۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵

بحران تخم مرغ در روزهای اخیر نقش پررنگی را در زندگی مردم داشته ؛تا جایی که برخی ها می گویند دلیل اغتشاش های اخیر از کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار کلید خورد.

متین والی نژاد- روزهای نخست ماه آذر بود که زمزمه افزایش قیمت تخم مرغ بین مردم و سپس در رسانه ها مطرح شد.

در دو سال گذشته در اواخر پاییز و در زمستان نوساناتی در قیمت تخم‌ مرغ در بازار دیده می شود. به طوری که قیمت این محصول در سال گذشته ناگهان ۲ تا ۳  هزارتومانی افزایش یافت، اما امسال این افزایش به نوعی رکوردشکنی بود. پاییز امسال قیمت تخم ‌مرغ از ریل خارج شد و  هرشانه  تخم مرغ  ۳۰ عددی ( فله) به قیمت ۱۶  هزار تومان تا ۲۰  هزار تومان گران شد.

از طرفی در دوماه گذشته قیمت نهاده های طیور، ۳۵ الی ۴۵ درصد افزایش داشته است . به طوری که هر کیلو ذرت از ۱۱ هزار ریال به ۷۲  ریال و سویا از ۱۴ هزار ریال به ۱۹ هزار ریال افزایش داشته است.

در همین حال سازمان دامپزشکی اعلام کرد که ۶ میلیون مرغ تخمگذار آنفولانزا گرفتند و به ناچار برای حفاظت از انتقال این بیماری معدوم شده اند.بعدها این آمار به ۱۴ میلیون قطعه افزایش یافت.همین موضوع عامل کاهش عرضه تخم مرغ به بازار شد و کاهش عرضه هم طبق اصل عرضه و تقاضا سبب افزایش قیمت این کالای اساسی شد.

واردات برای حل مشکل گرانی

گرانی تخم مرغ و کمبود آن در بازار سبب شد تا دولت در جهت تنظیم بازار اقدام به واردات کند،موضوعی که به گفته کارشناسان اقتصادی از وظایف دولت نیست و دولت باید به امور سیاست گذاری بپردازد و نه در مسایل بازار دخالت کند.با این حا دولت دوازدهم به دلیل حساسیت زا شدن این موضوع به ناچار در بازار دخالت کرد و موجبات واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار را فراهم کرد.

 در همین راستا، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار، در خصوص وضعیت بازار پس از گرانی تخم مرغ اظهار کرد: با اقدامات دولت برای کاهش قیمت تخم مرغ این محصول درب مرغداری ها کاهش هزار تومانی داشته اما هنوز نظارتی برای ثبات قیمت اعلام شده در خرده فروشی ها نیست و بعضا مغازه‌داران به هر قیمت که دوست دارند این محصول را به فروش می رسانند.

طلاکش درادامه تصریح کرد: این تخم مرغ وارداتی از نوع کاملا معمولی و فله ای است که با قیمت هر شانه  12 هزار و 600 تومان در بازار عرضه شده است. اگر قرار باشد قیمت هر شانه تخم مرغ به 6 هزار تومان برسد باید تا پایان سال فاتحه مرغداران را خواند. (اینجا)

رئیس سازمان دامپزشکی علیرضا رفیعی پور با اشاره به اینکه سال قبل حدود ١٢ میلیون مرغ بدلیل ابتلا به این بیماری در کشور معدوم شد، گفت: امسال نیز میزان مرغ های معدومی در همین حدود بوده است. 

رفیعی پور اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: رصد، شناسایی و معدوم سازی کانون های آلوده از اقداماتی است که سازمان دامپزشکی کشور انجام می دهد ضمن اینکه برخی اقدامات پیش دستانه نیز باید در این راستا انجام شود مانند تخلیه گله های مرغ مادر و فرستادن آنها به کشتارگاه ها تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. (اینجا)

دلایل گرانی تخم مرغ

طبق آنچه در پی شکایت مردمی از سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اعلام شده « تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان را فقط باید در میدان میوه و تره بار خرید و قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است که این نرخ برایشان مجاز است.» 

توجه به اینکه قیمت فروش هر شانه تخم‌مرغ در ستاد تنظیم بازار تصویب و از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد، این سازمان از مصرف‌کنندگان خواست که مبلغی بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر شانه و ۴۲۰ تومان برای هر دانه تخم‌مرغ پرداخت نکنند. (اینجا)

یک مقام مسئول با بیان اینکه واردات تخم مرغ باعث کاهش قیمت این محصول در بازار شده است، گفت: واردات تخم مرغ ترک به ایران، باعث افزایش قیمت این محصول در ترکیه شده است.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهرانبا بیان اینکه تاکنون حدود ۱۷ میلیون قطعه مرغ براساس بیماری آنفلوانزا در کشور معدوم شده است، اظهار داشت: تقریبا به جز دو استان سمنان و خراسان رضوی، همه استانها با این بیماری درگیر شده اند. (اینجا)

ارزانی مرغ  

پس از گذشت دو ماه، قیمت مرغ با وارداتی که از سوی دولت صورت گرفت، تعدیل شد. یک مقام مسئول از کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ خبر داد و گفت: کاهش تقاضا در برابر عرضه، از دلایل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار است.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی  از کاهش 100 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 800 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و400 و غرفه های میدان میوه و تره بار 6 هزار و 750 تومان است.(اینجا)

اما، بحران تخم مرغ این روزها دستمایه طنزهای فراوانی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شده است. از اعتراض به مرغ ها تا لاکچری بودن غذایی چون املت را در میان پست های تلگرامی ، پیش از فیلترینگ این شبکه اجتماعی می شد یافت .

مشکلات تخم مرغی از قدیم

عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص آنفولانزای مرغی حتی به گلایه رییس جمهور نیز انجامید. همین حالا از مردم دلیل گرانی تخم مرغ را بپرسید. کمتر کسی انگشت اتهام را به سمت آنفولانزای مرغی می گیرد.

البته بررسی های خبرآنلاین هم نشان داد که بحران تخم مرغ از 46 سال قبل وجود داشته؛به طوری که مرور روزنامه های منتشر شده در سال 1350 نشان می دهد داستان تخم مرغ داستان تازه ای نیست. دهم آبان ماه سال 1350 ، تیتری با این مضمون در صفحه اول روزنامه کیهان خودنمایی می کند؛ «مگر مرغ ها اعتصاب کرده اند که تخم مرغ پیدا نمی شود؟»

 در این دوره زمانی نیز رشد قیمت ها که از سوی گزارشگر کیهان تحت تاثیر صدور تخم مر از تهران رخ داده است، سبب شده تولیدکنندگان تخم مرغ نیز ار عرضه بارهایشان به بازار خودداری کنند.

در این راستا نرخ خرید تخم مرغ از مرغداران توسط شرکت توزیع تخم مرغ در این زمان کیلویی 4 ریال افزایش یافت و شرکت قیمت خرید را از مرغداران طرف قرارداد با خود از هر کیلو 56 ریال به 60 ریال رساندند. (اینجا)

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =