از چُرت نیم ساعته ژوزه تا اوکراینی‌های چاق!

احتمال تغییرات در مدیریت باشگاه پرسپولیس یکی از سوژه‌های اصلی این باشگاه در یکی دو هفته گذشته بوده است.

فرهاد عشوندی - زاوش محمدی: علی اکبر طاهری درست در روزهایی که بحث محرومیت پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا مطرح شده بود، ایران را ترک کرد و به مسافرت رفت. او اصرار زیادی داشت که از مدیریت پرسپولیس کناره گیری کند اما زمان بدی را برای این موضوع انتخاب کرده بود. در روزهایی که فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا هر لحظه بر باشگاه پرسپولیس بیشتر می شد، طاهری هم اصرار به جدایی داشت و جالب تر اینکه او یکی دو روزی است از رفتن منصرف شده است!

اسماعیل حلالی و محمد پنجعلی، دو پیشکسوت باشگاه پرسپولیس مهمان موسسه خبر بودند تا درباره مشکلات مدیریتی باشگاه صحبت کنند.

*می خواهیم به یک پاسخ شفاف درباره دلایل ضعف مدیریت در باشگاه پرسپولیس برسیم. اینکه چرا تیم حتی در این شرایط که موقعیت خوبی در جدول رده بندی لیگ دارد، باز هم با مسائل و مشکلات مدیریتی روبرو است.

پنجعلی: مشکل سیستم حاکم در فوتبال ما است. یا می توانند فوتبال را حرفه‌ای کنند یا نمی‌توانند. بیایند اعلام کنند چه دلیلی دارد فوتبال را دست مردم نمی دهند؟ با شهامت بگویند نمی‌توانیم یا دست ما نیست، به شعور مردم توهین نکنند. 40سال است هر سال می‌گویند تیم را دست مردم می دهیم. تمام مشکلات فوتبال ما نشات گرفته از مدیریت دولتی است، در همه تیم ها هم این مشکلات هست و همه تیم‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، فقط وعده وعیده می‌دهند. خنده دار است، می‌گویند این دو تیم را می‌خواهیم خصوصی کنیم؛ اولین فاکتور این است که پخش بازی‌هایش را بتواند بفروشد. بیشتر درآمد یک باشگاه حرفه‌ای از پخش مسابقات است؛ این را که نداریم! تبلیغات نداریم! پیراهنت را روز اول که می‌پوشی فردا همه جا در منیریه به فروش می‌رود. وقتی مشکلات در سطح مدیریت ادامه پیدا می‌کند این تنش ها به طرفدارها و بازیکن ها منتقل می‌شود. بعد هم حکایت آقای پوتین است با رقیبش که 8سال این می آید بعد آن یکی؛ فدراسیون ما هم همین است. مگر کریمی چه گفته؟ چرا ناراحت می شوید؟ اگر می توانید که هیچ، اگر نمی‌توانید چرا ماندید؟ این وضعیت فوتبال ما نشان می‌دهد ما موفق نیستیم. تیم‌های پایه که همه اوت می‌شوند. تیم‌های باشگاهی در آسیا افتادند. یک جام در آسیا گرفتیم آن هم هیچکس یادش نیست. درست کردن این فوتبال کاری ندارد. این همه کشورها در آسیا هستند، یکی را الگو قرار بدهیم. ببینیم چه کردند که الان فوتبالشان اینطور است؟ ساختارمان حرفه ای نیست. حرفه ای باشیم بازیکن جریمه می شود. مدیرعامل مان هم یک جور باید خودش را با این ساختار وفق بدهد؛ برای همین ناز بازیکن را هم می کشند. این برای این است که اصلا فوتبال حرفه ای تعریف نشده.

حلالی: الان دو سه ماه دیگر قرارداد مسی تمدید می شود. تا به حالا مصاحبه ای دیدید که مسی مصاحبه کند که بعدش چه می خواهد بکند؟ بازیکن ما قرراداد دارد به خودش اجازه می دهد، درباره آینده‌اش حرف بزند. در فوتبال حرفه‌ای بازیکن مثل برده است. بازیکن قرارداد می‌بندد حرفه‌ای پول می‌گیرد. درآمد فوتبالیست در این کشور از یک جراح مغز که 8ساعت به اتاق عمل می‌رود بیشتر است به خاطر اینکه شما را می خرند و اجازه هیچ حرفی را ندارید. اگر قرار است بگویی نیستم و می‎خواهم به زندگی‌ام هم برسم، اگر باشگاه ساختار هم ندارد از بزرگان باشگاه بپرس؛ تا آخر فصل بازی کن، هر چی گرفتی نوش جانت، فصل که تمام شد بگو خداحافظ!

پنجعلی: من مشکل و درد را آنجایی می‌دانم که فوتبال ساختار ندارد، از جیب مردم خرج می‌کند. یک سری اسپانسر می گویند 200 میلیارد برده، اگر این باشگاه چنین سودی دارد چرا آن را به یک بخش خصوصی نمی‌دهند؟ دنیا به فوتبال به چشم صنعت نگاه می‌کند اما ما فقط از جیب می‌خوریم. اصلا شرکت‌های صنعتی چه حقی دارند تیم داشته باشند. باید خود فوتبال درآمدزایی کند.

*در سال‌های گذشته پرسپولیس از اسپانسرینگ خیلی پول گرفته، بازیکن‌ها به این معترضند که پاداش قهرمانی نگرفتند و هنوز از فصل پیش طلب دارند. با این شرایط باز باشگاه جریمه‌شان می‌کنند.

حلالی: باشگاه که این جریمه را به جراید اعلام نکرده. اگر باشگاه جریمه کرده بازیکن باید به باشگاه اعتراض کند نه روزنامه ها. اگر باشگاه ساختار داشته باشد و درست باشد، قرارداد حرفه‌ای بستی، موظف است که عمل کند.

پنجعلی: البته به این راحتی هم نیست. اصلا آدم رویش نمی‌شود شکایت کند. دلیلش همان ساختار آماتور است. باشگاه باید مطابق قانون برخورد کند. چرا در هر محکمه‌ای فوتبال ما محروم می شود.

حلالی: همان بازیکن هایی که به پرسپولیس آمدند در باشگاه خودشان قرارداد اصلی شان را ندادند اما در پرسپولیس قبل از دربی سر آپشن قراردادشان اعتراض کردند! تا حالا ما یادمان نمی‌آید دو ماه مانده به پایان فصل بازیکنان 70درصد قراردادشان را گرفته باشند. من می‌گویم تو که در باشگاه‌های دیگر هیچی نگرفتی به پرسپولیس که رسیدی دنبال آپشن هستی؟ شما از پرسپولیس به همه چیز رسیدی، به تیم ملی که از همه چیز مهمتر است رسیدی. الان همین دو نفری که از همه بیشتر حاشیه داشتند، بیرانوند و طارمی فیکس تیم ملی هستند. بیرانوند دو سال و نیم پیش جز 5 تا گلری که کی روش دعوت می کند و خط می زند هم نبود. درست است که قسمت عمده ای توانایی خودش بود ولی قسمتی هم دیده شدن بود. باشگاه و همان هوادارهایی که به آنها می گویی هیس.

*بازیکن‌ها می‌گویند مدیریت برای اینکه حق و حقوق را ندهد به لیدرها خط می‌دهند که علیه بازیکن‌ها شعار بدهند.

پنجعلی: اگر چنین چیزی هم هست بیرانوند باید بیاید شفاف بگوید. چون این تیم به معنای واقعی مردمی است با احساسات مردم بازی می شود. اگر عمدی در کار باشد خیانت است و باید اگر چیزی هست بگویند. این تیم مال مردم است. وزارت ورزش هم نمی تواند ادعا کند مالک باشگاه است. این مردم آن را به کول کشیدند و در سرما و گرما این تیم را حفظ کردند.

حلالی: 50درصد حرف شما کاملا درست است. قسمت اعظم لیدرها از طریق باشگاه تغذیه می شوند که این در هیچ جای دنیا نیست. ما تماشاگری داشتیم که با ماشین خودش می آمد و با پول خودش برای ما میوه می‌خرید برای خاطر دلش و برای خاطر تیمش ولی وقتی به لیدر پول می‌دهی می‌شود نمک خورده تو. این کار را چه کسی جلویش را گرفت؟ علی دایی با این کار مبارزه کرد اما واقعا زورش نرسید. سرمربی باید با مدیرعامل مچ باشد او هم وقتی می دید مدیرعامل آخر هم حرف خودش را به کرسی می نشاند، رفت دنبال کار خودش. من احساس می کنم به بیراهه رفتیم. آنقدر مسائل حاشیه‌ای داریم که از مسائل فنی عقب می‌مانیم.

پنجعلی: فوتبال هیچ جای دنیا دست دولت یا حکومت نیست. همه جای دنیا دست مردم است. در اروپا باید برای فوتبال و کسب درآمد زحمت کشیده شود نه اینکه وزارت 4نفر را معرفی کند، بگوید اینها مدیر باشگاه. من واقعا ناراحت می شوم وقتی فکر می کنم 40 سال است مردم را سر کار می گذاریم. هر سال مزایده می گذارند بعد می گویند طرف اهلیت ندارد، آبروی طرف را هم می برند. خب بگویید اهلی نیست. شما اهلی می خواهید که هر چه گفتید گوش کند. کسی که نمی‌آید پول بگذارد حرف هم گوش کند. مگر می شود 40 سال فوتبال ما اینطور مریض باشد؟ روزنامه زیاد داریم، شعار می دهیم، سر و صدا زیاد است ولی وقتی از کشور بیرون می رویم می بینیم چقدر بین فوتبالمان با دنیا فاصله افتاده. فوتبال اصلا دست دولت معنی ندارد. چرا باید از جیب مردم خرج کنیم؟ از مردم پرسیدیم آیا راضی هستند؟ مدیر خودش از جای دیگر حقوق می‌گیرد آنجا می نشیند، برای همین دلش نمی سوزد و برای همین داستانهای زد و بند و زیرمیزی و ... پیش می‌آید ولی هیات مدیره‌ای که زحمت می کشد یک قران یک قران درمی‌آورد که نمی‌گذارد این اتفاقات بیفتد. یا روراست بگویند نمی توانیم یا بگویند نمی گذارند. مگر علی کریمی چی گفته؟ راست می گوید باید شفاف سازی شود. تا کی این همه پول رد و بدل می شود نه می گذاریم مردم بفهمند نه هیچ! فوتبال ما مشکل دارد فساد دارد. نه اینکه بگوییم آدم های خوبی در آن نیستند تحت تاثیر سیستم اینطور می شوند.

*شما خودتان در این اواخر سرپرست تیم بودید، آن زمان هم همینطور بود؟

پنجعلی: این مسائل همیشه بوده، داریم می بینیم.

*شما دوره رویانیان بودید. اما در دوره فعلی، باشگاه حداقل با انباشت چک برگشتی روبه رو نبود و مردم خودشان پول دادند.

پنجعلی: چرا به مردم جوابگو نیستیم؟ بگوییم چقدر درآوردند. ما که هیچ، اصلا رویمان نمی شود دنبال قراردادمان برویم اما باید شفاف باشد. به معنای واقعی حرفه ای باشد. بازیکن حدودش را بداند. اگر یک زمانی بازیکن از وظایفش تخطی کرد مشخص باشد جریمه اش چی است.

حلالی: ورودی و خروجی باشگاه مشخص نیست و اینکه چقدر درآمد دارد و چقدر باید هزینه کند. رویانیان که آمد اصلا مشخص نشد چطور ده میلیارد آوردند و چطور شد که 80 میلیارد بدهی بالا آوردند. الان مثلا بدهی های باشگاه را به صفر می رسانند. باید به مدیرعامل و هیات مدیره بگویند توانایی این را دارید که با این مخارج درآمد داشته باشی که فردا با بدهی باشگاه را تحویل مدیر بعدی ندهی. در آخر هم مدیر باید پاسخگو باشد. من شاهدم بازیکنی آوردند سه بازی برای پرسپولیس نکرد، 450 میلیون پول را دادند که آن موقع سقف قرارداد بود. تازه بازیکن بعدش 360 میلیون قرارداد بست. آپشن هم گذاشتند قراردادش نزدیک 900 میلیون شد. یعنی 450 میلیون قبل قرارداد گرفت. 4سال پیش من سرمربی تیم ب بودم قراردادم 35 میلیون بود 11 میلیون دادند، بقیه اش را ندادند. هر سری می گویند برو شکایت کن. من بروم از خانه خودم از پرسپولیس شکایت کنم؟

پنجعلی: ما همین دوره قبلی مگر 4 تا اوکراینی نداشتیم؟ چی شد؟ اصلا بازی کردند؟ پولشان را گرفتند و رفتند. این یعنی یک جای کار می لنگد. حتی تماشاچی هم می گفت اینها چرا چاق هستند.

حلالی: روز اول که خوزه را از فرودگاه به درفشی فر آوردند، از یک ساعتی که نشست، نیم ساعتش را چرت زد. توانایی نیم ساعت نشستن نداشت. من به عنوان کسی که 20 سال است کنار این باشگاه هستم گفتم این چه می خواهد بکند که ما بلد نیستیم. الان 4 سال است همه حیثیت و آبرویمان برای قرارداد او رفته. ما که پول نداریم، چرا بازیکن خارجی می آوریم؟

*الان احتمالا دوباره در پرسپولیس تغییرات مدیریتی اتفاق می افتد. وزارت ورزش می گوید در بحرانی ترین شرایط تیم، طاهری ول کرده رفته. این کار درستی است که در شرایط حساس آن روزها که احتمال حذف از آسیا وجود داشت، مدیرعامل تیم را ول کند و برود؟

پنجعلی: من فکر می کنم آقای طاهری در این دو سال و نیم خیلی خوب عمل کرده ولی باشگاه پرسپولیس تا زمانی که توی آن نباشی نمی دانی چقدر سخت است. اگر بخواهی درست کار کنی 24 ساعت شبانه روز هم کم است. من نمی دانم چطور دو سه هفته تیم را رها می کنند و می روند. الان باشگاه را ول کردند بازیکن به خودش اجازه می دهد می گوید ما صاحب نداریم. در استادیوم این اتفاق می افتد.

حلالی: همیشه مگر در باشگاه پول بوده؟ پولی هم که می آمد مثل قانون جنگل بود. یک پولی که می آمد همه می ریختند سرش. پس وقتی پول نیست، مدیرعامل نباید بگذارد و برود.

پنجعلی: دوره ما حواسمان پرت می شد جیبمان را هم می زدند. اما همینطور که حلالی گفت برای من هم جای تعجب بود. یک جوی بود، مردم هم احساساتی هستند. این شرایط به نفع باشگاه نیست اما به نفع شخص ممکن است باشد چون ما اگر واقعا عاشق تیم باشیم در این فوتبال دولتی باید منافع تیم را درنظر بگیریم. این قدر هم مدیرها جابه جا می شوند، مشکل اساسی مدیریت نیست، ساختار دولتی بودن فوتبال ما است.

*اگر جای وزیر ورزش باشید تصمیمتان چه خواهد بود؟

 پنجعلی: من جای وزیر ورزش باشم یا می گویم فوتبال را بدهید دست مردم یا دولت حمایت کند. چون معجزه نمی شود کرد. یک نسخه بپیچید. ما به لحاظ فرهنگی فوتبالمان باید مثل برزیل اسپانیا یا ژاپن باشد.اگر نمی توانید بگویید نمی توانیم. یا نمی گذارند باز اعلام کنید نمی گذارند. مشکل ما طاهری نیست.  آقای طاهری تا آخر فصل باید باشد. مدیرعامل وسط فصل کنار گذاشتن یعنی لاپوشانی کردن مشکلات. مدیر باید تا آخر فصل بمانند هم حسابرسی کنند هم راندمان کارش را ببینند. بعد بگوید می روم. بعد تصمیم بگیرند یک نفر آدمی که دلش به حال مردم بسوزد را در راس تیم بگذارند نه آدمی که رابطه قوی تری دارد.

حلالی: باشگاه پرسپولیس الان تیم ب ندارد. من روز اولی که آمدند به رسم ادب رفتم خدمت آقای طاهری و حرف هایی را به ایشان زدم که دیدم کشش را نداشت که متوجه شود چه می گویم. او در این دو سال هم همه توانشان را روی تیم اصلی گذاشتند و تیم پایه هیچ.

*در آن دوره ای که شما به عنوان سرمربی تیم ب پرسپولیس فعالیت می کردید، بودجه ای به شما تعلق می گرفت؟

حلالی: یک آب معدنی به من نمی دادند. فوتبالیست یا فوتبالیست است یا اگر نیست می رود می نشیند خانه اش. من با بازیکن هایم قرارداد کمی بستم و یک هزارتومان باشگاه به ما نداد. من می خواستم قانونمندش کنم که نشد. تا جایی که در توانم بود هزینه هایم را از باشگاه گرفتم. حتی لباس های بلااستفاده بزرگسالان را از انبار می آوردم به بازیکنان می دادم. تیم ب یعنی باید بازیکن بسازی ولی یک آب معدنی سر تمرین نمی دادند.  ما آکادمی نداریم چون مدیرعامل مجبور است تیم اصلی اش را بچسبد. چون اگر نتیجه نگیرد معلوم نیست سال بعد باشد یا نه!

*راهکار عملی الان وجود دارد؟ شما آقای طاهری را موفق می دانید یا نه؟

پنجعلی: ما اگر بخواهیم ببینیم فوتبالمان موفق بوده باید ببینیم خارج از مرز چه می کنند. من اعتقاد دارم دانش برانکو در سطح بسیار بالایی قرار دارد اما داشته فوتبال ما این است. همین که جز 4 تا رفتیم خیلی خوب بودیم. بیست و چند سال است یک سومی هم در آسیا نداریم. این نشان می دهد فوتبالمان عقب است. پرسپولیسی که از همه تیم ها در ایران قوی تر بوده می رود و 4تا می خورد. درست است که تا نیمه نهایی بالا رفتیم ولی به تیم شرق آسیا نخوردیم و اگر با آنها بازی می کردیم شرایط بدتر می شد.

حلالی: من یک پیشنهاد به طاهری دادم. در تیم بزرگسالان ایشان فوق العاده عمل کرده اما خودش به ساختار پایه نمی رسید می توانست سال اول یک نفر که عاشق پرسپولیس و پولدار است را می آورد و از او در تیم های پایه کمک می خواست. یکی از پیشکسوت ها را می گذاشتند برنامه می دادند که سه سال بعد اینجا باید باشی. جلو که نرفتیم هیچ همان که داشتیم را هم نابود کردیم.

*همین کار را با تیم ملی امید کردند و آن را به آقای کاشانی دادند جواب نداد .

پنجعلی: من فکر می کنم نمی شود.

حلالی:  تیم ملی امید ما متفاوت است. اکثر بازیکنانش در لیگ های برتر بازی می کنند و همکاری با باشگاه ها نمی کنند. اجازه نمی دهند بازیکن برود سر تمرین تیم ملی امید و فقط در بازی های رسمی دور هم جمع می شوند. کی روش هم بازیکنان را خیلی کم دعوت می کند چون اعتقاد دارد آموزش در باشگاه های ما ایراد دارد. الان 5-6 باشگاه در این زمینه حرفه ای کار می کنند. کسی را هم نمی گذارند کار کند. می گویند رزومه ندارد. رزومه را باید کجا به دست بیاورد؟ من رزومه را کجا باید به دست بیاورم؟ یکی باید اعتماد کند که بروم و رزومه جمع کنم. بحث من این است. ما باید اعتماد کنیم. باید ساختار آموزشی را نظارت کنیم و آن را بالا ببریم. خیلی از باشگاه های ما تمریناتشان ساختار بزرگسالان به لحاظ تمرینی ایراد دارد. باشگاهی هست که بازیکنش در تمرین عرق نمی کند. این بازیکن در تمرین تیم ملی خوب تمرین می کند که در بازی تیم ملی باید 12 کیلومتر بدود. بعد بازیکن را دعوت نمی کند و از لیگ بلزیک و هلند دعوت می کند.

*همین کاوه رضایی فصل قبل اینجا چی بود و الان بازی اش خیلی خوب شده است.

حلالی: چی الان عوض شده از کاوه رضایی؟ فقط تمرینش بهتر شده. علی دایی هر دفعه می رفت آلمان و برمی گشت، به لحاظ تکنیکی تغییرات می کرد. ما این را میدیدیم که ضربه به توپ زدنش هم متمایز شده. هر دفعه می رفت آلمان و برمی گشت ما این را می دیدیم.

پنجعلی:  آمدند تیم ها را بفروشند و هیچ کدام را تایید نکردند. گفتند اهلیت ندارد. آبروی طرف را هم بردند. به واقعا باید بگویند این ها اهلی نیستند و مطابق خواسته ما عمل نمی کنند.

*شما تیم به هدایتی می دهید؟

پنجعلی: نباید شخص بیاید وسط. البته مشتری خوب هم بیاید نمی دهند. مگر می شود 40 سال نشود واگذار کرد؟

حلالی: الان پرسپولیس به لحاظ مدیریتی چه چیزی را تغییر داده که موفق بوده؟

*اتفاقا طاهری مدیر خیلی قوی نبوده. اینجا پول وجود داشت و مربی خوب وجود داشت.

حلالی: می خواستم به این برسم. آمدن برانکو به باشگاه این همه تاثیر داشت. می گویم آموزش ما غلط است همین است. در تمام رده ها و تمام کارها یک آدم مثل برانکو بیاورید.

*شما معتقدید یک زمان مناسب یک سری اتفاقات باعث شد تا پرسپولیس روند مثبت را پیش بگیرد؟

پنجعلی: بسیاری مسائل دست به دست هم داد و کمک کرد. بین هواداران به خصوص از زمانی که هادی نوروزی فوت کرد انسجام خوبی به وجود آمد. از تیم فراتر از چیزی که تصور می شود حمایت کردند. البته تاثیر کادر فنی هم بی نتیجه نبود و هیمن موارد دست به دست هم داد تا یک پرسپولیسی را ببینیم که در این چند سال ندیده بودیم. از این طرف اگر می گویم فوتبال مشکل دارد ولی این پرسپولیس باید قهرمان می شد. یک سری مشکلات و محرومیت ها باعث شد نشود. همانطور که می بینیم مدیریت ما حرفه ای نیست. چند وقت است این قهر می کند آن آشتی می کند و ...

*شما می گویید نقش برانکو کلیدی تر از مدیرت باشگاه بوده؟

حلالی: من خیلی معتقدم برانکو به لحاظ فنی موثر بود. یک مدیر تشخیص خوب می دهد و یک سرمربی خوب می آورد. آقای برانکو هم 7 هفته اول لیگ را باخت اینکه پشتش ایستادند یکی از محاسنشان است. وقتی به یکی اعتقاد داری همه باید حمایت کنند. به لحاظ روند کاری مثبت دیدم. ایده آل نیست. آقای برانکو الان دیگر با لیگ ما آشنا شده و در حال حاضر مهدی تاتار و سه چهار تا مربی هستند که می توانند جلوی او عرض اندام کنند اما وقتی با این تیم به آسیا رفت به مشکل خورد. اگر ما تیم های قوی تری در لیگ داشتیم برانکو می توانست با تیم های آسیایی هم یقه به یقه شود. یک دلیل این است که لیگ داخلی مربی به لحاظ فنی بازخواست نمی شوند. هیچکس نمی پرسد الان چرا پارس جنوبی الان موفق است.

*یکی از چالش هایی که خیلی زیاد بود اردوها بود. اردوی امارات قبل بازی با الهلال حجمی از افکار خاله زنکی که منتشر شد این از کجا نشات می گیرد؟

پنجعلی: هر چی شما دنبالش بروی به مدیریت برمی گردد که نشات گرفته از تفکر دولتی و سیستمی است. نمی شود. بعد دربی من تلویزیون بودم فتاحی آمد روی خط. مردم با بلیت پشت در مانده بودند. آقای فتاحی گفت باید کار فرهنگی کنیم. یک لفظی که مسوولین با آن بازی می کنند. در همه جای دنیا تماشاگران یک ربع قبل بازی وارد استادیوم می شوند و همه تنها در جای مشخص شده خود می نشینند. خب اگر وقتی نمی توانند مدیریت بروند. در ایران بازی شروع شده و نزدیک به 200 نفر کنار زمین داخل پیست هستند. هیچ جای دنیا این را نمی بینید.

حلالی: در باشگاه های ما بازیکنان به صورت سنتی رشد می کنند اما در تمام دنیا در کنار آموزش بازیکن ها مربی به لحاظ روانی و تفکر با آنها کار می کند. همزمان با رشد فنی به بازیکن مشاوره می دهند که وقتی بزرگ شدی باید چه کنی. بازیکن وقتی فوتبالیستی می شود که یک مقدار دستش بازتر می شود و اردوهای خارج از کشور می رود همین محدودیت ها و ناآگاهی ها باعث می شود به جای اینکه ده و نیم شب بخوابد به قول شما می رود با دو تا هنرپیشه به دنبال گشت و گذار و تازه ساعت دوازده و نیم می خوابد. صدمه اش را هم خودش می خورد هم تیم. سرمربی تیم چقدر می تواند کار کند.

*حتی گفته شد در آن اردو معاون باشگاه برای فرزندش تولد گرفت.

حلالی: اصلا مگر تولد بچه معاون باشگاه را در اردوی تیم می گیرند؟ بازیکن حرفه ای در لیگ بازی می کند تاره ساعت یک و نیم بامداد به برنامه 90 می رود.

پنجعلی: این اتفاق های رخ می دهد چون فوتبال ما آماتور است. وقتی ببازی مدیر می رود. اینجاست که به بازیکن باج می دهند تا یک و نیم بیدار است هیچ کس هم کاری ندارد. مشکل ما همین است. طرف پسرخاله اش او را نمی شناخت اما الان هر روز در تلویزیون هستند و مردم آنها را می شناسند.همانطور که آقای حلالی گفت اصلا در ایران فوتبال پایه معنی ندارد.بازیکن جوان در اوج فوتبال باید برود خدمت و فقط هم به دو سه تیم می توانی بروی. یک سری عملا نابود می شوند. هنوز بعد از گذشت یک فصل یک مشکل خدمت یک بازیکن پرسپولیس حل نشده است..

*یک زمان هایی فکر نمی کنید محمد پنجعلی و اسماعیل حلالی اگر لیدر می شدند منفعت بیشتری می بردند؟

پنجعلی: صد در صد.

حلالی: آن زمان که ما بازی می کردیم فکر اینجا را نمی کردیم که ارزش یک لیدر یک زمانی از پیشکسوت بیشتر می شود.

پنجعلی: من باشگاه رفتم  و مدیرعامل مرا پشت در اتاقش نشاند اما لیدر راحت آمده رفته داخل اتاق و با مدیر دیدار کرد. این موضوع تقصیر لیدر نیست. مدیر وقتی بخواهد بماند مجبور می شود به لیدر باج دهد.

حلالی: در اين فصل برانکو یک مقدار محتاط شده و رو به بازي  نتیجه گیرا آورده است و مسائل فنی اش کمرنگ شد. نتیجه ش را در آسیا دیدیم. در ليگ برتر نفتی که تمرین هم نداشت می توانست پرسپولیس را ببرد. آنها هم سه تا موقعیت داشتند که نزدند. کلا روند امسالمان به لحاظ فنی تیم سال قبل یا حتی دو سال قبل نیست. دلیل عمده اش را می دانم اما نمی خواهم باز کنم. یک مقدار برانکو باید بیشتر زمان بگذارد. محرومیت بازیکن ها تاثیرگذار بود. بازی دیروز هم یک موقعیت هفتاد هشتاددرصدی داشتیم. اما الان بیشتر مستقیم بازی می کنند.

پنجعلي: برانکو در یک مقطعی چند بازیکن از دست داد. همین نبود طارمی به تيم صدمه زده است. بازيکناني که محروم هستند برگردند پرسپولیس حرف اول را می زند.

حلالي: مقابل پرسپولیس در تهران تیم ها که بسته بازیی می کنند به مشکل می خوریم اما نخواستیم درستش کنیم. دیروز حتی پدیده توان نداشتند ضدحمله بزنند با توجه به این ما باز هم دو تا هافبک دفاعی را نگه داشتیم و بعد محسن مسلمان را آوردیم سه تا هافبک وسط داشتیم کنار نداشتیم. عملا ما هم بازی را بسته تر کردیم.

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =