محمدرضا دوست‌محمدی، عضو هیئت داوری دومین جشنواره هنری حقوق بشر آمریکایی معتقد است کشوری که خود بلندترین آوازه حقوق بشر را در دنیا دارد، بزرگ‌ترین نقض کننده این موضوع در جهان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا دوست‌محمدی، عضو هیئت داوری دومین جشنواره هنری حقوق بشر آمریكایی، در مورد برگزاری این جشنواره گفت: «رسانه‌های دنیا معمولاً آنچه از واقعیات جهانی در راستای منافعشان است را نشان می‌دهند. از این رو برگزاری جشنواره‌هایی با موضوعی كه به شفاف‌سازی چهره واقعی اَبر قدرت‌ها منجر شود، حائز اهمیت است. چرا كه هنرمندان در این جشنواره‌ها توان هنر خود را در راستای تاثیر بر روح و روان سمعی بصری مخاطب به كار می‌گیرند. هنر در تمام دنیا می‌تواند واقعیات را طوری نشان دهد كه در ذات آن هست و یا طوری نمایش دهد كه مخاطب تحت تاثیر آن، ذات تلخ آن وقایع را فراموش كند.»

دوست‌محمدی افزود: «نتایج برگزاری جشنواره‌هایی از این قبیل زمانی تاثیر نهایی خواهد داشت كه در جامعه بین‌الملل بازتاب داشته باشد. حضور درست، موثر و فعال رسانه‌های مطبوعاتی و دنیای مجازی بسیار مهم است. موقعی كار این جشنواره‌ها به اتمام می‌رسد كه مردم سراسر دنیا با آثار آن روبه‌رو شوند.»

این هنرمند گرافیست، اصطلاح حقوق بشر آمریكایی را به قُلدری تشبیه كرد و گفت: «ایالات متحده و اصطلاح حقوق بشری كه او از آن یاد می‌كند، همانند قُلدری است كه در دنیا نمونه شرارت‌هایش یافت نمی‌شود. آمریكا الزامی برای رعایت حقوقی كه خود از آن سخن به میان آورده نمی‌بیند. در واقع قوانین بین‌المللی كه اَبر قدرت‌ها برای دیگر كشورها تجویز كرده‌اند توسط خودشان رعایت نمی‌شود.»

دوست‌محمدی با اشاره به عدم رعایت حقوق بشر توسط آمریكا و لمس نمونه‌های بارز آن از سوی مردم ایران گفت: «ما ایرانی‌ها در مواجهه با اتفاقاتی چون هدف قرار گرفتن هواپیمایی مسافربری ایرباس حامل هموطنان عزیزمان از سوی موشك‌های ناوهای آمریكایی حاضر در خلیج‌فارس و یا حمایت‌های آشكار آمریكایی‌ها از صدام و منافقین، چهره منفور آمریكا كاملاً در ذهن و روح مان نهادینه شده است.»

او افزود: «كشوری كه خود بلندترین آوازه حقوق بشر را در دنیا دارد، بزرگ‌ترین نقض كننده این موضوع در جهان است.»

دوست‌محمدی در پایان گفت: «باید در كنار افزایش دانش سیاسی و حق و حقوق بین‌المللی خودمان، به قانون و حقوق شهروندی در محل زندگی شخصی‌مان نیز احترام بگذاریم.»

نمایشگاه آثار و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نفرات برگزیده دومین جشنواره هنری حقوق بشر آمریكایی در هفته حقوق بشر آمریكایی، هفتم الی 14 تیرماه برگزار می‌شود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =