۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸

نخبگان در همه جوامع نقش موثر و اساسی در کلیه ارکان به‌خصوص در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشورها دارند در این خصوص آثار متنوع و متفاوتی از سوی جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران مختلف منتشر شده است در کشور ما این مفهوم چالش‌برانگیز و در مواردی با انتظارت مبهم و گاه متعارض همراه شده است که در اینجا به چند نکته آن اشاره می‌شود.

۱. «نخبه» همواره شخصیتی خاص و صاحب رأی است. این مفهوم اشتباه است چون ممکن است افراد نخبه در طول «زمان» دچار دگرگونی شوند و از چرخه رقابت حذف شوند.

۲. نخبه چون شخصیتی باهوش در رشته خود شاخص است پس می‌تواند در همه امور صاحب‌نظر باشد این‌گونه نیست فرد نخبه تنها در رشته خود مطرح است در دیگر رشته‌ها یک فرد عامی است.

۳. هر نخبه می‌تواند الگوی جوانان و دیگر آحاد مردم واقع شود؛ در حالی که شرایط الگو شدن فرد متفاوت است و نخبه جز در برخی موارد تخصصی نمی‌تواند به عنوان الگو مطرح شود، حتی در بعضی شرایط ویژگی‌های فرد معمولی را نیز ندارد.

۴. هم‌چنان که «زمان» در نخبگی افراد موثر است «مکان» نیز مهم است بدین اعتبار ممکن است که فردی در یک مکان معین مثل یک شهر یا کشور نخبه باشد ولی در سطح منطقه و جهان یک فرد عادی محسوب شود.

نکات فوق گرچه چندان پیچیده نیست اما حتی از سوی نهادهایی که به موضوع نخبگان می‌پردازند رعایت نمی‌شود. هم‌چنین در رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های صوتی-تصویری مثل رادیو-تلویزیون و ماهوره‌ها در مصاحبه‌ها و برنامه‌های مختلف مرتبط با نخبگان موردنظر واقع نمی‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =