دنیای اقتصاد خبرداد: خبرها حاکی از آن است که بررسی پیشنهاد تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به‌صورت سراسری در کمیسیون‌های تخصصی دولت به پایان رسیده است و این پیشنهاد برای عملیاتی شدن به هیات دولت ارسال شده است.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از دلایل طرح چنین پیشنهادی است. کارشناسان معتقدند: «تعطیلات دو روزه آخر هفته و حذف بی‌نظمی‌های موجود در تقویم تعطیلات کشور، امکان برنامه‌ریزی برای سفرهای کوتاه به مناطق اطراف شهرهای بزرگ و رونق گردشگری را نیز فراهم خواهد کرد.» علاوه بر این فراهم شدن زمان کافی برای فراغت، بازده کاری را افزایش خواهد داد.

گروه گردشگری:‌ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کهکیلویه و بویراحمد از ارائه پیشنهاد تعطیلی روز پنج‌شنبه به‌صورت کشوری به هیات دولت خبر داده و گفته است که هیات دولت در این باره تصمیم خواهد گرفت. مجید محنایی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به‌عنوان دلیل طرح این پیشنهاد عنوان کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح تعطیلی آخرهفته مدت‌ها است که از مطالبات فعالان کسب‌وکار، کارمندان و کارفرمایان است؛ طرحی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند اثرات مهمی در رشد بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از گردشگری داشته باشد. با این وجود هنوز در اولویت‌های مجلس و دولت قرار نگرفته است. در همین خصوص محمدرضا خائف، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران تاثیر تعطيلات آخرهفته را به‌صورتی دوسويه بر اقتصاد بررسی کرده و می‌گوید: «تعطیلات آخر هفته از يكسو با كاهش زمان‌های كار فرصتی برای تمدد روان كاركنان و شاغلان فراهم می‌آورد و از این طريق بهره‌وری را افزايش خواهد داد و همچنین مصرف انرژی و استهلاك در محيط‌های كار را كاهش می‌دهد؛ از سوی ديگر بخش‌های ديگر اقتصادی و وابسته به فعاليت‌های مربوط به اوقات فراغت نظیر گردشگری را فعال می‌كند و به نوعی ديگر باعث افزايش رشد اقتصادی خواهد شد.»

اسرافیل شفیعی‌زاده، استاد دانشگاه نبریکا اسپانیا نیز پیش‌تر به «دنیای اقتصاد» گفته بود: «تعطیلات دو روزه آخر هفته و حذف بی‌نظمی‌های موجود در تقویم تعطیلات کشور، امکان برنامه‌ریزی برای سفرهای کوتاه به مناطق اطراف شهرهای بزرگ را فراهم کرده و این اتفاق با ایجاد پیوندهای هرچه بیشتر جوامع شهری و روستایی سبب رشد مناطق کمتر توسعه‌یافته چه از بعد فرهنگی و چه از منظر اقتصادی می‌شود.» این کارشناس یکی دیگر از نتایج تعطیلات دو روزه آخر هفته را اینچنین عنوان کرده بود: «فراهم شدن زمان کافی برای فراغت، باعث تجدید قوای نیروی کار شده و از این حیث بازده کاری را افزایش و رتبه کشور را در شاخص‌های کسب‌وکار بهتر خواهد کرد. علاوه‌بر این چنین فرصتی، با دادن زمان کافی برای تفکر و پرداختن به دیگر فعالیت‌ها، باعث ارتقای سواد، سطح بینش و آگاهی جامعه می‌شود.»

پنج‌شنبه یا شنبه؟

در عین حال، این طرح به اشکال مختلف ارائه می‌شود؛ برخی به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کنار جمعه‌ها و برخی دیگر به تعطیل کردن شنبه‌ها و جمعه‌ها اشاره می‌کنند. اما کدام پیشنهاد صحیح‌تر است؟

به باور غالب کارشناسان، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها سبب خواهد شد ارتباط کاری بخش‌های اقتصادی کشور به مدت چهار روز با دنیا قطع شود و این وضعیت هزینه‌های زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. در واقع با احتساب دو روز تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در ایران و دو روز شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای دنیا، به چهار روز تعطیل برخواهیم خورد که عملا امکان برقراری مراودات کاری و اقتصادی با کشورهای دیگر را غیرممکن خواهد کرد. بدیهی است در شرایط کنونی که هدف‌گذاری‌های کلان توسعه کشور بر مبنای گسترش روابط با جهان خارج است، ‌چنین طرحی بسیار نامعقول و غیر منطقی است.

بنابراین گرچه تعطیلی دو روز در هفته ‌ما را یک گام به جهانی شدن نزدیک می‌کند، اما در صورتی‌که این اتفاق با دلایلی که برای همگان روشن باشد واقع نشود و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی آن فراهم نباشد، ‌تغییری ظاهری است که اجرای آن هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. فعالان کسب‌وکار معتقدند تعطیلی دو روز آخر هفته زمانی معنا می‌یابد و به‌عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود که شاخص‌های اقتصادی ما را ارتقا دهد و باعث رشد و توسعه پایدار شود؛ اتفاقی که به باور آنها درصورت تعطیلی پنج‌شنبه در کنار جمعه، نه‌تنها محقق نخواهد شد که به‌دلیل کاهش روزهای مفید کاری در هفته مانعی برای روند رو به جلوی تحول اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود.

 

از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد موافقان طرح ساماندهی تعطیلات معطوف به تعطیلی دو روز آخر هفته، دلایلی را برای تاکید بر لزوم پیگیری و اجرای این طرح بر می‌شمرند که کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توزیع سفرهای داخلی و نیز کاهش مصرف انرژی از آن دسته‌اند. در واقع افزایش اوقات فراغت بازده کاری کارکنان را افزایش داده و نه‌تنها هزینه‌های ظاهری یک روز تعطیلی بیشتر را جبران می‌کند بلکه در مجموع با کاهش استهلاک ایجاد شده در محیط‌های کاری و کاهش مصرف انرژی، ارزش افزوده بیشتری را نصیب اقتصاد کشور می‌کند. این درحالی است که در صورت تعطیل شدن پنج‌شنبه به جای شنبه، علاوه‌بر اینکه در عمل چندان اثر مثبتی را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور شاهد نخواهیم بود که با ایجاد وقفه یک روزه دیگر در ارتباط با تعاملات جهانی، هزینه‌های هنگفتی را نیز متحمل خواهیم شد. در این زمینه نیز خائف، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران به تجربه کشورهای عربی اشاره کرده و می‌افزاید: «اين كشورها ضمن در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و دينی، برای حفظ حداكثری ارتباط با ديگر كشورها كه دو روز شنبه و يكشنبه تعطيلی آخر هفته آنها است، جمعه و شنبه را به‌عنوان تعطيلات آخر هفته خود برگزيده‌اند و به نظر می‌رسد اين الگو به دليل اشتراكات فرهنگی و دينی برای ايران نيز قابل اجرا است.»

راهکارهای عملی

اما چه راه‌هایی برای عملی شدن طرح ساماندهی نظام تعطیلات کشور که سال‌ها است پرونده آن باز مانده وجود دارد؟

در این باره نیز کارشناسان نظرات گوناگونی داشته و پیشنهادهای مختلفی را ارائه کرده‌اند که از آن جمله باید به راه‌حل سینا کلهر، ‌پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد. کلهر می‌گوید:‌ «برای كنترل تعطيلات متغير تقويم كه يكی از دلايل مهم مورد توجه قرار گرفتن بحث تعطيلات در ميان كارشناسان و مسوولان كشور بوده، لازم است يك سيستم برنامه ريزی متغير نيز وجود داشته باشد تا از اين طريق آشفتگی‌ها به حداقل برسد.» وی می‌افزاید: «در 2 ماه پايانی هر سال، دولت می‌تواند تقويم تعطيلات كشور را برای سال بعد اعلام كند و به اين ترتيب امكان برنامه‌ريزی برای خانواده‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی نيز محفوظ خواهد ماند.» كلهر با تاكيد بر اقدامات و برنامه‌های گام به گام و پرهيز از ارائه راه‌حل‌های مقطعی تاکید می‌کند: «در اين روش انعطاف زيادی وجود دارد و می‌توان در هر سال با توجه به شكل قرار گرفتن تعطيلات، تصميمات مقتضی را اتخاذ كرد. برای مثال اگر در يك سال عيد غدير و قربان مصادف شد با شهريور، در آن سال می‌شود فاصله ميان اين دو عيد را تعطيل اعلام و در عوض چند تعطيلی ديگر را حذف كرد. همچنين اين در خصوص تعطيلاتی كه با مناسك خاصی همراه نباشند صدق می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «در اين صورت نه‌تنها به حساسیتي دامن زده نمی‌شود بلکه با تاكيد بيشتر بر برخی مناسبت‌ها، امكان گفتمان در اين خصوص نيز به بهترين صورت فراهم شده و به اين ترتيب از مقاومت‌ها كاسته می‌شود.»

دکتر ناصر رضايی عضو پژوهشكده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز معتقد است که برای گذشتن از سد این حساسيت‌ها، آن هم با كمترين هزينه، لازم است ميان دستگاه‌ها و نهادهای مسوول و درگير با اين طرح، نوعی همدلی ايجاد شود و در غير اين صورت، راه‌حلی كه وجود خواهد داشت حركتی آهسته و پيوسته و مبتنی بر مطالعه و شكل‌گيری گفتمان در باب اين موضوع است. حسین ساسانی ‌عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیته توسعه پایدار فرهنگستان علوم یکی دیگر از افرادی است که در این باب به ارائه راه‌حل پرداخته است. وی در این‌باره اظهار می‌کند: «برای باز شدن گره طرح ساماندهی تعطیلات، تمرکز بر تعدیل تعطیلات تقویم رسمی کشور و پس از آن تعطیلی دو روز آخر هفته، اشتباهی محض است؛ عاملی که در تمام این سال‌ها مانع به نتیجه رسیدن این طرح شده است.»

ساسانی اضافه می‌کند: «لزوم کاهش تعداد روزهای تعطیل به نفع افزایش یک روز تعطیل به آخر هفته، غیرقابل انکار اما در حال حاضر نشدنی است؛‌ چرا که با مقاومت‌های زیادی مواجه شده و عملا مساله ساماندهی تعطیلات با محوریت تعطیلی دو روز آخر هفته را به محاق خواهد برد.» وی پیشنهاد می‌دهد که بهتر است این پروژه در چند فاز انجام شود؛ فاز اول تصویب تعطیلی روز شنبه است و فاز بعدی تعدیل روزهای تعطیل رسمی تنها در این‌صورت است که از حساسیت‌ها کاسته شده و این طرح عملی می‌شود.

همه اینها درحالی است که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز چندی پیش اعلام کرد استانداری‌های كشور نیز بر سر تعطیلی دو روز آخر هفته اجماع نظر دارند. وی اما تصميم‌گيری نهايی درمورد ساماندهی تعطيلات را مستلزم يك نگاه كلان دانست و گفت: «برای این موضوع، نهادهایی نظير سازمان ميراث فرهنگی، وزارت كشور، وزارت آموزش و پرورش و ديگر مجموعه‌های ذی‌صلاح، نشست‌هايی انجام داده و اسنادی تدوين کرده‌اند و حتی جمع‌بندی‌هايی صورت گرفته است اما اين مهم بايد با طی يك همكاری و مشاركت بين دستگاهی حاصل شود.» با وجود همه این اظهارنظرها و درحالی‌که هر از چندگاهی پرونده مفتوح طرح ساماندهی تعطیلات از سوی مسوولان مختلف ورق می‌خورد، ‌اما دقیقا مشخص نیست که متولی اصلی این طرح چه نهادی است و چرا درحالی‌که همگان با آن موافقند به مرحله اجرایی نمی‌رسد!

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    آقا یه پیشنهاد راحت تر . کل هفته رو تعطیل کنید. آخه با چه جرات و جسارتی کشور ایران رو با کشورهای غربی حتی عربی مقایسه کنید. برید ببینید نرخ ساعت مفید کار و نرخ بهروه وری در محیط کار رو در ایران با بقیه دنیا مقایسه کنید. به گواه همین مرکز آمازر ایران در سال قبل نرخ ساعت کار مفید کارمندان دولت 30 دقیقه در روز بوده . به جای این که سه ساعت باشه . همین 30 دقیقه رو هم می خواید کم ترش بکنید . والله
    • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      خب نخبه وقتی ساعت کار مفید سی دقیقه هست بهتر نیست ی روز تعطیل بشه تا مردم ب جای علافی سر کار ب کارای دیگه ای بپردازن و در هزینه ها و... صرفه جویی بشه؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      56 4
      این چیزی که شما نوشتی مربوط به کارمندای دولته، بقیه ی جامعه حق زندگی ندارن؟؟حق گردش ندارن؟؟والا با اینهمه قانون کار بازم مدیران شرکتهای خصوصی به سر کارمنداشون زورن، ما ساعت کاریمون از 8 صبحه تا 5 بعد از ظهر به علاوه پنجشنبه ها، توی شرکت از صندلیمون بلند میشیم یه لیوان چایی بریزیم انقدر بهمون چپ می بندن که دیگه پشیمون می شیم از چایی دوم، الان که شب عیده کلی کار ریختن سرمون، تا 8 شب یه جوری باهامون برخورد می کنن که انگار وظیفمونه بمونیم، دریغ از 1 ریال اضافه کاری، با همه ی این توصیف ها هر از چند گاهی هم توبیخمون می کنن که چرا ازجون و دل مایه نمی ذاری، چرا با همه ی انرژی کار نمی کنی...
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      58 2
      شما شاید 30 دقیقه کار کنید چون احتمالا توی ادارات دولتی هستید توی شرکتهای خصوصی که باید اضافه کار اجباری هم بمونیم دوست عزیز
    • بی نام RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      37 2
      بعضی ادارات که فقط تا ساعت 9 صبح وقت صبحانه هست . خوب این چه کاری هست بهتره ساعت شروع به کار بزار ده صبح تا دوستان تو خونه خودشون صحبانه میل بفرمایند
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    179 9
    اونهایی که مخالفت می کنن. نمیدونن اکثر ادارات تهران روز پنجشنبه تعطیل هستن؟ دوما اگه به دلایل مذهبی این کار رو میکنن که بازم خلاف دینه. چون نظم توی اولویته. اینطوری یک ماه ممکنه 5 روز تعطیل باشه و بعد مثلا دو ماه هیچ تعطیلی نباشه. مفهوم فرسودگی رو میفهمن آیا؟ سوما چوب این حساسیتهای بیجا رو ما باید بخوریم؟ چهارما اکثر تعطیلیهای ما عزا هستن و ناراحت کننده و عملا هیچ کاری نمیشه تو اون روزها انجام داد. پنجما وقتی مثلا یک روز عزا تعطیل میشه چه کار خاصی توش انجام میشه؟ جز اینه که همه میخوابن تا ظهر و بعدشم هیچی؟ خب اکثرا عزا داری نمیبشه اصلا. اگه توی اون روزها توی ادارات یه مراسمی برپا بشه هرکس دوست داشته باشه میره. بعد از ظهر هم میشه مراسمی رو توی محلهای خاصی برگزار کرد.
  • صالحی A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    یکی از دلایل کم بازدهی ادارات در عدم وجود سفرهای آخر هفته است. به نظر تعطیلی روز شنبه به جای جمعه بهتر بوده تا تعطیلی کمتری از نظر جهانی به بازار کار تحمیل شود.
    • صالحی A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      167 7
      شنبه به جای پنج شنبه
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    206 3
    بهترين حالت از نظر من تعطيلي جمعه و شنبه است، چون در اينصورت حداقل ٤ روز باكشورهاي ديگه ميشه ارتباط كاري داشت.، ولي ٥ شنبه تعطيل شه فقط ٣ روز وجود داره و اين هزينه سنگيني در پي خواهد داشت
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    132 6
    خیلی ایده خوبیه. تعطیلات متفرقه برداشته بشه و آخر هفته ۲ روز تعطیل باشه. واقعا تا چشم بهم میزنیم آدینه تموم شده. فقط به جای ۵شنبه، شنبه تعطیل بشه بهتره
  • مهدی شوقی IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    77 5
    طرح خوبیه خودم یک حسابدارم و به نظر من برای خود کارفرما بخش خصوصی هم بهتره چون اگه از این دید به قضیه نگاه کنی که برای 4 یا 8 ساعت کاری 5 شنبه چقدر هزینه کارخانه یا شرکت مصرف میشه در حالیکه اگه فقط نیم ساعت در روز ساعت کار بیشتر بشه بجای 5 شنبه هم نیروی انسانی سرحال تره هم برای کارفرما بصرفست و با توجه به تعطیلی 5 شنبه مدارس فرصت مناسبی برای دور هم بودن خانواده
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    16 1
    دو روز تهران که پایتخت است سالیان سال تعطیل است و هیچ اتفاقی پیش نیامده حالا که نوبت سایر استانها رسید همه به فکر اقتصاد جهان افتاده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پنجشنبه ها هم ارباب رجوع بسیار کم است و هم وزارتخانه ها در مرکز تعطیل اند عملا" هم کلی انرژی و هم وقت کارمندان در این روز تلف می شود
  • علی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    15 1
    خواهشن تعطیل کنید یک روز اصلا ارزش نداره
  • رضا A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    21 1
    در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکا و یا اگر بهتر بگوییم کشورهای توسعه یافته، ساعات کاری 36 ساعت در هفته و دو روز تعطیلی دارند و بر اساس آمار ها میزان کار مفید تقریبا 5 ساعت در روز می باشد همچنین کشور های حاشیه خلیج فارس هم بخاطر تعاملات با بازار جهانی دو روز در هفته تعطیلند. حال در کشور ما که ساعت کاری 44 ساعت در هفته و یک روز تعطیلی جمعه، ظاهراً کشور پر کاری هستیم اما در عمل می بینیم که رشد اقتصادی مطلوب نداریم، میزان کار مفید 30 دقیقه در روز است و بار مالی سنگینی از این بابت به دولت تحمیل می شود. بنظرم با اضافه نمودن تعطیلی شنبه موجب کارایی بهتر کارکنان، تعاملات بهتر با دنیای خارج و صرفه جویی بسیار زیاد خواهدشد.
  • مهدی DE ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    50 1
    به نظرم تعطیلی شنبه مناسبتره
  • عباس A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    22 2
    سلام،تعطیلی پنج شنبه ها در تهران وهفت یا هشت استان دیگر وعدم تعطیلی در سایر استانها نمونه بارز بی عدالتی اداری می باشد.کارمندان شاغل دربعضی از استانها بدلیل اعمال نظرات تنگ نظرانه بعضی از مدیران استانی دچار تبعیض اداری می شوند که ناشی از باز گذاشتن حیطه تصمیم گیری آنها توسط دولت است.متاسفانه به تنها چیزی که دراین استانها توجه نمی شود نظر خود کارمندان این استانها است.جهت تعطیلی پنج شنبه ها باید نظر کارمندان شاغل در این استانها راپرسید نه نظر مدیران را . در خصوص تعطیلی پنج شنبه ها دولت محبوب تدبیر وامید باید بخشنامه سراسری صادر کند وتصمیم در این خصوص را از حیطه عمل مدیران استانی خارج کند.
  • حسین A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    7 13
    بنظرم اگر شنبه تعطیل بشه مردم خودشون طبق عادت قبل پنج شنبه رو نصفه و نیمه سر کار میرن و اونو به جمعه و شنبه ملحق میکنن.از طرفی هم در فرهنگ ما شنبه روز شروع فعالیت و کار هست که بهتره درنظر گرفته بشه
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    20 3
    به نظر من هرشنبه ها تعطیل بشود بهتراست
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    16 10
    بهترین کار تعطیلیه شنبه و یکشنبه است که دقیقا عین بقیه دنیا بشیم و قطع ارتباط به حداقل خودش که همون 2 روزه بشه.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    9 42
    چی شد .دوباره احساس پولداری بهتون دست داد ؟کارو وللش؟کار کردن که عادت نشد اما مطمئن باشید تعطیلی عادت میشه وخیلی پر ضرر
  • علي A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    29 5
    دليل اصلي عدم بهره وري در كار و مشكلات فرهنگي، همين عدم داشتن تعطيلات آخر هفته است، همه دنيا ٢ روز تعطيلي آخر هفته را دارن، من دليل مخالفت برخي از هموطنان را متوجه نمي شم، اگه يك انسان از لحاظ روحي آماده نباشه، مگه مي تونيم ازش انتظار بهره وري در كار يا وجود اخلاق خوش در رانندگي و ... را داشته باشيم.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    23 2
    طرح بسیار خوبی هست اگه برای جمعه و شنبه باشه کارکردن تو 6 روز هفته واقعا یک روند فرسایشی رو برای کارمند به همراه داره. با سازماندهی تعطیلات شهادت ها ولادت ها ... میشه دو روز در هفته رو به راحتی پیاده سازی کرد با توجه به اینکه ایران جزو کشور هایی هست که کمترین تعداد تعطیلات رسمی رو دارد
  • کارمند A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    9 1
    تعطیلی چی هست؟ در گمرکات مرزی هفت روز هفته کار برقراره. بدون استراحت و با کمبود نیروی انسانی . فرقی نمی کنه ولادت باشه شهادت باشه عید فطر عید نوروز تاسوعا یا عاشورا. کمترین میزان حقوق رو هم کارمندان گمرک می گیرن. حالا چه فرقی می کنه برای ما ؟ هر چی هست برای مراکزه که همین الان هم دو روز در هفته تعطیلن بعد اونا هم کارمندن ما هم کارمندیم.
  • حسام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    21 2
    بنده پیشنهاد می‌‌کنم ادارات دولتی فقط یک روز در هفته باز باشند، چرا که راندمان کاری ادارات دولتی عملا بیشتر از این هم نیست. از طرف دیگر ضرر ناشی‌ از حضور کارمندان در ادارات مانند مصرف انرژی و آب، استفاده تلفن و اینترنت و روزنامه و اياب و ذهاب رايگان به حداقل می‌‌رسد.
  • شیدا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    13 6
    شنبه و یکشنبه تعطیل بشه هم به نفع شهرونداست و هم بخش خصوصی و دولت.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    13 12
    نکنید این کارو.بابا همینجوریشم مملکت کلا تعطیل هست
  • مجتبی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    20 5
    اگه پیمانکارها نباشن مملکت رو آب میبره.وقتی میری ادارات دولتی از نحوه گار کارمندها خنده ات میگیره مدام هم دم از خستگی میزنن
  • رضا A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    21 2
    یک پیشنهاد: جمعه و شنبه را تعطیل کنند و تعطیلی های رسمی دیگر را کم کنند.
  • عمر برف است و آفتاب تموز IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    2 13
    از تعطیلی بدم میاد
  • معلم A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1 12
    باسلام معلم هستم تاسف بار است که با دلایل غیرمنطقی مثلا افزایش بهره وری پنجشنبه را تعطیل می کنند بیاییم صادق باشیم آیا این وضعیت هزینه‌های زیادی را به اقتصاد کشور و مردم تحمیل نخواهد کرد. خودمان را گول نزنیم درست است من کارمند یک روز بیشتر تعطیل می شوم آیا بهره وری من افزایش پیدا کرده است قطعا خیر . در مدارس شیفت صبح قبلا تا ساعت 12و نیم بود اکنون باید تا ساعت 2 و نیم بمانند حتی برخی از همکاران دبیرستان ساعت موظفشان را در 3 روز باتمام می رسانند تا4 روز تعطیل باشند می توانند همکاران نظر دهند آیا ساعت هفتم هشتم کارایی دارد آیا دانش آموزان مخصوصا ابتدایی توانایی دارند آیابه امر آموزش اجحاف نشده است آیا تنبلی رواج پیدا نکرده است
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    5 23
    همه دارن تو سر و کله خودشون میزن دو ریال پول دربیارن باز نمیتونن.تازه تعطیلی دو روز بشه که هیچ.
    • ولی پور A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      6 6
      تعطیلی دو روز در هفته بخصوص برای کارمندان خانم لازمه .یکروز که یک مادر بتونه نیازهای روحی فرزندانش را تامین کنه یعنی کمک به فرهنگ واقتصاد آینده مملکت .به نظر من شنبه دجمعه عالیه
  • ali IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    12 1
    ازقدیمای نه خیلی دور میگن شنبه خ ر است تعطیلش کنید بره پی کارش
  • بهروز تهراني A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    5 1
    دو روز کشور را تعطیل کنید بعد سوبسید مجانی‌ بدید به کارمندان محترم دولت تا پس از پنج روز كار بروند پلاژ همان اداره لب دریا براي استراحت
    • بی نام IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      1 4
      شما مشکلی با سرویس رسانی به کارمندان شرکت نفت داری؟؟؟؟ تازه همین رو هم که میدن خیلی خیلی کمه یه مقایسه با درآمد شرکت نفت بکن بعد بیا بگو بهشون سرویس میدن
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    3 0
    پیشنهاد می شود بخش بزرگی از ادارات تا اطلاع ثانوی بطور کامل تعطیل شود و حقوق کارکنان هم پرداخت شود تا نقش و تاثیر انها در اداره امور کشور و اقتصاد مشخص شود
  • بی نام DE ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 0
    چرا تعطيلات ديگه رو ميخوان كم كنين ساعات كار بايد ٤٤ ساعت باشه كه روزي ٩ ساعت ميشه