حجت الاسلام طباطبایی: نهضت‌آزادی‌ها متدین بودند اما سهم‌خواه انقلاب/تندروها به دنبال انقلاب جدیدند

عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز معتقد است تندروهای امروز سن‌شان به انقلاب نمی‌رسد اما مدعی هستند که فقط آنها می‌دانند و تلاش دارند انقلابیون سابق را که برای نظام جان کندند کنار بزنند.

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی، از همراهان امام در دوران مبارزات انقلابی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به حضور طیف‌های مختلف سیاسی از نهضت آزادی و مجاهدین تا موتلفه در مبارزات انقلابی تحت رهبری حضرت امام رحمه الله علیه، گفت: تنها مبارزان آن سالها گروه امام خمینی نبود. نهضت آزادی، مجاهدین، سیاهکلی‌ها، دارودسته فروهر هرکدام ابتدا جداگانه جلساتی را برگزار می کردند امام کم کم به نهضت مبارزاتی امام نزدیک شدند.

وی افزود: از سال 54 و 55 غلبه با روحانیت و دینداران بیشتر شد به طوری که همین گروه‌ها کم کم متوجه شدند که چاره ای ندارند جز اینکه باامام همراه شوند. چون ایشان روحانی و مرجع تقلید بود و طرفداران زیادی داشت، بازار و کسبه هم با ایشان بودند. در نتیجه آنها هم کم کم به نهضت امام گرویدند. البته چپ گراها با سرمایه داری، بورژوازی و بازار و ....به شدت مخالف بودند ولی چاره ای نداشتند که با امام خمینی همراه شوند. مشکل آنجا بود که همه این گروه ها دنبال سهم خواهی بودند.

نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه نهضت آزادی ها افرادی متدین بودند، تصریح کرد: از دیدگاه من نهضت آزادی‌ها افرادی متدینی بودند مثل ما اهل نماز و روزه بودند، منتهی آنها کمی تمدن گرا بودند. به این معنا که برای آنها فرقی نمی‌کرد که مثلا خانم‌ها چه پوششی داشته باشند، ولی برای ما مهم بود. البته روحیه سهم‌خواهی در بین آنها هم بود.

طباطبایی در ادامه از تندروهایی که هیچکدم در اوایل انقلاب حضور نداشتند و در حال حاضر مدعی شده اند انتقاد کرد و اظهار داشت: تندروهای امروز هیچکدام در اوایل انقلاب حضوری نداشتند، اصلا سن شان اقتضای آن دوران را نمی‌کند. نیروهایی درجامعه هستند كه نمي توان گفت نظامي يا شبه نظامي اما تشابهاتي دارند و آن مشی تندروی را دارند. در اوایل انقلاب کسانی بودند که دنبال این بودند که سریعا به منافعی برسند ولی نرسیدند، چون نرسیدند با تندروی به مقابله با نظام برخاستند. الان هم کسانی هستند که همان روحیه سهم‌خواهی را دارند و دنبال منافع سهل و آسان هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: بحث بر سر این است که تندروها مدعی هستند که فقط ما می دانیم، در حالیکه اینها اصلا در انقلاب نبودند که بخواهند چنین ادعایی را درباره امام و انقلاب داشته باشند. متاسفانه عده‌ای پیدا شدند و تلاش دارند افرادی که برای انقلاب جان کندن را کنار بزنند. اين را من يك هشدار مي دانم. اگر نقش هاي موثر انقلاب را حذف كنيم و حلقه هاي مفقودی ايجاد كنيم اثرگذاري تاريخ انقلاب از بين خواهد  رفت و فضا براي تهمت به اصل انقلاب باز مي‌شود. تندروها می‌گویند هرچه در انقلاب بوده به درد امروز نمی‌خورد و هر آنچه امروز آنها می گویند درست است. دنبال یک انقلاب جدید و حركت جديد هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد تلویحی از سهم خواهی تندروها در جریان اصولگرا تاکید کرد: تندروها راه خود را براي نشاندن حرف خود به كرسي در اصولگرايي پيدا كرده‌اند.

این استاد اخلاق در ارزیابی خود از روند حرکتی اصولگرایان برای رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس دهم، با تاکید براینکه نمی‌خواهم در شرایط فعلی وارد بحث تندروها در جریان اصولگرایی شوم، گفت:  اما مختصر بايد بگويم تندروها راه خود را براي نشاندن حرف خود به كرسي در اصولگرايي پيدا كرده‌اند ولي فعلا بگذاريد من وارد اين بحث نشوم.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا پایداری ها و طیف نواصولگرایان امروز به جایی رسیدند که راحت بازی وحدت را بهم می‌زنند و سهم خواهی می‌کنند،» اظهار داشت: این حرکات به زیان اصولگرایی و کلیت نظام است. باید بنشیند و راضی شوند که انقدر دنبال پست و سهم خواهی نباشند.

وی در پیش بینی خود از ترکیب مجلس دهم، گفت:  فعلا شوراي نگهبان جايي براي تحليل تركيب باقي نگذاشته است. (خنده). اين انقلاب از مردم بر خواسته و مردم رهبري امام خميني را پذيرفتند و به امام اعتماد كردند و انقلاب به وجود اوردند. اين اعتماد مردم به امام بر خواسته از حرفها و گفته هاي امام و البته تبليغ افكار امام به وسيله شاگردان ايشان بوده است. اميدوارم اين اعتماد در مردم باقي بماند و خواهد ماند تا با حضور خود اي صندق هاي راي سرنوشت خود را رقم بزنند و نظام و حكومت هم اعتماد مردم را تقويت خواهد كرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال حضور یا عدم حضور آیت الله هاشمی در لیست خبرگان جامعه روحانیت، تصریح کرد: آقاي هاشمي شخصيت خاصي دارد و فكر نمي كنم بحث ليست‌ها روي راي‌شان تاثير مستقيم داشته باشد. البته بيشتر جنبه تبليغاتي آن براي جامعتين مهم است.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 32
    طلحه وزبیر هم همراه حضرت پیامبر اکرم صبودند ولی در مقابل حضرت علی ع ایستادند
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      12 2
      خوارج هم از حضرت علی عبور کردند.خوارج هم مثل بعضی ها خیلی مسلمان بودند و ادعا داشتند بیشتر از بقیه اسلام را میفهمند.حتی علی را به شهادت رساندند
  • رضا محجوب A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    5 19
    عجب ،نهضت آزادی ها متدین بودند ولی پوشش خانمها برایشان فرقی نداشت ؟حاج آقا می دونی داری چه میگی ؟
    • فرهاد A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      4 10
      خوب نهضت آزادی بودند دیگه
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    30 1
    با احترام خدمت استاد اگر نهضت آزادی سهم خواه بود چرا از حکومت کنار کشید و عطائ حکومت و به لقاش بخشید
  • نصری A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 10
    ای سید می دونی چه میکی اخرت را فراموش کردی
  • فرهاد A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    6 0
    سهم هر گروه باید در قالب احزاب و در انتخابات آزاد مشخص شود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    انها سهم خواه بودند یا انهایی که حتی خاک این مملکت را به توبره کشیدند
  • مریم A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 1
    با سلام حضرت علی علیه السلام در فرمایشی فرمودند من با پیشینیان زندگی نکردم اما تاریخ را می دانم چون آن را مطالعه کرده ام گویی که با ایشان زیسته ام . به نا برچسب تندروی نزنید چرا که سن ما به انقلاب نمی رسد اما انقلاب و اهداف ناب آن را خوب فهمیده ایم و پشت به پشت ولی فقیه مان در راه آرمانهای انقلاب جان میدهیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    در طول انقلاب تندرو های افراطی همیشه همه سهم را می خواستند.