محسن کوهکن می‌گوید: رییس جمهور بعضی از مصلحت‌اندیشی‌ها را به ویژه در در زمینه اقتصادی کنار بگذارد و بداند که مشکل اصلی کشور اشتغال است.

محسن کوهکن، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پیروان امام و رهبری در گفت وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه هر وزیری در حوزه تخصصی خودش یک مسوولیت شخصی و یک مسوولیت مشترک دارد، گفت: هر رییس جمهوری از حق اختصاصی و انحصاری خودش برای چیدن کابینه اش به نحو احسن باید استفاده کند تا بتواند در آینده در مقابل مجلس شورای اسلامی و نظام و مردم پاسخگو باشد.

او ادامه داد: هیچ حزب و گروه و دسته و جناحی با توجه به اینکه ساختار نظام اجرایی ما حزبی نیست، نباید انتظارات حزبی از رییس جمهور داشته باشند. گاهی تحلیل هایی در نقد عملکرد برخی وزرا می شنویم که کاملا مشخص است باندی و جناحی است. اگر قرار است روی گذشته تحلیلی بشود روی آن چیزی که مسوولیت مشترک وزرا هست باید تحلیل شود که نهایتا هم مسوولیت آن متوجه رییس جمهور است.

نقد یا تشویق وزرا بدون بررسی عملکردها کار بیهوده‌ای است

به گفته وی، اگر رییس جمهور بخواهد از وزرای دولت یازدهم در دولت جدیدش هم استفاده کند باید بررسی کند که آیا این وزیر با موازین و معیارهای موردنظر نمره قبولی دارد یا خیر؟ عده ای، برخی از وزرا را مورد نقد قرار می دهند و یا برعکس تشویق می کنند. اما این نقدها و تشویق ها اگر بدون بررسی معیارها باشد کار بیهوده ای است.

سهیمه‌خواهی احزاب، یک آفت برای رییس جمهوری

این نماینده مجلس ادامه داد: در نظامی که ساختار اجرایی اش حزبی نیست، اینکه احزاب انتظار داشته باشند که رییس جمهور سهمیه ای به آن ها در کابینه اش بدهد، برای رییس جمهور یک آفت است. اساسا هم بعد از پایان کار در ارزیابی عملی افراد را دچار اشتباه می کند و از سوی افراد سیاسیِ قشری نگر مورد سوء استفاده قرار می گیرد. در حالی که نظام ما حزبی نیست و اینگونه نیست که اگر وزیری از یک حزب معرفی شود، منافعش را آن حزب ببرد یا اگر ارزیابی عملکردها منفی بود، ضرر و زیانش را حزب پرداخت کند. بنابراین به هیچ عنوان سهمیه خواهی احزاب از رییس جمهور تا زمانی که ما یک نظام حزبی نداریم، معنا ندارد.

او گفت: ساختار سیاسی در نظام جمهوری اسلامی مطابق آنچه که در قانون اساسی آمده و مطابق با باورهای مردم از زمان حضرت امام (ره) و طبق منویات مقام معظم رهبری، این است که رییس جمهور حتما باید برنامه های خودش را با آن مشی کلی نظام تطبیق دهد وه اگر این کار را نکند مشروعیت خودش را از دست می دهد. ما معتقد هستیم که رییس جمهور مقبولیتش را از مردم می گیرد. یعنی اگر مردم به کسی رای ندهند شخص خاصی رییس جمهور نمی شود. این فرد منتخب با اجرای مراسم تنفیذ مشروعیت پیدا می کند و آن وقت است که تصمیمات او در هیات وزیران و اجرای آن برای شهروندان ضروری به نظر می رسد و سرباز زدن از آن برای رییس جمهور مسوولیت ساز خواهد شد.

تیم اقتصادی همگون به معنی انتخاب وزرا از یک جناح نیست

کوهکن با اشاره به اینکه رهبری در مراسم افطار با مسوولان نظام نه تنها اصولی را برای رییس جمهور منتخب بلکه برای سه قوه مشخص کردند و بر حفظ هویت اسلامی- ایرانی مردم تاکید کردند، گفت: منظور ایشان این بود که افراد در تصمیم گیری‎های خود این هویت را در نظر بگیرند و اقتدار و انسجام ملی را رعایت کنند. با توجه به این فرمایشات رهبری، معتقدم افرادی که برای کابینه معرفی می شوند حتما باید عملکرد گذشته آن ها در نظر گرفته شود و اگر آن وزیر با شاخصه های نظام در تعارض باشد، از هر حزبی هم که باشد، نباید معرفی شود.

او ادامه داد: کشور در شرایطی است که اولویت اول برای ما ساماندهی اقتصاد کشور است. رییس جمهور منتخب در زمان تبلیغات انتخاباتی و در مناظره با دیگر نامزدها از واقعیت های رکود و سرمایه گذاری قطعا با خبر شده است. رییس جمهور اگر می خواهد در این حوزه موفق شود نباید یک تیم ناهمگون انتخاب کند. تیم اقتصادی همگون به معنی انتخاب وزرا از یک جناح نیست بلکه باید ذهن تصمیم گیرندگان در مجموعه زیرنظر وزرای اقتصادی چه از نظر رفتار و چه از نظر مشی کاملا با یکدیگر همگون باشند. چون تجربیات گذشته هم نشان داده است که اگر در تیم اقتصادی دولت همگونی وجود نداشته باشد، در آینده افراد به اختلاف خواهند افتاد و همدیگر را خنثی می کنند. بنابراین وزارت اقتصاد، صنعت و دیگر وزارتخانه های اقتصادی باید یکدست چیده شوند.

رییس جمهور بداند مشکل اصلی کشور اشتغال است

این عضو جبهه پیروان امام و رهبری ادامه داد: افرادی که می خواهند در حد یک وزیر باشند باید شرایط کشور و اشکالات اقتصادی را ببینند. این پسندیده نیست که اگر وزیری را برای امور اجتماعی انتخاب می کنیم او از مشکلات مردم بی اطلاع باشد.  یکی از آرزوهای من این است که دوره ریاست جمهوری ما به جای 4 سال 7 ساله شود. برای اینکه فردی که رییس جمهور می شود فکر نکند که یک دوره 4 ساله در پیش دارد و مسوولیتش در آن دوره 4 ساله تمام می شود و نهایتا ماه های آخر 4 سال اول را به رتق و فتق امور دولت برای رای آوری برای 4 سال آینده اش اختصاص دهد. اگر رییس جمهور بداند که دوره ریاست جمهوری اش بیشتر است، می تواند تصمیمات جسورانه بیشتری بگیرد. تصمیمات جسورانه و انقلابی درباره مسائل اقتصادی در بلندمدت جواب می دهد. رییس جمهور منتخب در دوره دوم نگرانی رای مردم را ندارد و این موضوع هم می طلبد که رییس جمهور بعضی از مصلحت اندیشی ها را به ویژه در در زمینه اقتصادی کنار بگذارد و بداند که مشکل اصلی کشور اشتغال است.

او گفت: با عدم ملاحظه کاری رییس جمهور برای انتخاب همکارانش و دقت مجلس شورای اسلامی با احترام به حق انحصاری رییس جمهور در انتخاب همکارانش و با بررسی دقیق فرد، می توان کابینه ای بهتری داشت. همچنین فردی که وزیر می شود باید قدرت جهت دهی به افراد تحت مدیریت خودش را داشته باشد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
    4 1
    مشکل اقتصاد الوده شدن تقریبا همه ارگان های دولتی به امور اقتصادی است که در اکثر موارد بافساد توام است . این فساد از انحصار گرفته تا رشوه ورانت و000 را شامل می شود. در نتیجه ملت اجازه کار ندارند و افرادی که از قبل هم کاری داشته اند یا باید در باند مافیاهای قدرت دولتی باشند یا باج ورشوه بدهند یا ازبین می روند. لذا تا دست همه ارگان های دولتی از اقتصاد گوتاه نشود و مفشدین که همه اشراف هم شده اند مجازات نشود .اقتصاد هرگز درست نمی شود . هر روز هم به بهانه های متفاوت راه برای ورود امریکا باز می شود. وهرروز توسط اقتصاد دان های امریکائی القا خواهد شد که ارزش پول کاهش یابد تاملت بیشتر ناراضی شوند . هر بچه ای هم می تواند با چند برابر قیمت هر پروژه ای را اجرا کند.
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
    2 0
    کاش روحانی دوباره این همه پیرمرد خسته را دور خودش جمع مکنه