دهمین کمیسیون مشترک برجام امروز در حالی برگزار می شود که تصمیم و اصرار ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته ای همچنان این توافق را تهدید می کند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای 1+5 صبح روز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

سید عباس عراقجی رییس هیات ایرانی که این نشست را برای اولین بار در غیاب همکار خود، مجید تخت روانچی سرپرستی می کند، روز سه شنبه بعد از ورود به وین در چند دیدار جداگانه با همتایان خود در گروه 1+5 گفت وگو کرد.

مجید تخت‌روانچی عضو ثابت و اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون اروپا آمریکای وزارت امور خارجه در جریان تحولات و تغییرات اخیر از وزارت خارجه به دولت اسباب کشی کرد و مدتی است که به عنوان معاون سیاسی رییس جمهور فعالیت می کند و دیگر حضوری در تیم هسته ای ندارد.

عراقچی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه رفع تحریم‌ها در سطح کارشناسان ارشد ایران و 1+5 شرکت کرد.

وی هم‌چنین در ناهار کاری با هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین معاون ظریف در دیدارهای جداگانه با همتای فرانسوی، آلمانی، چینی و روسی گفت‌وگو کرد.

علاوه بر این عراقچی در نشستی چندجانبه با معاونان وزیران خارجه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با حضور هلگا اشمید شرکت و با یکدیگر گفت‌گو کرد.

در عین حال هیات‌های کارشناسی نیز در روز سه‌شنبه به طور چند جانبه و دو جانبه دیدارهای متعددی را برگزار کردند.

بنا بر این گزارش عباس عراقچی در آخرین اظهارات خود درباره دستور کار کمیسیون مشترک دهم در وین به خبرنگاران گفت: بررسی آخرین وضعیت همکاری‌ها در حوزه هسته ای از جمله طرح مدرن‌سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست و با همکاری چین پیشرفت‌های خوبی داشته است، طرح تولید ایزوتوپ‌های پایدار که با همکاری روسیه انجام می‌شود، نحوه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم در دستور کار است.

معاون وزیر خارجه گفته است: همچنین مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام و موانعی که وجود دارد انجام خواهد شد.
ایران تا کنون در هر جلسه‌ای که تا الان برگزار شده است، موانع و موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف آمریکایی‌ها وجود داشته است را مورد تاکید قرار داده است.

عراقچی همچنین با اشاره به مواضع اخیر دولت آمریکا در رد پایبندی ایران به برجام و تلاش برای خروج یک طرفه از این توافق را بر خلاف اصل حسن‌نیت و فضای سازنده‌ای است که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است دانسته و گفته است که در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع‌بندی‌های واحدی برسیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =