11-  در صورتي که اطلاعات ارائه شده در خصوص عوامل توليد اثر سينمايي از سوي تهيه کننده به دبيرخانه صدور پروانه ساخت و نمايش فيلم؛ نشانگر به کارگيري بيش از ده درصد از عوامل انساني، خارج از افراد عضو در اصناف سينمايي باشد؛ معاونت ارزشيابي و نظارت مراتب را براي پرداخت جريمه جبران خسارت بيکاري به خانه سينما اعلام خواهد کرد.

تبصره :  مبلغ جريمه جبران خسارت بيکاري هر ساله توسط هيأت اجرايي اين طرح بر مبناي 35 درصد دستمزد پايه هر رشته شغلي تعيين و اعلام خواهد شد.

ماده 12- خانه سينما حساب مستقلي را به صورت جداگانه نزد يکي از بانک ها افتتاح و منابع و مصارف مربوط به اين طرح را در صورت هاي مالي منعکس و گزارش آن را هر سال يک بار به رئيس سازمان سينمايي و سمعي و بصري و هيأت اجرايي موضوع اين طرح ارائه خواهد کرد.

ماده 13- هزينه هاي موضوع اين طرح از محل منابع زير تامين مي شود :

13-1- حق عضويت سينماگران

13-2- جريمه جبران خسارت بيکاري

13-3- کمک سازمان سينمايي 

13-4- ساير کمک هاي اشخاص حقيقي و حقوقي

ماده 14- مديريت اجرايي طرح :

هيأتي متشکل از پنج نفر از افراد زير براي مدت دو سال با حکم رئيس سازمان سينمايي به عنوان هيأت اجرايي، مسئوليت رسيدگي و اجراي طرح را برعهده دارند.

1- سه نفر از فعالان عرصه سينما به پيشنهاد خانه سينما

2- يک نفر به عنوان نماينده سازمان سينمايي

3- مديرعامل مؤسسه سينماشهر

 

تبصره 1 :  دبيرخانه هيات اجرايي اين طرح در خانه سينما مستقر خواهد بود و دبير هيات، نحوه فعاليت و اداره جلسات، چگونگي تصميم گيري و اعتبار مصوبات در نخستين جلسه هيأت تعيين مي شود و جلسات هيأت اجرايي با حضور اکثريت اعضاء رسميت خواهد داشت.

تبصره 2 :  وظايف هيأت اجرايي موضوع اين طرح در صورت تشکيل صندوق ضمانت سرمايه گذاري و بيمه سينماي ايران، به صندوق مذکور منتقل خواهد شد.

ماده 15-  آيين نامه هاي اجرايي مربوط  به اين طرح حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط هيات اجرايي موضوع

ماده (14) تنظيم و از طريق خانه سينما به تاييد سازمان سينمايي خواهد رسيد.

ماده 16- نظارت :

نظارت بر حسن اجراي اين طرح با سازمان سينمايي است.

ماده 17- اين طرح در (17) ماده و (8) تبصره در مورخ  26/9/1393 به تصويب رئيس سازمان سينمايي رسيد و لازم الاجرا است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =