۱ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
شما ممکن است یک نئاندرتال باشید!

مطالعه صورت گرفته توسط محققان انسان شناسی تکاملی در موسسه ماکس پلانک نشان می دهد، کد نئاندرتال (Neanderthal code) باوجودی که چندان بزرگ نیست، هنوز هم می تواند تأثیر قابل توجهی بر ما داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  سیناپرس،نئاندرتال ها که از آنها به عنوان اجداد باستانی انسان یاد می شود، حدود 40 هزار سال قبل در اروپا منقرض شدند. با انسان مدرن در زمانی که هر دو در اوراسیا ساکن بودند، در تماس بوده و همزیستی داشتند. از این رو، برخی از ژن های نئاندرتال ها در DNA انسان مدرن دیده شده و 1 تا 3 درصد از کد ژنتیکی انسان هایی که بومی آفریقا نبودند را تشکیل می دهند.

تیم تحقیقاتی موسسه ماکس پلانک، مطالعه ای را با هدف شناسایی عناصر خاص ویژگی های ظاهری و رفتاری انسان که مرتبط با DNA نئاندرتال ها هستند، آغاز کردند.

از اطلاعات بانک زیستی انگلیس (UK Biobank) که داده های ژنتیکی 112 هزار و 338 فرد با تبار اروپایی (با DNA نئاندرتال) را در اختیار دارد، به همراه پرسشنامه ای شامل ویژگی های فیزیکی و رفتاری تعدادی شرکت کننده، در این مطالعه استفاده شد. این اطلاعات را با تجزیه و تحلیل های ژنتیکی نمونه متعلق به یک نئاندرتال از رشته کوه های آلتای در سیبری مقایسه شدند.محققان موفق به کشف ارتباطات ژنتیکی بین نئاندرتال ها و انسان مدرن در صفاتی مانند پوست و رنگ مو، الگوی خواب، خلق و خو و حتی مصرف دخانیات شدند.

بسیاری از این ارتباطات، مربوط به سازگاری با نور خورشید بودند. نئاندرتال ها در شرایط نور خورشید اوراسیا در هزاران سال قبل، و پیش از رسیدن انسان مدرن، زندگی می کردند و بدین ترتیب، ژن ها مطلوب برای مقابله با چنین محیط هایی شکل گرفته و سپس به انسان مدرن منتقل شدند.

شب زنده دار بودن (night owl) یکی از راه هایی است که می تواند شما را به ریشه های نئاندرتالی پیوند بزند. این مطالعه نشان می دهد، ویژگی بیدار ماندن در شب و خوابیدن در طول روز، نوسانات خلقی و تنهایی، همچنین تمایل به مصرف دخانیات نیز با DNA نئادرتال ها در ارتباط است.

حتی افرادی که موهای قرمز دارند، احتمالا دارای DNA نئاندرتال ها هستند. نئاندرتال های موقرمز بسیار نادر بودند.

در مطالعه دیگری که توسط محققان موسسه ماکس پلانک انجام شده و نتایج آن به تازگی در مجله ساینس منتشر شد، شواهد بیشتری درخصوص تأثیرگذاری DNA باستانی بر سلامت انسان مدرن، نشان داده شد.

محققان در این مطالعه، آنالیز دقیقی بر روی یک زن نئاندرتال ساکن در کرواسی در 52 هزار سال قبل انجام دادند. محققان دریافتند که ژنوم نئاندرتال با مسائل بهداشتی در انسان مدرن از جمله سطوح کلسترول، اسکیزوفرنی، اختلالات تغذیه ای و حتی آرتریت روماتوئید مرتبط است.

نتایج این مطالعه در American Journal of Human Genetics منتشر شد.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 2
    ترامپ ناندرتاله
  • شانلی A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    5 0
    شب زنده دار بودن، نوسانات خلقی و تنهایی، بیحوصلگی، پرخاشگری، تمایل به مصرف دخانیات سیگار و قلیان ، ... با این علائم فکر کنم 95 درصد ماها با نئادرتال ها در ارتباطیم