رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت:شرکتهای چینی می توانند در روابط با ایران موفق باشند که در ایران سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منصور معظمی در جلسه امضای موافقتنامه همکاری های صنعتی و اقتصادی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اتاق بازرگانی چین با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و چین استراتژیک است،اظهارداشت: زمینه های همکاری فراوان بین ایران و چین وجود دارد، اما افزایش همکاری بیشتر نیازمند سرمایه گذاری مستقیم شرکت های چینی در ایران است.

او با تاکید بر اینکه شرکت های عضو اتاق بازرگانی چین را شرکت های کوچک،متوسط و بزرگ تشکیل می دهند و بنابراین  نحوه ارتباط با آنها متفاوت است،تصریح کرد: می توان از طریق اتاق های بازرگانی هماهنگی برای همکاری بین بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی چین  را به ثمر رساند.

معظمی با  بیان اینکه توصیه ما به شرکت های چینی سرمایه گذاری مستقیم در بازار ایران است،عنوان کرد: شرکت هایی می‌توانند در این روابط موفق باشند و با ایران کار کنند که در ایران سرمایه گذاری کنند.                                                                                                                                                                             

وی افزود: ایران بازار نسبتا بزرگی دارد و می تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های چینی باشد،البته به شرط آنکه مسایل بانکی و بیمه ای فی مابین حل شود که این موضوع در حال حل شدن است.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات انجام شده بین وزیر صنعت،معدن و تجارت و اتاق بازرگانی چین عنوان کرد: انتظار ما ازآقای یان وانگو رییس اتاق بازرگانی چین این است که در جهت رفع مشکلات موجود برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کند؛ در اینصورت شرکتهای چینی فرصت های بیشتری برای کار در ایران دارند.

وی اضافه کرد: بعضی از شرکت های بزرگ چینی که در حال حاضر در ایران کار می کنند، بازار ایران را خوب می‌شناسند،ولی شرکت هایی که تازه می خواهند وارد بازار ایران شوند،حتما نیاز است که بیشتر خود را معرفی کنند.

معظمی با بیان اینکه اقتصاد ایران ترکیبی از اقتصاد دولتی و خصوصی است،یادآورشد: بعضی از بخش ها مثل نفت،گاز کاملا در اختیار دولت است، اما بیش از 90 درصد بخش صنعت،معدن در اختیار بخش خصوصی  است.

او با تاکید بر اینکه سازمان ما نقش حمایت کننده از  بخش خصوصی را دارد،گفت: از آنجا که اکثر پروژه های بزرگ کشور را ایدرو ساخته است، ما در همه بخش ها از بخش خصوصی حمایت می کنیم.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با طرح این پیشنهاد که یکسری شرکت های چینی وجود دارند که ایدرو مستقیم می تواند با آنها قرارداد ببندد،اظهارداشت: مثلا در صنعت لاستیک سازی، انرژی خورشیدی ، ساخت  لوکوموتیو یا صنعت نفت و گاز که اولویت های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است،این آمادگی وجود دارد که مستقیم قرارداد ببندیم.

او اضافه کرد: اما در سایر بخش ها در کنار بخش خصوصی هستیم ودر قراردادها از آنها حمایت می کنیم.

معظمی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت است،تصریح کرد: هدفی که ما دنبال می کنیم این است که کمک کنیم بخش خصوصی در کشورمان بزرگ و توانمند شود؛به همین دلیل در اموری که بخش خصوصی می تواند پیشرو باشد و جلوتر از دولت حرکت کند،دولت از آنها حمایت می کند.

او با اشاره به پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی چین برای افزایش همکاری های مشترک گفت: ایده آقای یانگو برای افزایش همکاری ها را بسیار خوب می دانم و تشکر می کنم، این موضوع باعث می شود بیشتر و سیستماتیک تر با هم کار کنیم.معاون وزیر صنعت همچنین گفت: دیروز به نقل از آقای یانگو شنیدیم که اتاق بازرگانی چین تمایل دارد حجم روابط با ایران را به 100 میلیارد دلار برساند؛ ظرفیت ها وجود دارد و بنابراین تاکید می کنم که تنها به فکر صادرات به ایران نباشید.

او افزود: این سیاست دولت ایران است و تاکید هم دارد که این مسیر دنبال شود؛ امیدوارم با حمایت بخش خصوصی چین و ایران شاهد توسعه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم. 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    8 1
    ايران امنيت سرمايه گزاري نداره