نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال دو برابر میانگین کشور افزایش یافته است

نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال دو برابر میانگین کشور افزایش یافته است که نرخ بیکاری گروه سنی 14 تا 24 ساله 12 درصد از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان دهنده ی آن است که وضعیت بیکاری جوانان در استان کردستان نسبت به سال 94 افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، سید مهدی فرشادان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در محل مرکز سنجش صلاحیت فنی و حرفه ای استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بیکاری علت اصلی آسیب های اجتماعی است. در استان بیکاری علت مسائلی همچون خودکشی، طلاق و اعتیاد است که بدون تردید آمار های این مسائل نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد کارخانجات و کلیه ی واحد های تولیدی ریز و درشت استان کردستان 827 واحد است، گفت: بر اساس آمار غیر رسمی بیش از 60 درصد این مراکز تعطیل و بر اساس آمار رسمی 237 واحد این مراکز راکد و نیمه فعال و 178 واحد کارگاه ها و کارخانجات غیر فعال است و این به معنای آن است که نصفی از انرژی موجود اعم از تجهیزات و پرسنل کاری این واحد ها عملا تعطیل شده است.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران افزود: جاده های ما قتل گاه قصاب خانه انسانی است و ما هر روز شاهد از دست رفتن جان عزیزمان در جاده ها هستیم که در همین چند ماهه ی امسال بیش از 250 نفر در جاده ها جان خود را از دست داده اند.
فرشادان با بیان اینکه ما در حوزه ی آب بیش از 33 سد در استان کردستان داریم، اظهار داشت: ما حوزه ی آب ریز پنج استان هستیم که میانگین کاهش سالانه ما بیش از دو برابر میانگین کشوری است. بیش از شش میلیارد متر مکعب آب ذخیره در پشت سد ها داریم ولی سهم ما از آب های مرزی 16 هزار هکتار است و در کل میانگین استفاده ما از آب کشاورزی 10 درصد به نسبت میانگین کشور که 47 درصد است.
وی در ادامه افزود: ما مردمان استان کردستان زیاده خواه نیستیم بلکه ما حق خودمان را می خواهیم.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران بیان کرد: در این پروسه اشتغال زایی و رفع بیکاری بانک ها نقش کلیدی دارند که متاسفانه در استان کردستان کلیدی گمشده هستند چون به معامله فکر می کنند و به سود و زیان خود که حق طبیعی آن هاست می اندیشند.
فرشادان با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران افزود: نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال دو برابر میانگین کشور افزایش یافته است و در همین گزارش آمده است که نرخ بیکاری گروه سنی 14 تا 24 ساله 12 درصد از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان دهنده ی آن است که وضعیت بیکاری جوانان در استان کردستان نسبت به سال 94 افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: ما به این باور رسیدیم که تغیر در حوزه ی مدیریت استان کردستان می تواند امید بخش باشد. شخص استانداری که دیدگاه اقتصادی دارد و خوشبختانه انتخاب ایشان از طرف شخص رئیس جمهور و وزیر محترم کشور بوده است که بیکاری در کردستان از مرز بحران گذشته و نشان از حاکمیت نسبت به وضعیت بیکاری در کردستان است.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران اظهار کرد: آن همه انتقاد نسبت به مدیر قبلی استان در زمینه ی بیکاری و عدم سرمایه گذاری مفید داخلی و خارجی در استان به دلیل این موارد بود و هیچکدام بحث شخصی نبوده است. خوشحال و مطمئن هستیم که با حضور فردی که دارای پیشگاه اقتصادی است و اقتصاد استان را خوب می شناسد به همت همه ی مسئولان و نمایندگان امیدواریم که با یک همگرایی عمومی بر این مشکلات فایق آییم و در جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان مفید واقع شویم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =