خبرگزاری صدا و سیما نوشت: وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما هیچ گونه خدشه ای به این توافق را نمی پذیریم و اروپایی ها به خوبی خطرات این مساله را درک می کنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در يک کنفرانس خبري در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام آمريکا در تشکيل يک نيروي نظامي محلي در شمال سوريه با تماميت ارضي سوريه مغايرت دارد. اين اقدام آمريکا به معناي نقض حاکميت سوريه است. وی افزود ما ناظران روس را از شهر عفرين خارج نخواهيم کرد و به دنبال ايجاد منطقه کاهش تنش در ادلب هستيم.

وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفت: توافق هسته اي ايران هنوز نمرده است و تا زمان بررسي بعدي آمريکا همچنان پابرجاست. تصميمي در خصوص توافق هسته اي در واشنگتن اتخاذ نشده است و ما هيچگونه خدشه اي به اين توافق را نمي پذيريم و اروپايي ها به خوبي خطرات اين مساله را درک مي کنند. درخواست از ايران براي مداخله نکردن در امور خاورميانه غير ممکن است زيرا تمامي کشورها منافع خود را دارند و اين مساله شامل سعودي نيز مي شود.

لاوروف تصريح کرد: ضروري است که تمامي طرف ها در نشست گفتگوي ملي سوري در شهر سوچي روسيه شرکت کنند. براي حل بحران سوريه بايد همکاري کرد. ما از بيش از 1500 سوري در مذاکرات سوچي دعوت به عمل آورده ايم. نشست هاي خارج از چارچوب نشست ژنو، متممي براي مذاکرات ژنو است و نشست آستانه کار سازمان ملل متحد را آسان تر کرده است. اميدواريم در مذاکرات آتي سوريه در وين اشتباه هاي گذشته تکرار نشود. در اين نشست بايد تمامي اقشار سوري حضور داشته باشند.

وي افزود: واشنگتن مي خواهد با دشمني ورزي جلودار بودن خود را نشان دهد. آمريکا بايد بداند که ثبات راهبردي بدون همکاري با روسيه و چين محقق نخواهد شد. وي در خصوص کاهش کمک هاي آمريکا به سازمان آنروا گفت: روسيه يکي از کشورهايي است که به اين سازمان کمک مي کند و عدم مشارکت آمريکا در کمک به اين سازمان باعث مي شود تلاش ها براي کمک به آوارگان فلسطيني با مشکل جدي مواجه شود.

وزير امور خارجه روسيه همچنین در جلسه شوراي امنيت که با موضوع امنيت افغانستان و منطقه آسياي مرکزي برگزار شده بود، گفت: اين جلسه براي کشورهاي متعددي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در اين جلسه مساله مبارزه با تروريسم، مبارزه با مواد مخدري که در افغانستان توليد و به ديگر کشورها قاچاق مي شود و باعث ايجاد بي ثباتي در آسياي مرکزي مي شود مورد بحث قرار مي گيرد.

لاوروف ادامه داد: تروريسم در افغانستان به خاطر وجود برخي گروه هاي تروريستي در اين کشور، ريشه دوانده است و اين مساله منجر به گسترش انديشه هاي مخربي مانند ايدئولوژي تعميق اختلاف ها شده است. در کنار حمايت برخي طرف هاي داخلي و خارجي، جنگجويان بسياري با تابعيت هاي مختلف تحت اين پرچم، به نبرد مي پردازند که از جمله مي توان به جهادي هاي موجود در سوريه اشاره کرد. جهادي هايي که از سوريه به افغانستان بازگشته اند هدف شان اين است که قدرت هاي مشروع در کشورهاي آسياي مرکزي را سرنگون کرده و خود به جاي آنها قرار بگيرند.

وی افزود: تروريست ها براي تأمين مالي خود از تجارت مواد مخدر استفاده مي کنند. بايد تدابيري براي مواجهه به اين خطر اتخاذ کرد، تجارت مواد مخدر براي تامين تروريسم بين المللي به کار برده مي شود و منجر به ناآرامي و بي ثباتي کشورها مي شود و به سلامتي جوانان لطمه وارد مي کند و باعث جرم و جنايت و فساد مي شود. براي مبازره با تجارت مواد مخدر نياز به دستيابي به راهبردي فراگير وجود دارد و در نشستي بين المللي که در دسامبر سال گذشته برگزار شد اين مساله مورد بررسي قرار گرفت. در اين نشست نمايندگاني از سازمان ملل متحد و نمايندگاني از سازمان هاي غير دولتي روسيه و ديگر کشورها حضور داشتند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 0
    جالبه گفته چون تو آمریکا هنوز تصمیم نگرفتن خدشه وارد نشده. یعنی بخوان تصمیم بگیرن خدشه وارد میشه. این با تیتر فرق داره. حتی گفته هنوز نمرده و تا تصمیم گیری آمریکا زندست.
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 0
    احتراما، «نمی‌پذیریم» یا «بر نمی‌تابیم» مناسب‌تر است.